Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
° status prawny
°  Struktura organizacyjna
° Dyrektor
° Pracownicy szkoły
° Statut szkoły
° Zasady funkcjonowania szkoły
° Regulaminy
° Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie
° Mienie szkoły
° Program
- profilaktyczny
- wychowawczy
° Przetargi
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Chalinie > Program > wychowawczy strona główna 

wychowawczy
 
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. POLSKICH NOBLISTÓW
W CHALINIE


Chalin, wrzesień 2012r.




PODSTAWY PRAWNE


Podstawę do sporządzenia niniejszego programu stanowią następujące akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ( art. 48 ,art. 54, art. 72 ).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej ( z dnia 21 maja 2001 r. ), na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
3. Ustawa – Karta Nauczyciela.
4. Statut Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 226)
6. Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
7. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 542)



NADRZĘDNY CEL WYCHOWANIA


Celem nadrzędnym naszej szkoły w zakresie wychowania jest wszechstronny rozwój osobowości każdego ucznia w oparciu o uniwersalne wartości.

Główne cele wychowania:

1. Rozwój intelektualny;
2. Rozwój emocjonalny;
3. Rozwój zdrowotny;
4. Rozwój społeczny.



CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO :


• kształcenie woli ucznia i zaspakajanie potrzeby przeżywania sukcesów

- uczeń staje się obowiązkowy i wytrwały w swoich działaniach
- uczeń staje się odpowiedzialny za siebie i innych
- uczeń bierze aktywny udział w życiu grupy, klasy i szkoły
- uczeń umie wyznaczyć sobie cele do zrealizowania i osiągnąć je
- uczeń wierzy we własne siły, dzięki czemu osiąga sukcesy


• kształtowanie środowiska sprzyjającego uczeniu się - rozwijanie motywacji uczniów jako jednej z najważniejszych sił ukierunkowujących działania uczniów

- uczeń umie współpracować w grupie i zespole
- uczeń jest tolerancyjny i pomaga swoim koleżankom i kolegom
- uczeń umie rozpoznać potrzeby innych i zająć wobec nich właściwą postawę
- uczeń rozumie, że wspólnota taka jak środowisko szkolne czy lokalne pełnią ważną rolę w życiu człowieka
- uczeń szanuje innych ich godność i indywidualność
- uczeń dostrzega i interpretuje przyczyny swoich sukcesów lub porażek, co stanowi główny wyznacznik motywacji osiągnięć


• wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego ucznia

- uczeń umie dbać o własną sprawność fizyczną, umie racjonalnie zaplanować i wykorzystać swój czas wolny
- uczeń potrafi dbać o higienę osobistą i swój wygląd, umie zachować się w sposób nie zagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu
- uczeń potrafi stosować zasady prawidłowego odżywiania
- uczeń zna i stosuje w praktyce zasady ruchu drogowego


• przygotowanie do życia w rodzinie

- uczeń rozumie i docenia wartość rodziny w życiu osobistym człowieka
- uczeń poznał i akceptuje swoją płciowość
- uczeń rozumie swoje emocje, dotyczące koleżeństwa i przyjaźni


• wspieranie rozwoju intelektualnego ucznia
- uczeń umie uczyć się, pracować samodzielnie i twórczo, rozwijać swoje zdolności i zainteresowania
- uczeń umie wypowiadać się i samodzielnie wyszukiwać potrzebne mu informacje
- uczeń umie zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną


• wspieranie rozwoju psychicznego ucznia

- uczeń poznał swoją sferę uczuciową, umie myśleć wartościująco
- uczeń umie ocenić własne postępowanie i panować nad własnymi emocjami
- uczeń umie wyciągnąć właściwe wnioski bez wpływu emocji
- uczeń zachowuje poprawne kontakty z ludźmi,, jest otwarty i ufny
- uczeń zna i stosuje zasady prawidłowego komunikowania się z ludźmi
- uczeń rozpoznaje i akceptuje pozytywne wzorce zachowania, wykorzystuje je w swoim życiu


