Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
° status prawny
°  Struktura organizacyjna
° Dyrektor
° Pracownicy szkoły
° Statut szkoły
° Zasady funkcjonowania szkoły
° Regulaminy
° Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie
° Mienie szkoły
° Program
° Przetargi
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Chalinie > Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie strona główna 

Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie
 
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie

na lata 2012-2013


Chalin, wrzesień 2012





Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:

1. Ustawę o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
2. Kartę Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982r. (Dz. U. z 2006r. nr 97, poz. 674
z późniejszymi zmianami.).
3. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17).
4. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 07.10.2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009r. Nr 168, poz. 1324).
5. Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
6. Statut Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.
7. Program wychowawczy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.
8. Program profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.




I. Misja szkoły


• Misją szkoły jest edukacja i pomoc rodzinie w wychowaniu dziecka na dobrego człowieka.
• Tworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej, która umożliwia wszechstronny rozwój uczniów oraz przygotowuje ich do dalszego kształcenia



II. Wizja szkoły



Szkoła drugim domem ucznia.
Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym, pogodnym, otwartym na dobro i piękno człowiekiem. Dołożymy wszelkich starań, aby nasz wychowanek:

• czuł się dumny z tego, że jest Polakiem i szanował jej tradycje,
• umiał odnaleźć swoje miejsce w rodzinie i społeczeństwie,
• szanował życie i zdrowie,
• był wrażliwy i tolerancyjny na potrzeby innych,
• z szacunkiem traktował siebie i drugiego człowieka,
• ponosił odpowiedzialność za swoje postępowanie,
• w szkole czuł się bezpiecznie,

W naszych działaniach korzystamy ze wsparcia i pomocy pedagoga, rodziców, uczniów
i społeczności lokalnej.



III. Sylwetka ucznia, absolwenta


• Zna swoje środowisko społeczne i przyrodnicze,
• umie komunikować się ze środowiskiem,
• aktywnie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu społecznym,
• dba o swoje zdrowie i rozwój sprawności fizycznej,
• szanuje i pielęgnuje tradycje rodziny, szkoły, regionu, narodu, kraju,
• jest wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości, zna swoje mocne strony.



IV. Zadania i cele działalności edukacyjnej



Cele kształcenia ogólnego

1. Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów.
2. Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
3. Wspieranie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, etycznego, fizycznego i estetycznego.
4. Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.



Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia
ogólnego w szkole należą:


1. Czytanie - umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów
w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny, moralny i społeczny.
2. Myślenie matematyczne - umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych.
3. Myślenie naukowe - umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacji empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa.
4. Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
5. Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji.
6. Umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji.
7. Umiejętność pracy zespołowej.



V. Zadania szkoły


1. Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na uczniu, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się.
2. Kształcenie umiejętności porozumiewania się językiem polskim, w tym dbałość
o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów. Wypełnianie tego zadania należy
do obowiązków każdego nauczyciela.
3. Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno - komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Realizację zadania powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych.
4. Edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości
o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
5. Kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość wiarygodność, odpowiedzialność, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. Bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodu, a także poszanowania dla innych kultur
i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.

Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują również działania opiekuńcze odpowiednie do istniejących potrzeb.



VI. Organizacja i kierowanie szkołą


1. Troska o dobrą organizację szkoły, zachęcającą do twórczych działań, właściwe planowanie i ewaluację pracy.
2. Stała i efektywna współpraca z organem prowadzącym i nadzorującym szkołę oraz stowarzyszeniami i innymi instytucjami wspierającymi.
3. Motywacyjny i inspirujący system nadzoru.
4. Dokumentowanie pracy szkoły zgodnie z przepisami.
5. W miarę możliwości finansowych rozwój bazy i infrastruktury szkoły poprzez:

• zakup nowego i odnowienie obecnego wyposażenia sal lekcyjnych,
• modernizację pracowni komputerowej,
• wzbogacenie zasobu pomocy dydaktycznych,
• remont budynku szkolnego z wymianą okien i drzwi,
• remont i modernizacja infrastruktury towarzyszącej (kotłownia, oczyszczalnia ścieków i wszystkie instalacje),
• rozbudowę boisk szkolnych,
• zagospodarowanie terenu przyszkolnego.