• przygotowanie do życia we współczesnym świecie przyrody - młody ekolog

- uczeń rozumie zależności istniejące w środowisku przyrody, dostrzega zmiany tam zachodzące
- uczeń umie zachować się właściwie w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody
- uczeń poczuwa się do odpowiedzialności za środowisko naturalne, zna mechanizmy i skutki niepożądanych zmian zachodzących w nim


• przygotowanie do życia we współczesnym świecie techniki i mediów

- uczeń rozpoznaje swoje predyspozycje techniczne, umie posługiwać się prostymi urządzeniami technicznymi
- uczeń przygotowany jest do życia w społeczeństwie informatycznym i informacyjnym
- uczeń umie świadomie i odpowiedzialnie korzystać ze środków masowej komunikacji
- uczeń zna i wykorzystuje w praktyce podstawowe zasady posługiwania się komputerem i technologią informacyjną


• kształtowanie postaw patriotycznych

- uczeń poznaje i szanuje dorobek kulturalny swojego regionu i państwa
- uczeń bierze czynny udział w tworzeniu życia kulturalnego szkoły i środowiska lokalnego



MISJA SZKOŁY


• rzetelnie przygotowuje do dalszej nauki i życia we współczesnym świecie,
• otwarta na współpracę
• bezpieczna i przyjazna uczniowi



WIZJA SZKOŁY



Szkoła drugim domem ucznia.

Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym, pogodnym, otwartym na dobro i piękno człowiekiem. Dołożymy wszelkich starań, aby nasz wychowanek:

• czuł się dumny z tego, że jest Polakiem i szanował jej tradycje,
• umiał odnaleźć swoje miejsce w rodzinie i społeczeństwie,
• szanował życie i zdrowie,
• był wrażliwy i tolerancyjny na potrzeby innych,
• z szacunkiem traktował siebie i drugiego człowieka,
• ponosił odpowiedzialność za swoje postępowanie,
• w szkole czuł się bezpiecznie,

W naszych działaniach korzystamy ze wsparcia i pomocy pedagoga, rodziców, uczniów i społeczności lokalnej.



SYLWETKA UCZNIA, ABSOLWENTA


• zna swoje środowisko społeczne i przyrodnicze,
• umie komunikować się ze środowiskiem,
• aktywnie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu społecznym,
• dba o swoje zdrowie i rozwój sprawności fizycznej,
• szanuje i pielęgnuje tradycje rodziny, szkoły, regionu, narodu, kraju,
• jest wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości, zna swoje mocne strony.

Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego:

Działalność wychowawcza naszej szkoły jest jednolitym zintegrowanym z nauczaniem procesem dydaktyczno- wychowawczym realizowanym przez wszystkich nauczycieli za pośrednictwem wszystkich zajęć edukacyjnych oraz wszystkich zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

• W szkole stwarzane są warunki do rozwoju uczniów, aby umożliwić im osiąganie sukcesów w dalszej edukacji.
• Wypracowanie takiego klimatu w szkole, aby każdy wychowanek mógł zaistnieć w społeczności szkolnej.
• Przygotowanie wychowanka do startu w dalsze życie.
• Stwarzanie możliwości współpracy w oddziaływaniach wychowawczych szkoły, domu i środowiska lokalnego.
• Oddziaływanie w istotny sposób na poczucie własnej wartości u uczniów.
• Dążenie do tego, aby szkoła była miejscem przyjaznym i bezpiecznym.
Wychowawcze zadania nauczyciela
Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
• Kształtowanie umiejętności współdziałania i współistnienia w grupie rówieśniczej przez wspólną naukę, zabawę, wybór właściwej formy wypoczynku (spędzenia wolnego czasu).
• Wspomaganie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
• Wyrabianie i utrwalanie nawyków kulturalnych, uwrażliwianie na stosowanie form grzecznościowych i unikanie wulgaryzmów.
• Uczenie szacunku dla dobra wspólnego i tolerancji jako podstawy życia w społeczeństwie.
• Rozwijanie dociekliwości poznawczej, poszukującej prawdy, dobra i piękna w świecie.
• Kształtowanie odpowiedzialności za swoje czyny i słowa.
• Uczenie obiektywizmu w ocenie siebie i innych.
• Wspomaganie wzrastania dzieci w klimacie miłości do rodziny.
• Promowanie i wyrabianie postaw zdrowego trybu życia.
• Kształtowanie postaw patriotycznych; budzenie i utrwalanie związku z ,,mała ojczyzną” i społecznością lokalną.



Wzór osobowy nauczyciela –wychowawcy:

• Działalność wychowawczą łączy z pracą dydaktyczną.
• Współpracuje z domem rodzinnym ucznia.
• W swoim działaniu jest sprawiedliwy i konsekwentny.
• W kontaktach z rodzicami i uczniami tworzy klimat wzajemnego zaufania i współpracy, potrafi słuchać i otwarcie wyrażać swoje oczekiwania.
• Uczniów powierzonych sobie potrafi mobilizować do twórczej pracy, pomocy innym i dbania o siebie.
• Jest autorytetem i przewodnikiem dla uczniów, potrafi rozwiązywać problemy, z którymi się do niego zwrócą.



Metody pracy:

• gry i zabawy,
• dyskusja na forum grupy,
• scenki rodzajowe, drama,
• twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci,
• treningi umiejętności,
• symulacje,
• warsztaty poznawczo-doskonalące
• wycieczki tematyczne, turystyczno-krajoznawcze.



Formy pracy:

• praca w zespołach klasowych,
• praca w grupach,
• praca w zespołach zadaniowych,
• praca indywidualna.



EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO



Ewaluacja programu wychowawczego dokonywana będzie po roku pracy i w latach następnych.
Ustala się następujące sposoby ewaluacji:

• ankiety
• wypowiedzi nauczycieli
• opinie samorządu uczniowskiego
• opinie nadzoru pedagogicznego
• gazetki ścienne



POSTANOWIENIA KOŃCOWE



1. Statut szkolny porządkuje zadania wychowawcze występujące w procesie edukacyjnym.

2. Uszczegółowieniem „ Programu wychowawczego” jest roczny plan
wychowawczy dla całej szkoły.

3. Problematyka profilaktyczna dotycząca przeciwdziałania przemocy została
umieszczona w „Programie profilaktyki”, do którego został opracowany
szczegółowy roczny plan działań profilaktycznych.

4. Ważnym rozdziałem „Programu wychowawczego” jest ceremoniał szkolny
i tradycja szkolna.

5. Treści wychowawcze są realizowane w procesie edukacyjnym przez
nauczycieli przedmiotów.

6. Nauczyciel wychowawca realizuje treści wychowawcze zgodnie ze
szczegółowym planem wychowawczym opracowanym dla danej klasy.

7. Harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych reguluje
kalendarium imprez i uroczystości szkolnych.

8. Udział rodziców w procesie wychowawczym dziecka przejawia się
w kontaktach z pedagogiem szkolnym, wychowawcą klasy, nauczycielem świetlicy, nauczycielami przedmiotów

9. Uczeń uczestniczy w procesie wychowawczym nie tylko jako podmiot, ale też
aktywny członek samorządu uczniowskiego.

10. Szkoła w procesie wychowawczym włącza się w akcje wychowawcze
organizowane przez władze lokalne.



Uchwalono w porozumieniu:

Uchwalono uchwałą nr 1/2012 z dnia 08.10. 2012 r. Rady Rodziców Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.

Uchwalono uchwałą nr 9/2012 z dnia 14.09. 2012 r. Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 10:30:55, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Program wychowawczy.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 10:37:13, wprowadzający: Jarosław Nowiński

Zobacz:
 profilaktyczny .  wychowawczy . 
wersja do druku