VII. Struktura organizacji szkoły.


Strukturę organizacyjną – sposób zorganizowania szkoły jako instytucji ze względu
na charakter czy odrębność zadań, np. organy funkcjonujące w szkole, przedstawia Statut Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.



VIII. Procedury funkcjonowania


Procedury funkcjonowania zawarte są w Statucie Szkoły Podstawowej w Chalinie, oraz obowiązujących Programach, Regulaminach i Procedurach.



IX. Kadra szkoły


Nauczyciel Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie winien prezentować wszystkie te cechy, które przyjdzie mu kształtować u swoich uczniów. Powinien być przede wszystkim:

• OTWARTY – gotowy do przełamywania stereotypów w swoim zawodzie, poszukujący dróg porozumienia z uczniami, ich rodzicami i innymi nauczycielami; chętny do rozwijania swojego warsztatu pracy i poszukiwania nowych doświadczeń.
• KOMUNIKATYWNY – gotowy do wysłuchania opinii innych ludzi, także uczniów. Umiejący i lubiący pracować w zespole.
• KOMPETENTNY – dysponujący bogatą, wciąż aktualizowana wiedzą w swojej dziedzinie oraz szerokimi zainteresowaniami ogólnymi.
• KONKRETNY – potrafiący w syntetyczny sposób określić swoje oczekiwania
i wymagania oraz dokonać rzeczowej oceny ich realizacji.
• TWÓRCZY – umiejący stawiać sobie cele i dostosowywać do nich swoje działania; stale poszukujący i weryfikujący swoje pomysły.



Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie pracuje w zespołach przedmiotowych:

• edukacji wczesnoszkolnej i kształcenia zintegrowanego;
• humanistycznym;
• matematyczno-przyrodniczym;

a także:

• wychowawczym;
• ds. ewaluacji;
• indywidualizacji nauczania;

W razie potrzeby tworzone są inne zespoły i komisje.




X. Działalność edukacyjna



Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:

1. Szkolny zestaw programów nauczania, które uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2. Program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym;
3. Program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.
Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem całej szkoły i każdego nauczyciela.



XI. Program zajęć pozalekcyjnych


Zajęcia pozalekcyjne mogą mieć charakter :

• zajęć wyrównawczych;
• terapeutycznych,
• rewalidacyjnych,
• gimnastyki korekcyjnej
• kółek przedmiotowych;
• kółek tematycznych;
• zajęć sportowo – rekreacyjnych.



CELE ZAJĘĆ:


Zajęcia dodatkowe - realizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, art. 42 KN oraz innych – przeznaczone są dla uczniów pragnących wspólnie z nauczycielami poszerzać swoje wiadomości i umiejętności w zakresie różnych dziedzin aktywności.
Celem zajęć jest:

• rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań uczniów;
• poszerzanie wiedzy uczniów poza zakres przewidziany programem;
• rozwijanie uzdolnień uczniów.

W zajęciach wyrównawczych uczestniczą uczniowie wyznaczeni przez swoich nauczycieli przedmiotu – w porozumieniu z wychowawcą, rodzicami – oraz Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną


Celem tych zajęć jest:

• wyrównanie szans edukacyjnych;
• praca z uczniem mającym trudności;
• pomoc uczniom w opanowaniu podstawowych wymagań programowych
i umożliwienie uzyskania promocji do klas programowo wyższych.



XII. Program doskonalenia nauczycieli


Kształcenie ustawiczne nauczycieli realizowane jest na dwa sposoby:

1. Dokształcanie – w miarę możliwości szkoła wspiera nauczycieli, którzy podejmują dokształcanie zgodne lub pokrewne z posiadanym kierunkiem wykształcenia, nabywaniem nowych kwalifikacji oraz te formy, które związane są bezpośrednio
z umiejętnościami wykorzystywania komputera do pracy, a także korzystania
z Internetu.
2. Doskonalenie, na które składa się:

• WDN – to strategia rozwoju szkoły, która pozwala wprowadzać zmiany
w szkole, ukierunkowane na rozwój szkoły i uczynienia życia szkolnego bardziej wartościowym. Jest to:

a) dążenie do „lepszej szkoły”;
b) dążenie do poprawy relacji międzyludzkich i rozwój współpracy;
c) dążenie do wewnętrznej reformy zmierzającej do rozwoju organizacyjnego.

Specyfiką WDN jest uczenie się Rady Pedagogicznej w Chalinie, praca na miejscu nad tematami przyjętymi i zatwierdzonymi przez radę, utrzymanie, aktualizacja i poprawa tych kwalifikacji nauczycieli, które są ważne dla szkoły.

• Samodoskonalenie – szkoła stara się stworzyć dogodne warunki do samodoskonalenia. W naszej bibliotece stale rozszerzana jest oferta wydawnictw dotyczących chociażby metod nauczania. Do dyspozycji mamy dobrze wyposażoną salę informatyczną i SCIM z dostępem do Internetu.
• Doradztwo – jest to dziedzina, która polega na współpracy nauczycieli
z doradcami metodycznymi lub coraz częściej przedstawicielami wydawnictw. W procesie tym bierze udział wielu nauczycieli: opiekunowie stażu, liderzy zespołów oraz dyrektor szkoły. Jest to częściowo związane z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego.



XIII. Plan ewaluacji wewnętrznej


Plan ewaluacji stanowi odrębny dokument.




XIV. Program współpracy ze środowiskiem lokalnym


Celem współpracy ze środowiskiem lokalnym jest:

1. Kształcenie u uczniów:

• chęci poznania świata;
• umiejętności komunikowania się z innymi;
• szacunku dla przyrody i współodpowiedzialności za nią;
• umiejętności funkcjonowania w środowisku lokalnym.

2. Uświadomienie uczniom ich prawa do uzyskania informacji związanych
z funkcjonowaniem w środowisku lokalnym.

Współpracę ze środowiskiem lokalnym można ująć w następujących aspektach:



Partnerzy – Rodzice


Sposoby realizacji

• bieżące informacje o osiągnięciach dziecka w nauce i zachowaniu (kontakt bezpośredni i pośredni);
• informowanie o zasadach ujętych w ocenianiu wewnętrznym;
• udzielanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
• poznanie, ustalenie potrzeb wychowawczo-opiekuńczych;
• współudział w organizowaniu wycieczek, „zielonych szkół” klasowych;
• zapraszanie rodziców na imprezy i uroczystości klasowe i szkolne;
• bieżące informowanie rodziców o pracy szkoły;
• pedagogizacja rodziców;
• inne wynikające z potrzeb.


Partnerzy – Władze lokalne

• zapoznanie uczniów z pracą urzędów;
• nawiązanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z nauczycielami i uczniami
z okazji np. Święta Szkoły, uroczystości szkolnych uczniów innych;
• udział uczniów w uroczystościach gminnych.


Partnerzy – Policja

• działania profilaktyczne ze strony policji;
• prowadzenie spotkań dotyczących wychowania komunikacyjnego;
• spotkania poświęcone bezpieczeństwu szeroko rozumianemu;
• spotkania poświęcone odpowiedzialności za swoje czyny.


Partnerzy – DDK „ŻAK”, „DCSIT”

• wystawy okazjonalne;
• uczestnictwo w zajęciach warsztatowych;
• inne wynikające z ofert instytucji o charakterze kulturalnym;
• imprezy sportowe.


Partnerzy – Inne placówki: PPP, M-GOPS, GOPS, i inne

• pomoc uczniom przejawiającym trudności w nauce czy zachowaniu (rozpoznawanie rodzaju i stopnia trudności przez badania w PPP);
• rozpoznawanie środowiska ucznia, kierowanie na udzielanie pomocy finansowej
i rzeczowej oraz dożywianie;
• wspieranie ludzi potrzebujących;
• pomoc w organizowaniu zajęć w formach poza szkolnych, wycieczek, imprez szkolnych itp.



XV. Postanowienia ogólne:

• Na początku każdego roku szkolnego Rada Pedagogiczna opracowuje plan pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej na dany rok szkolny.

 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 09:22:33, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Chalinie.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 09:24:39, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku