Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
° status prawny
°  Struktura organizacyjna
° Dyrektor
° Pracownicy szkoły
° Statut szkoły
° Zasady funkcjonowania szkoły
° Regulaminy
° Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie
° Mienie szkoły
° Program
° Przetargi
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Chalinie > Statut szkoły strona główna 

Statut szkoły
 
SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. POLSKICH NOBLISTÓW
W CHALINIE



STATUT SZKOŁY


Tekst jednolity po zmianach wprowadzonych
Uchwałą nr 8/2012 Rady Pedagogicznej Szkoły
z dnia 14.09.2012 r.
/Obowiązuje od 17 września 2012 r./


Chalin, wrzesień 2012 r.




PRZEPISY PRAWA OŚWIATOWEGO REGULUJĄCE ZASADY TWORZENIA
RAMOWYCH STATUTÓW


1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. - tekst jednolity. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami.

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624).

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2002 r. Nr 10, poz. 96).

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 sierpnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2003 r. Nr 146, poz. 1416).

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 marca 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2004 r. Nr 66, poz. 606).

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2005 r. Nr 10, poz. 75).

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 222).

8. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 oraz z 2000 r. Nr 2 poz. 11 i 12).

9. Zmiany w statutach wprowadzamy również w oparciu o rozporządzenia MEN np.:
-z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 228, poz. 1491),

- z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz. U. Nr 228, poz. 1487),

- z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 186, poz. 1245),

- z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 156, poz. 1047),

- z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046),

-z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 z dnia 9 października 2009 r.),

- w sprawie ramowych planów nauczania (z dnia 23 marca 2009 r. Dz. U. Nr 54 poz. 442),

- w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych,
(z dnia 26 sierpnia 2009r Dz. U. Nr 141 poz. 1150),

- w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (z dnia 25 sierpnia 2009 Dz. U. Nr 139 poz. 1130),

- w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego ( z dnia 19 sierpnia 2009r Dz. U. Nr 136 poz. 1116); zmiana od 1.09.2011r. nowe rozporządzenie podpisano 9 sierpnia 2011r.,

- w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego ( z dnia 10 sierpnia 2009r Dz. U. 131 poz. 1079),

- w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników ( z dnia 8 czerwca 2009r Dz. U. Nr 89 poz. 730).


Zapisy w statucie zgodne są z Konstytucją RP, z Konwencją Praw Człowieka, Konwencją Praw Dziecka, Ustawą systemie oświaty, Kartą Nauczyciela, Kodeksem Cywilnym oraz innymi Ustawami, jako dokumentami prawnymi, powszechnie obowiązującymi w Polsce.







Spis treści


Rozdział I: Postanowienia ogólne
Rozdział II: Cele i zadania
Rozdział III: Organy szkoły
Rozdział IV: Organizacja pracy szkoły
Rozdział V: Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
Rozdział VI: Uczniowie szkoły
Rozdział VII: Postanowienia końcowe





Rozdział I: Postanowienia ogólne



§ 1


1. Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie zwana w dalszej części Statutu „Szkołą” jest szkołą publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 art.60.ust.2 o systemie oświaty (Dz.U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 Nr 26 poz.113) z późniejszymi zmianami oraz zarządzeniami wykonawczymi do ustawy, która:

1) Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania w 6-letnim cyklu kształcenia.
2) Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę obowiązku szkolnego.
3) Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
4) Realizuje ustalone dla szkoły podstawowej:
a) podstawy programowe przedmiotów obowiązkowych,
b) ramowy plan nauczania,
5) Realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2007r w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów szkołach publicznych (z późniejszymi zmianami).



§ 2



1. Typ szkoły – szkoła podstawowa.
2. Organ prowadzący – Rada Miejska Dobrzyń nad Wisłą, reprezentowana przez Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
3. Nazwa szkoły – Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie.
4. Siedziba szkoły – Chalin 36, 87-606 Chalin.
5. tel. 54 2531945, faks 54 2531945, email:spchalin@op.pl, strona www: www.spchalin.pl.



§ 3



1. Ustalona nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa
im. Polskich Noblistów w Chalinie.

2. Na pieczęci używana jest nazwa „Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów
w Chalinie”.

1) Pieczęć urzędowa jest z godłem w części środkowej i umieszcza się ją na dokumentach szczególnej wagi, tj.: świadectwa, kopie świadectw, legitymacje szkolne, akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego.

3. Na stemplu: Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie, 87-606 Chalin.

1) Stempla szkoły używa się w pismach wychodzących ze szkoły np. zaświadczeniach, wnioskach, informacjach dla rodziców, opiniach itp.
2) Stempla szkoły używa się w obiegu wewnętrznym np.: zarządzeniach dyrektora, pismach wewnętrznych np. kary, nagrody dyrektora, dokumenty szkolne, regulaminy, procedury, instrukcje itp.
3) Stempla szkoły używa się w dokumentacji finansowej.



§ 4


1. Organem prowadzącym szkołę jest Rada Miejska w Dobrzyniu nad Wisłą, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny dla szkoły jest Kujawsko – Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.



§ 5



1. Cykl szkolny wynosi 6 lat.

1) Sześcioletni cykl kształcenia jest zgodny z ramowym planem nauczania
w klasach I – VI i tygodniową liczbą godzin.
2) Szkoła prowadzi zajęcia w świetlicy szkolnej wynikające z planu nauczania.
W zajęciach uczestniczą przede wszystkim uczniowie dojeżdżający oraz w miarę potrzeb i życzeń rodziców- uczniowie miejscowi.
3) Szkoła prowadzi:

a) uczniowie upośledzeni w stopniu lekkim, na podstawie skierowania poradni psychologiczno - pedagogicznej, mogą realizować program nauczania szkoły specjalnej w klasach szkoły podstawowej,
b) w przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły oraz orzeczeniami
i opiniami poradni psychologiczno – pedagogicznej istnieje możliwość zorganizowania nauczania indywidualnego, klasy wyrównawczej i integracyjnej na zasadach określonych zarządzeniami MEN.



§ 6



1. Na podstawie Uchwały nr VIII / 51 / 07 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia
25 lipca 2007 r., do obwodu szkoły należą następujące miejscowości: Chalin, Chudzewo,
Kamienica od numeru 23 do numeru 48, Kochoń, Kolonia Chalin, Michałkowo, Mokowo,
Mokówko, Mokówko – Łagiewniki, Ruszkowo, Wierzniczka.
2. Do szkoły mogą być przyjmowani za zgodą dyrektora uczniowie spoza obwodu, jeśli istnieją ku temu warunki.



§ 7



1. Warunki obowiązywania Statutu Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie:
2. Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie wszystkim członkom organów szkoły, rodzicom (opiekunom prawnym) uczniów i całej społeczności szkolnej.
3. Regulaminy działalności Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego uchwalone przez te organy nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.




Rozdział II: Cele i zadania



§ 8



1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustaw, oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, uwzględniając cele i zadania zawarte w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki szkoły, w szczególności:
1) Umożliwia i uwzględnia optymalne warunki rozwoju uczniów.
2) Przestrzega zasad bezpieczeństwa, oraz promocji i ochrony zdrowia w czasie zajęć szkolnych i przerw międzylekcyjnych.
3) Uświadamia uczniom poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej w toku zajęć lekcyjnych.
4) Rozwija uczucia patriotyczne poprzez organizację apeli i uroczystości
z okazji rocznic państwowych, w naszej szkole przyjęto do realizacji:
a) Święto Edukacji Narodowej – 14.10.
b) Rocznicę Odzyskania Niepodległości - 11.11.
c) Rocznicę Uchwalenia Konstytucji 3 Maja - 03.05.
d) Rocznicę Zakończenia II Wojny Światowej – 08.05.
e) Święto Patrona Szkoły – 21.10. (Załącznik nr 1: Program Wychowawczy)
5) Określa szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania, opracowanego zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, określa zasady przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów. (Załącznik nr 2: WSO)
6) Określa organizację współdziałania z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, którą nadzoruje pedagog szkolny, stosownie do potrzeb uczniów i ich rodziców.
7) Zapewnia opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez: umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania, ukończenia szkoły w skróconym czasie, udziału w konkursach przedmiotowych i kołach zainteresowań, funkcjonujących na terenie szkoły. Uczeń ma prawo przystąpić do konkursów w innej szkole, jeżeli w szkole macierzystej takowego konkursu się nie organizuje.
8) Zapewnia upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród młodzieży oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska.
9) Kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji RP, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich oraz Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka.
10) Reprezentuje chrześcijański i etyczny system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki przy zachowaniu zasad pełnej tolerancji w odniesieniu do uczniów i osób o innych światopoglądach, przekonaniach religijnych.
11) Umożliwia uczniom naukę religii lub etyki, zgodnie z życzeniem rodziców i rozporządzeniem MEN. Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w nauce religii lub etyce nie może być powodem dyskryminacji.
12) Wychowuje dla pokoju i demokracji.
13) Rozwija wartości tj. humanizm, sprawiedliwość, równość, wolność, przyjaźń oraz szacunek dla innych narodów i ich osiągnięć.
14) Uczy szacunku dla drugiego człowieka i poszanowania godności osobistej.
15) Motywuje do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze, kształtuje wrażliwość na piękno, dobro, miłość, rozwija talenty artystyczne, literackie, muzyczne, przyrodnicze i inne.
16) Organizuje działalność innowacyjną i eksperymentalną.
17) Rozwija kulturę i sprawność fizyczną, kształtuje nawyki uprawiania sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku.
18) Organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez nauczanie indywidualne po wydaniu orzeczenia PPP.
19) Określa zasady i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, uwzględnia ich prawo do znajomości zadań szkoły oraz przepisów prawa oświatowego.
20) Określa formy pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie.
21) Sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych:
a) dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniom oraz pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole,
22) Udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:

a) kierowanie przez rodziców na wniosek wychowawcy klasowego uczniów zdolnych, z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi, z wadami słuchu, wzroku i wymowy do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, Specjalistycznej Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej,
b) organizowanie badań pedagogicznych w punkcie poradni w Dobrzyniu n. Wisłą,
c) organizowanie zespołów dydaktyczno – wyrównawczych dla uczniów klas
I – III i klas IV – VI,
d) organizowanie pomocy logopedycznej,
e) organizowanie zajęć rewalidacyjno – kompensacyjnych,
f) pomoc pedagoga szkolnego.

23) Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza nad:

a) uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku poprzez ograniczenie wymagań i dostosowanie do możliwości na podstawie odpowiednich zaświadczeń lekarskich lub orzeczeń PPP,
b) uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc doraźna poprzez zapewnienie bezpłatnego dożywiania, przyznawanie stypendium naukowego i socjalnego, organizowanie wypoczynku letniego poprzez korzystanie z ofert Caritas, Urzędu Miasta i Gminy Urzędu nad Wisłą a także pomocy rzeczowej w miarę posiadanych środków.

24) Szkoła realizuje zadania z zakresu profilaktyki zawarte w Programie Profilaktyki. (Załącznik nr 3: Program Profilaktyki)

25) Szkoła określa regulamin wycieczek. (Załącznik nr 4: Regulamin Wycieczek)

26) Szkoła określa regulamin dyżurów nauczycielskich. (Załącznik nr 5: Regulamin Dyżurów)



§ 9



Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z:

a) pomieszczeń do nauki / pracowni przedmiotowych / z niezbędnym wyposażeniem,
b) biblioteki szkolnej i Filii Biblioteki Gminnej w Dobrzyniu nad Wisłą,
c) świetlicy i stołówki,
d) pomieszczeń administracyjno – gospodarczych,
e) sprzętu sportowo - rekreacyjnego, boisk szkolnych i sali gimnastycznej.




Rozdział III: Organy szkoły



§ 10


1. Organami szkoły są:

1) Dyrektor szkoły.
2) Rada pedagogiczna.
3) Rada rodziców.
4) Samorząd uczniowski.

2. Statut określa szczegółowe kompetencje, zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.



§ 11



1) Dyrektor szkoły

a) kieruje działalnością dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju,
c) sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców, opracowuje plan nadzoru pedagogicznego, do 31 sierpnia każdego roku przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
d) przewodniczy radzie pedagogicznej, realizuje uchwały rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje o czym powiadamia organ prowadzący szkołę i organ nadzorujący,
e) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie
z odrębnymi przepisami,
f) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie
i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
g) przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom szkoły,
h) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
i) opracowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły do 30 kwietnia każdego roku,
j) dba o powierzone mienie,
k) dokonuje oceny pracy nauczycieli, oceny dorobku zawodowego, wyznacza opiekuna stażu dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, zatwierdza plan rozwoju zawodowego, przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty,
l) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
m) współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim,
n) prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,
o) przestrzega postanowień statutu,
p) jest zobowiązany zapewnić bezpieczeństwo uczniom i pracownikom szkoły,
q) jest zobowiązany ogłaszać do 15 czerwca każdego roku szkolny zestaw podręczników,
r) dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowane przez nauczycieli
i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną programy nauczania,
s) wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą,
t) występuje z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
u) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły,
v) opracowuje projekt planu finansowego szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
w) kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zwolnienia z realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego.



§ 12



2) Rada pedagogiczna

a) rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie jej statutowych zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, uprawnionym do wydawania aktów prawa na terenie szkoły,
b) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,
c) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły,
d) zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb,
e) zebrania mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora szkoły, Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą lub co najmniej 1 /3 członków rady pedagogicznej,
f) kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej:

- zatwierdza plan pracy szkoły,
- zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
- przygotowuje zmiany statutu szkoły, uchwala jego nowelizację,
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- może występować z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły,
- deleguje przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.

g) kompetencje opiniodawcze Rady Pedagogicznej:

- opiniuje tygodniowy podział godzin,
- opiniuje projekt planu finansowego,
- opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach podziału stałych prac i zajęć,
- opiniuje szkolny zestaw programów nauczania,
- opiniuje przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji zajęć wychowania fizycznego uwzględniając potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; uwarunkowania lokalne; miejsce zamieszkania uczniów; tradycje sportowe środowiska lub szkoły; możliwości kadrowe,
- wyraża zgodę na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach,
- wyraża zgodę na egzaminy poprawkowe z dwóch przedmiotów,
- postanawia o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego,
- postanawia o warunkowym promowaniu ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu, do klasy programowo wyższej- raz w jednym cyklu nauczania,
- opiniuje organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- uchwala program profilaktyki i wychowawczy szkoły,
- opiniuje przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

h) rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, jej posiedzenia są protokołowane,
i) uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 członków rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw będących przedmiotem posiedzeń rady,
j) uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego. (Załącznik nr 6: Regulamin Rady Pedagogicznej),
k) ustala, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów, a przypadku podręcznika również:

- przystosowanie dydaktyczne i językowe podręcznika do możliwości uczniów,
- wysoką jakość wykonania podręcznika umożliwiającą korzystanie z niego przez wiele lat1,

l) w uzasadnionych przypadkach, na wniosek nauczyciela lub rady rodziców, może dokonać zmiany w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, z tym, że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego,



§ 13



3) Rada rodziców

a) w szkole działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców (prawnych opiekunów) uczniów.
b) w skład rady rodziców wchodzą – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału,
c) zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców (prawnych opiekunów) uczniów,
d) Rada Rodziców opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. Jest on zatwierdzany przez rodziców podczas zebrań ogólnych. Regulamin określa cele, struktury i zasady działania Rady Rodziców. Określa tryb i procedury powoływania Rady Rodziców, precyzuje kompetencje i zadania, wskazując szczególnie te, które dotyczą prac Zarządu, Komisji Rewizyjnej. Regulamin Rady Rodziców określa zasady gospodarki finansowej i wydatkowania funduszu Rady, (Załącznik nr 7: Regulamin Rady Rodziców)
e) rodzice są zobowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły oraz jego regularnego uczęszczania na zajęcia i zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć,
f) rodzice mają obowiązek informowania dyrektora szkoły w terminie do 30 września każdego roku o spełnianiu obowiązku szkolnego poza granicami Polski,
g) nieusprawiedliwiona nieobecność na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych powoduje wszczęcie procedur związanych z wezwaniem rodziców do natychmiastowej realizacji obowiązku szkolnego przez ich dzieci,
h) rodzice opiniują przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji zajęć wychowania fizycznego uwzględniając potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; uwarunkowania lokalne; miejsce zamieszkania uczniów; tradycje sportowe środowiska lub szkoły; możliwości kadrowe,
i) rodzice opiniują przedstawiony przez dyrektora projekt planu finansowego szkoły,
j) rodzice opiniują przedstawiony przez dyrektora Szkolny Zestaw Podręczników,
k) rodzice opiniują Program Wychowawczy i Profilaktyki Szkoły.



§ 14



5) Samorząd uczniowski

a) w szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą uczniowie szkoły, wybrani w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym,
b) zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez radę samorządu uczniowskiego,
c) organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów; samorząd może przedstawić radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących praw, takich jak:

- prawa do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce
- zachowaniu,
- prawa do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
- prawa do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
- prawa do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego. (Załącznik nr 8: Regulamin Samorządu Uczniowskiego)



§ 15



1. Współdziałanie poszczególnych organów szkoły określają następujące zasady:

1) Dyrektor szkoły współdziała ze wszystkimi organami szkoły w zakresie podnoszenia jakości działania, lepszej organizacji pracy w szkole, wprowadzania nowych form pracy szkoły.
2) Dyrektor uczestniczy /na zaproszenie/ w posiedzeniach zarządów organów szkoły, służy pomocą oraz informuje o bieżącej działalności szkoły.
3) Dyrektor szkoły zapewnia podstawowe warunki lokalowe do funkcjonowania organów szkolnych.


I. Współdziałanie dyrektora szkoły z Radą Pedagogiczną:


a) realizacja bieżących zadań statutowych szkoły,
b) realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z planem pracy szkoły,
c) zatwierdzanie planu pracy szkoły i programu wychowawczego szkoły oraz programu profilaktyki,
d) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
e) opiniowanie przydziału czynności i tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych,
f) przygotowanie i opiniowanie przepisów prawa wewnętrznego.


II. Współdziałanie dyrektora z Radą Rodziców:


g) współpraca w tworzeniu statutu i prawa wewnątrzszkolnego,
h) współpraca w tworzeniu odpowiednich warunków do pracy szkoły, bogacenie bazy szkoły, troska o stan techniczny,
i) Rada Rodziców jest organem doradczym dla dyrektora szkoły,
j) współpraca w organizacji ogólnoszkolnych imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych,
k) współpraca w rozwiązywaniu problemów patologii, agresji i niedostosowania społecznego uczniów,
l) współpraca w organizowaniu pomocy materialnej uczniom.


III. Współpraca dyrektora szkoły z Samorządem Uczniowskim:


m) współpraca w rozwiązywaniu problemów uczniowskich, podnoszenie poziomu organizacyjnego pracy szkoły,
n) udział dyrektora szkoły /na zaproszenie/ w posiedzeniach,
o) współdziałanie w zakresie organizacji imprez ogólnoszkolnych na terenie szkoły i w środowisku,
p) współpraca w tworzeniu prawa wewnątrzszkolnego w zakresie obowiązujących przepisów prawnych.


2. Współdziałanie Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej:

a) uczestniczenie we wspólnych posiedzeniach,
b) współudział w organizowaniu imprez ogólnoszkolnych,
c) współudział w uroczystościach wewnątrzszkolnych,
d) współudział w przygotowaniu wspólnych opinii zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
e) współpraca w rozwiązywaniu problemów uczniowskich i organizacyjnych szkoły.


3. Współdziałanie rodziców i uczniów:

a) wspólna organizacja imprez wewnątrzszkolnych,
b) wspólna organizacja imprez turystycznych i sportowych,
c) wspólna organizacja Dnia Dziecka, Dnia Sportu,
d) współpraca w rozwiązywaniu problemów uczniowskich.


4. Współdziałanie Rady Pedagogicznej i rodziców:

a) rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci,
b) rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w zakresie organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, w szczególności:

a. organizacja wycieczek klasowych,
b. organizacja imprez kulturalno-oświatowych w klasie,
c. organizacja uroczystości klasowych,

c) na zebraniach klasowych nauczyciel przekazuje rodzicom:

a. zadania i zamierzenia wychowawczo-opiekuńcze,
b. wymagania edukacyjne wynikające z realizowanej podstawy programowej i sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c. przepisy dotyczące oceniania i klasyfikowania uczniów, w tym informacje o sposobie przeprowadzenia egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych,
d. regulamin samorządu uczniowskiego,
e. prawa i powinności ucznia oraz obowiązujące w szkole zarządzenia dyrekcji i rady szkoły,

d) rodzice mają prawo do:

a. uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce, w tym: informowania na bieżąco za pomocą zeszytu o ocenach, jakie otrzymuje dziecko z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz okazania do wglądu sprawdzianów pisemnych w szkole w obecności nauczyciela lub wypożyczenia ich na 1 dzień do domu - w zależności od decyzji nauczyciela,
b. uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania swych dzieci,
c. wyrażania uwag, spostrzeżeń i propozycji w celu poprawy procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego szkoły,
e) spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji i opracowania wspólnego działania należą do podstawowych obowiązków nauczyciela i są organizowane według przyjętego harmonogramu pracy rady pedagogicznej w danym roku szkolnym,

f) rodzice wszystkie problemy natury wychowawczej i dotyczące nauczanego przedmiotu wyjaśniają według następujących zasad i w następującej kolejności:

a. rozmowa z nauczycielem uczącym danego przedmiotu,
b. rozmowa z wychowawcą klasy,
c. w sprawach wychowawczych konsultacja z pedagogiem szkolnym - po rozmowie z wychowawcą,
d. przedstawienie sprawy dyrektorowi szkoły, jeżeli sprawa nie została załatwiona w sposób zgodny z przepisami,
e. odwołanie się do organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę - zgodnie z ich uprawnieniami,

g) rodzice mają obowiązek usprawiedliwienia nieobecności dziecka wg następujących zasad:

a. Usprawiedliwienie wszystkich nieobecności dziecka w szkole jest obowiązkiem rodziców wynikającym z zapisu w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym art. 92,95,96 /Dz. U. nr 9 z dnia 5 marca 1964 r. z późniejszymi zmianami/,
b. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka usprawiedliwiają nieobecność dziecka u wychowawcy klasy - na piśmie
w terminie do 7 dni licząc od pierwszego dnia nieobecności,
c. Rodzice zobowiązani są do powiadomienia wychowawcy
w terminie do 3 dni o przewidywanej dłuższej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą,
d. Uczeń jest zobowiązany uczęszczać na zajęcia szkolne w roku szkolnym od pierwszego do ostatniego dnia nauki włącznie.
W przypadku dłuższej nieobecności dziecka (powyżej
1 tygodnia) w czasie zajęć dydaktycznych, spowodowanej innymi przyczynami niż choroba dziecka, rodzice lub prawni opiekunowie dziecka usprawiedliwiają nieobecność dziecka
u wychowawcy klasy przed planowanym wyjazdem - na piśmie, uzasadniając konieczność nieobecności, i podpisują oświadczenie, iż godzą się z wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z nieobecności ucznia, takimi jak:

- konieczność uzupełnienia zeszytów i nadrobienia zaległości w terminie wyznaczonym przez nauczyciela,
- konieczność napisania przez ucznia, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, sprawdzianów, które odbyły się w czasie nieobecności ucznia,
- brak możliwości poprawy proponowanych ocen rocznych - gdy uczeń jest nieobecny w ostatnim miesiącu nauki szkolnej,
- możliwość nieklasyfikowania ucznia, jeśli suma wszystkich nieobecności wyniesie ponad 50 %.

e. Niedopełnienie przez rodziców (prawnych opiekunów) obowiązku usprawiedliwienia nieobecności dziecka upoważnia dyrekcję szkoły do egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
f. Rodzice lub prawni opiekunowie uczniów mających problemy w szkole w przypadku odmowy kontaktu ze szkołą są zapraszani do niej na piśmie listem poleconym. W przypadku dalszego oporu powiadamiany jest organ administracji samorządowej właściwy do miejsca zamieszkania,

7. Współpraca uczniów z nauczycielami i rodzicami:

a) Samorząd Uczniowski reprezentuje wszystkich uczniów szkoły wobec rady pedagogicznej i rady rodziców,
b) Samorząd Uczniowski współpracuje z rodzicami i nauczycielami w zakresie organizacji imprez klasowych i szkolnych.
Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów.



§ 16



1. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.

1) Konflikt nauczyciel - rodzic.
Jeżeli bezpośrednia rozmowa rodzica z nauczycielem nie rozwiąże problemu, rodzic zgłasza sprawę wychowawcy. Wychowawca rozmawia z nauczycielem, wyjaśnia sprawę, przekazuje swoje stanowisko rodzicom. W przypadku braku zadowalającego rozwiązania dyrektor przyjmuje procedurę jak w przypadku doboru bądź zmiany wychowawcy klasowego.
2) Konflikt nauczyciel - nauczyciel.
Strona "poszkodowana" może bezpośrednio zwrócić się do strony przeciwnej z prośbą o wyjaśnienie. Może także poprosić o pomoc "mediatora" lub zgłosić sprawę do dyrektora. Dyrektor wyjaśnia sprawę z obiema stronami i stara się znaleźć satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie. Należy unikać nagłaśniania sprawy, gdyż powodować to może niepotrzebne napięcia w gronie.
3) Konflikt uczeń - nauczyciel.
Przy rozstrzyganiu sytuacji konfliktowych między uczniem a nauczycielem trzeba wziąć pod uwagę właściwości osobowości i postawy interpersonalnej nauczyciela i ucznia. Gdy przyczyny konfliktu tkwią w uczniu, w jego niewłaściwej postawie względem nauczyciela lub własnych obowiązków, jest potrzebna nie tyle przewidziana w statucie kara co perswazja i doprowadzenie do zrozumienia przez ucznia błędu. Sprawę wyjaśnia wychowawca klasy po wysłuchaniu obu stron. W przypadku niezbyt dużej rangi konfliktu stara się doprowadzić do zadowalającego obie strony rozwiązania. Jeśli to jest niemożliwe, wychowawca może skorzystać z pomocy dyrektora szkoły.
4) Konflikt uczeń - uczeń.
Problemy tego rodzaju rozwiązuje wychowawca klasy, z ewentualną pomocą wicedyrektora lub dyrektora szkoły. Powiadomienie o konflikcie rodziców ucznia pozostawia się do dyspozycji wychowawcy.
5) Konflikt dyrektor - rada pedagogiczna.
Spory pomiędzy dyrektorem, a rada pedagogiczną rozstrzygane są na zebraniach rady pedagogicznej.
6) Konflikt dyrektor –rada rodziców.
Spory pomiędzy dyrektorem, a radą rodziców rozstrzygane są na zebraniach zarządu rady rodziców z udziałem dyrektora.
7) Konflikt dyrektor - samorząd uczniowski.
Spory pomiędzy dyrektorem, a samorządem uczniowskim rozstrzygane są między wybranymi przez samorząd uczniowski przedstawicielami samorządu uczniowskiego a dyrektorem szkoły w obecności opiekuna samorządu uczniowskiego.
8) Konflikt rada pedagogiczna - samorząd uczniowski.
Spory pomiędzy radą pedagogiczną, a samorządem uczniowskim rozstrzygane są na wspólnym zebraniu z udziałem wybranych przez radę pedagogiczną nauczycieli, przedstawicieli samorządu uczniowskiego oraz dyrektora.




Rozdział IV: Organizacja pracy szkoły



§ 17


1. W szkole zajęcia dydaktyczne rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września (z wyjątkiem soboty), a kończą się w ostatni piątek czerwca.
2. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się śródrocznie w ciągu ostatniego pełnego tygodnia przed rozpoczęciem ferii, a roczne w ostatnim tygodnia przed zakończeniem zajęć dydaktycznych danego roku szkolnego, Szczegółowe zasady oceniania
i klasyfikowania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, który stanowi załącznik do statutu.
3. Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w pierwszy wtorek po świętach. Rok szkolny jest podzielony na 2 semestry. Pierwszy semestr kończy się zgodnie z terminem ferii zimowych ogłoszonych przez MEN. Drugi semestr kończy się 31 sierpnia.
4. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący do 30 maja każdego roku.
5. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin i przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych przez organ prowadzący szkołę.
6. Na podstawie arkusza organizacji szkoły dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.



§ 18



1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy
w jednorazowym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania
i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki
w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV –VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.



§ 19



1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, z uwzględnieniem ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I – III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, szczegółowy zaś rozkład zajęć ustala nauczyciel.



§ 20



1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna w klasach IV – VI trwa 45 minut, przerwy między lekcjami po 10 minut, po 2 lekcji długa przerwa śniadaniowa trwa 15 minut, po 4 lekcji długa przerwa obiadowa trwa 20 minut.



§ 21



Cele i zadania oddziału przedszkolnego

1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1) Wspomaga indywidualny rozwój dzieci.
2) Sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola.
3) Współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej:
a) realizuje zadania wynikające z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych,,
b) wykonuje zadania opiekuńcze przedszkola, odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:

- zasady sprawowania opieki w czasie pobytu w przedszkolu oraz
w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- formy indywidualnej opieki nad dziećmi, którym z powodu braku warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała bądź doraźna pomoc materialna.

2. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców /opiekunów/ lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
3. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształcenia dzieci. Rodzice mają prawo do:

a) Znajomości zadań wynikających z planów miesięcznych.
b) Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania i rozwoju.
c) Wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy oddziału przedszkolnego.
Organizowanie stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.



§ 22



Organizacja oddziału przedszkolnego

- Oddział przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny
z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji oddziału przedszkolnego opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 maja. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący oddział przedszkolny w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- Podstawową jednostką organizacyjną oddziału przedszkolnego jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według wieku. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone np. według potrzeb, zainteresowań, uzdolnień itp.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne, liczba wychowanków nie powinna przekroczyć 15, w tym 2 -3 niepełnosprawnych. W wyjątkowych przypadkach można zwiększyć do 27.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania w przedszkolu wybranego z zestawu programów wychowania w przedszkolu.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora w porozumieniu z nauczycielem przedszkola z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole powinno posiadać odpowiednie pomieszczenie zgodnie z art. 67 pkt. 1 ustawy, a ponadto teren przedszkolny z odpowiednim wyposażeniem (Załącznik nr 9 : Regulamin oddziałów przedszkolnych).



§ 23


Wychowankowie oddziału przedszkolnego

- Do oddziału przedszkolnego mają obowiązek uczęszczać dzieci w wieku
5 i 6 lat. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego, mogą uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do 8 roku życia.
- Dziecko ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo –wychowawczo –dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
3) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo –dydaktycznym.



§ 24



1. Biblioteka szkolna spełnia rolę pracowni szkolnej służącej realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Biblioteka zajmuje odrębne pomieszczenie, które przeznaczone jest do przechowywania księgozbioru oraz prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczego.
3. Biblioteka działa w oparciu o regulamin. (Załącznik nr 10: Regulamin Biblioteki)
4. Centrum Informacji Multimedialnej – ICIM, działający przy bibliotece szkolnej służy poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystaniu informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informatyczną.
5. Księgozbiór biblioteki szkolnej jest połączony z księgozbiorem Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą - filia w Chalinie.
6. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas lekcji i po ich zakończeniu.
7. Organizacja biblioteki szkolnej:

1) Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel bibliotekarz powołany na stanowisko przez dyrektora szkoły.
2) Odpowiedzialność materialną ponosi nauczyciel bibliotekarz i dyrektor szkoły.
3) Zajęcia biblioteczne są prowadzone według tygodniowego rozkładu zajęć.
4) Zakup książek dokonywany jest przez dyrektora szkoły i nauczyciela - bibliotekarz, w zależności od posiadanych przez szkołę środków finansowych.
5) Do obowiązków nauczyciela-bibliotekarza należy prowadzenie dziennika biblioteki szkolnej, przygotowanie i realizowanie planu pracy biblioteki szkolnej oraz rozkładu materiału z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego.

8. Zadania nauczyciela bibliotekarza:

1) Praca pedagogiczna.
2) Przysposobienie czytelnicze i informacyjne:
a. kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz podnoszenie kultury ogólnej,
b. praca z aktywem bibliotecznym.
3) Współpraca z nauczycielami.
4) Samokształcenie i doskonalenie zawodowe.
5) Obsługa czytelników.
6) Gromadzenie i konserwacja zbiorów.
7) Warsztat służby informacyjnej.
8) Opracowywanie zbiorów.
9) Udostępnianie zbiorów, statystyka.
10) Praca administracyjna.
11) Wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się.
12) Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informatyczną.
13) Organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.



§ 25



1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole w związku
z dojeżdżaniem, czynna jest świetlica szkolna.
2. Czas pracy świetlicy określony jest tygodniowym planem lekcji oraz uzależniony jest od organizacji dowożenia uczniów.
3. Zajęcia świetlicowe organizowane są dla wszystkich dzieci z klas 0 – VI, które muszą przebywać w szkole ze względu na organizację dojazdu do i ze szkoły. Zapisy do świetlicy odbywają się na podstawie oświadczeń rodziców składanych u wychowawcy klasy.
4. Uczniowie dojeżdżający do szkoły są pod stałą opieką wychowawcy świetlicy.
5. Świetlica działa w oparciu o regulamin pracy świetlicy, zawierający również rozwiązania techniczne dowozu uczniów. (Załącznik nr 11: Regulamin Świetlicy i Harmonogram Dowozów)
6. Nadzór pedagogiczny nad pracą w świetlicy sprawuje dyrektor szkoły.
7. Nauczyciel świetlicy składa semestralne sprawozdania ze swojej działalności.
8. Dokumentacja świetlicy:

1) Roczny plan pracy z tygodniowym rozkładem zajęć.
2) Dzienniki zajęć.
3) Regulamin świetlicy (załącznik).



§ 26



1. Dla realizacji celów statutowych szkoła podstawowa zapewnia możliwość korzystania z:

1) sal dydaktycznych z niezbędnym wyposażeniem,
2) sali gimnastycznej wraz z zapleczem,
3) terenu rekreacyjnego, boiska sportowego,
4) pomieszczenia bibliotecznego i świetlicy szkolnej,
5) z zaplecza kuchennego i stołówki,
6) sekretariatu,
7) gabinetu dyrektora,
8) pracowni komputerowej,
9) pracowni ICIM.


§ 27




Rozdział V: Nauczyciele i inni pracownicy szkoły



1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. W/w osoby wykonują zadania zgodne z ustalonym przydziałem obowiązków przez dyrektora szkoły.



§ 28



1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli jest związany z:

1) odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (dotyczy wszystkich nauczycieli, wychowawców, pedagoga, nauczyciela biblioteki, nauczycieli świetlicy),
2) prawidłowym przygotowaniem się do lekcji,
3) przygotowaniem pomocy dydaktycznych,
4) bezstronnością i obiektywizmem w ocenianiu uczniów,
5) stosowaniem zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
6) udzielaniem pomocy uczniom słabszym,
7) doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w konferencjach metodycznych, zespołach samokształceniowych, konsultacjach z doradcami metodycznymi,
8) realizowaniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych, uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.

3. Nauczyciel winien prowadzić następującą dokumentację:

1) dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć,
2) rozkłady materiału/ plany pracy z poszczególnych przedmiotów na dany rok szkolny (według aktualnych programów),
3) konspekty , scenariusze lekcyjne (nauczyciel stażysta),
4) sprawozdania z działalności, za którą nauczyciel jest odpowiedzialny.



§ 29



1. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne problemowo - zadaniowe.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły lider zespołu.
3. Zespół dokonuje wyboru programu nauczania oraz jego modyfikacji.
4. Zespół opracowuje kryteria oceniania uczniów.
5. Zespół opiniuje opracowane w szkole autorskie programy nauczania.
6. Zespół organizuje wewnątrzszkolne doskonalenia nauczycieli.
7. Nauczyciele tworzą zespół powołany przez dyrektora szkoły ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do zadań zespołu należy:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii,
3) Zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, opracowuje dla ucznia, z wyjątkiem ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, plan działań wspierających zawierający:

a) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
b) działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c) metody pracy z uczniem,
d) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych,
e) działania wspierające rodziców ucznia,
f) w zależności od potrzeb - zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

5) Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi.

6) W spotkaniach zespołu mogą uczestniczyć:

a) na wniosek dyrektora przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym poradni specjalistycznej,
b) na wniosek rodzica ucznia — inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.

7) Zespół zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb ucznia, w terminie do dnia 30 września zespoły opracują dla uczniów plany działań wspierających.

8) Do zadań pedagoga w szkole w zakresie pomocy- psychologiczno-pedagogicznej należy:

a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów,
b) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów,
c) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.

9) Do zadań logopedy w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:

a) prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów,
b) diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem,
c) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
d) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.



§ 30



1. Sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami sprowadza się do następujących zadań wychowawcy:

1) tworzy warunki wspomagające rozwój ucznia, inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów, podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów,
2) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
3) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów,
4) współpracuje z pedagogiem szkolnym,
5) powiadamia o przewidywanym dla ucznia semestralnym / rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem nauki,
6) prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno – wychowawczej,

2. Zadania wychowawcy klasy:

1) Wychowawca klasy sprawuje bezpośrednią opiekę nad uczniami i kieruje życiem zespołowym klasy.
2) Głównym zadaniem wychowawcy klasy jest:

a) prowadzenie, w powierzonej mu klasie, planowej pracy, zmierzającej do pełnej realizacji tego zadania,
b) bliższe poznanie uczniów przez wychowawcę i utrzymanie z nimi stałego kontaktu,
c) dobra znajomość uczniów i całego zespołu klasowego, poznanie warunków ich życia, potrzeb i właściwości, co pozwoli wychowawcy na wytyczenie słusznego kierunku i stosowanie właściwych metod pracy,
d) w celu skoordynowania i ujednolicenia oddziaływania wychowawczego na uczniów wychowawca działa w ścisłym kontakcie z nauczycielami i innymi pracownikami pedagogicznymi szkoły, którzy prowadzą zajęcia z uczniami danej klasy, współpracuje z rodzicami.


3) Zadaniem wychowawcy klasowego jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

a) stworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów, pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.


4) Wychowawca w celu realizacji powyższych zadań:

a) otacza indywidualną opieką każdego ucznia,
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

- różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespoły uczniów,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to również uczniów uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),


d) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

- poznania i ustalenia potrzeb ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci, otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- wyłączania ich w sprawy klasy i szkoły.

e) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień ucznia,

f) organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,

g) wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych.


3. Ponadto do obowiązków wychowawcy należą:

1) troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o jak najlepsze wyniki nauczania, w szczególności:

a) czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem i rozkładem pracy zadawanej do domu, utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami powierzonej mu klasy dla ustalenia jednolitych wymagań wobec uczniów i sposobów udzielania im pomocy w nauce szkolnej (zainteresowanie się postępami uczniów w nauce, zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy mają trudności w nauce),
b) analizowanie wspólne z zespołem uczniowskim i nauczycielami przyczyn niepowodzeń uczniów w pracy szkolnej i podejmowanie środków zaradczych,
c) pobudzanie dobrze i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników nauczania,
d) dbanie regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć, udzielenie wskazówek i podejmowanie inicjatywy w sprawie organizowania pomocy dla tych, którzy opuścili zajęcia szkolne i mają trudności w uzupełnianiu materiału,
e) współdziałanie z bibliotekarzem szkolnym w organizowaniu czytelnictwa, pobudzanie uczniów do aktywnego udziału w pracach pozalekcyjnych
i pozaszkolnych,
f) systematyczne współdziałanie z pedagogiem szkoły w celu wyeliminowania trudności wychowawczych,
g) troska o wychowanie moralno-społeczne uczniów, w szczególności:

- kształtowanie wzajemnych stosunków miedzy uczniami na zasadach życzliwości, wytwarzania atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich więzów koleżeństwa i przyjaźni,
- egzekwowanie noszenia przez uczniów schludnego lub galowego stroju
w zależności od sytuacji,
- rozwiązywanie społecznej aktywności uczniów na terenie szkoły i szerszego środowiska m.in.: przyzwyczajenie uczniów do wspólnego gospodarowania na terenie szkoły i szerszego środowiska, wyrabianie w nich poczucia współodpowiedzialności za ład, czystość i estetykę szkoły, organizowanie w tym celu różnych form samoobsługi,
- rozwiązywanie samorządnych form społecznego życia klasy,
- interesowanie się udziałem uczniów w pracach organizacji uczniowskich, utrzymywanie kontaktu z opiekunami tych organizacji,
- budzenie zainteresowania uczniów potrzebami środowiska, inspirowanie ich udziału na rzecz tego środowiska,
- wywieranie wpływu na kształtowanie warunków życia w szkole, poza szkołą tak, aby sprzyjały ich rozwojowi i zaspokojeniu potrzeb zabawy, rozrywki oraz rozwijaniu inicjatywy i samodzielności,
- współdziałanie w kierunku wyrabiania u uczniów nawyku rzetelnej pracy,
- badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów, podejmowanie środków zaradczych, udzielenie wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach, wychowawczych.


h) opieka nad zdrowiem uczniów, w szczególności:

- wdrażanie uczniów do dbania o higienę osobistą i stan higieniczny otoczenia oraz do przestrzegania zasad BHP życiu szkolnym i przedszkolnym,
- interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się
z lekarzem szkolnym i higienistka oraz z rodzicami w sprawach ich zdrowia.


i) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy:

- prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen,
- wpisywanie świadectw szkolnych,
- wykonywanie innych czynności administracyjnych dotyczących klasy zgodnie z zarządzeniami władzy szkolnej i rady pedagogicznej,

j) dla zachowania ciągłości i planowości pracy wychowawczej, wychowawca powinien ustalić na początku każdego roku szkolnego w porozumieniu z dyrektorem szkoły treść i formy swojej działalności wychowawczej, zgodnym ze Szkolnym Programem Wychowawczym,

k) wychowawca klasy składa na posiedzeniach rady sprawozdanie
z przebiegu i wyników swojej pracy,

l) na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele przedmiotów i wychowawcy klasy są zobowiązani poinformować ucznia o przewidzianych dla niego stopniach semestralnych (rocznych), powyższy fakt potwierdza podpisem przewodniczący samorządu klasowego pod adnotacją nauczyciela na stronie oceny z zajęć edukacyjnych
"Dnia......... zapoznano uczniów klasy..... z ocenami semestralnymi /rocznymi/ z ................... ";
m) poinformowanie o przewidywanej dla ucznia semestralnej /rocznej/ ocenie niedostatecznej na miesiąc przed zakończeniem okresu / roku szkolnego / listem poleconym wysłanym przez wychowawcę za pośrednictwem kancelarii szkoły, lub bezpośrednim poinformowaniem rodzica z potwierdzeniem w dzienniku lekcyjnym w rubryce „kontakty i rodzicami”.

2) Wychowawca usprawiedliwia nieobecność ucznia w szkole na podstawie usprawiedliwienia napisanego własnoręcznie przez rodzica (prawnego opiekuna) lub na podstawie zaświadczenia wystawionego przez lekarza.

a) usprawiedliwienie musi zawierać konkretną datę i powód nieobecności ucznia,
b) czytelny podpis rodzica (opiekuna), zgodny z wzorem podpisu złożonym
w dzienniku lekcyjnym,
c) usprawiedliwienie nie może nastąpić później niż dwa tygodnie od ostatniego dnia nieobecności ucznia w szkole (po tym terminie nieobecność pozostaje nieusprawiedliwiona),


3) Wychowawca może zwolnić ucznia z zajęć lekcyjnych na pisemną prośbę rodzica (prawnego opiekuna).

a) w razie wątpliwości, co do wiarygodności napisanego zwolnienia, wychowawca winien potwierdzić ją w rozmowie telefonicznej. Rodzic może osobiście zwolnić
z zajęć szkolnych potwierdzając swoją tożsamość,
b) w razie nieobecności wychowawcy w szkole ucznia może zwolnić tylko dyrektor szkoły,
c) wychowawca lub dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomić o zwolnieniu ucznia nauczycieli, z którymi dany uczeń powinien mieć lekcje.

4) Teczka wychowawcy klasy powinna zawierać:

a) listy obecności rodziców na spotkaniach z wychowawcą,
b) listę dzieci ubezpieczonych,
c) notatki odnośnie klasy z działalności wychowawcy,
d) korespondencje z rodzicami,
e) usprawiedliwienia nieobecności w szkole,
f) plan pracy wychowawczej na dany rok szkolny,
g) plan godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
h) zeszyt uwag i pochwał.
5) Sposób postępowania za dokumentacją stanowiącą wartość archiwalną. Wychowawca klasy zdaje dyrektorowi szkoły dokumenty stanowiące wartość archiwalną do końca roku szkolnego, najpóźniej w ostatnim dniu zajęć edukacyjnych każdego roku szkolnego.



Rozdział VI: Uczniowie szkoły



§ 31


1. Do klasy I szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 6 i 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego.
2. Do szkoły uczęszczają uczniowie od 6-tego i 7-mego roku życia.
3. Do szkoły dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony obwód szkoły.
4. Dyrektor szkoły może przyjąć uczniów z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.
5. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.

 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 11:11:29 Informację zaktualizowano 2012-10-26 11:12:05, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
§ 32



Tryb rozwiązywania sporów



1. Dyrektor szkoły jako przewodniczący rady pedagogicznej:

1) rozstrzyga sprawy szkolne wśród członków rady pedagogicznej, które pominięto w jej regulaminie,
2) przyjmuje i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
3) negocjuje w sprawach konfliktowych miedzy uczniami, rodzicami i nauczycielami,
4) dba o przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie,
5) wynoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem dobra publicznego,
6) wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy szkoły,
7) zawiesza wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeżeli jest ona sprzeczna z prawem lub interesem szkoły i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia sposoby postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały-w przypadku braku rozstrzygnięcia przekazuje sprawę do rozwiązania organowi prowadzącemu.

2. Spory, których załatwienie wymaga współdziałania dyrektora, rady pedagogicznej, wychowawców klas lub nauczycieli są rozpatrywane przy współudziale wszystkich zainteresowanych stron.
3. Spory pomiędzy szkołą, a uczniami i ich rodzicami dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania rozpatruje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej; ich decyzje muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami oraz zasadami ustalenia trybu odwoławczego zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
4. Rozstrzyganie sporu nie może przekroczyć 14 dni, chyba, że przepisy prawa w tej sprawie stanowią inaczej. Spory, o których mowa w pkt. 3 są rozstrzygane w terminie 7 dni.
5. Do rozstrzygnięcia sporu dyrektor może powołać komisję w składzie po dwóch przedstawicieli stron sporu.
6. Nauczycielowi przysługuje odwołanie od ustalonej oceny wg zasad określonych odrębnymi przepisami.
7. Kwestie sporne z nauczycielami uczeń rozwiązuje za pośrednictwem wychowawcy lub samorządu uczniowskiego.



§ 33



Prawa uczniów


1. Uczeń szkoły ma prawo do znajomości swoich praw.

1) szkoła dostarcza uczniom podstawowych informacji na temat ich praw,
2) dyrektor szkoły umożliwia uczniom zapoznanie się ze statutem. Statut szkoły jest ogólnodostępny i znajduje się w szkolnej bibliotece oraz na stronie internetowej szkoły: www.spchalin.pl.

2. Uczeń ma prawo do:

1) otrzymania informacji z różnych źródeł „ideologicznych”, różnych koncepcji filozoficznych, bez cenzury (z wyjątkiem konieczności ograniczeń, o których mowa w odnośnych artykułach oraz ze względu na wiek, zdolności percepcyjne),
2) otrzymania informacji dotyczących ucznia o zapadających w szkole decyzjach, takich jak np. ocena z przedmiotów.

3) wolności wypowiadania poglądów i opinii, w tym w sprawach ucznia to:

a) możliwość wypowiadania własnych sądów światopoglądowych, opinii o bohaterach historycznych, literackich,
b) możliwość wypowiadania opinii na temat programów i metod nauczania oraz spraw ważnych w życiu szkoły, klasy, samorządu,
c) możliwość wygłaszania opinii, przedstawienia stanowiska (obrony) we własnej sprawie,
d) możliwość przestawienia własnego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące uczniów.


4) Wolność myśli, sumienia, wyznawania:

a) uczeń ma możliwości uzewnętrznienia przekonań religijnych
i światopoglądowych,
b) szkoła zapewnia równe traktowanie, niezależnie od wyznawanej religii, światopoglądu,
c) w szkole przestrzegana jest tolerancja wobec „inności” religijnej, kulturowej, etnicznej.


5) Wolność zrzeszenia się:

a) uczeń ma możliwość działania w samorządzie szkolnym,
b) uczniowie mają możliwość wydawania gazetki szkolnej , w której wypowiadają się na temat swojej działalności oraz w sprawach szkoły.


6) Wolność od poniżającego traktowania i karania. W szkole nie wolno stosować kar naruszających godność i nietykalność cielesną ucznia:

a) zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej (ochrona nietykalności cielesnej),
b) poszanowanie godności ucznia (zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej),


7) Ochrony prywatności ucznia. W szkole prawo do prywatności oznacza:

a) ochronę danych osobistych (np. informacje o stanie zdrowia, wyniki testów psychologicznych, informacje dotyczące rodziny- status materialny, wykształcenie rodziców, ewentualne problemy- alkoholizm, rozwód itp.)
b) b)zakaz publicznego komentowania sytuacji rodzinnej, społecznej, osobistej ucznia.


8) Równego traktowania wobec prawa szkolnego. Oznacza to:

a) jednakowe ocenianie i traktowanie ucznia bez względu na jego wygląd zewnętrzny, status rodzinny, społeczny czy status ucznia (dobry-słaby),
b) równe traktowanie w sytuacji konfliktu ucznia – nauczyciela (możliwość dowiedzenia swoich racji).
c) życzliwe i podmiotowe traktowanie w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
d) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych
e) ma prawo do niezdawania prac domowych na czas ferii i przerw świątecznych.
f) weekendów bez pracy domowej tzn. nie zadawania pracy domowej z piątku na poniedziałek,
g) do powiadomienia z wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów z wiadomości: w ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.
h) zwrotu każdej pisemnej pracy i wglądu do niej lub unieważnienie, gdy nauczyciel nie zwróci jej w ciągu 2 tygodni,
i) zgłaszanie chęci poprawy oceny i uwzględnienia tej prośby przez nauczyciela w ustalonym przez niego terminie,
j) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
k) bezpiecznego pobytu w szkole, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej,
l) korzystanie z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
m) opieki lekarskiej.

3. Prawa proceduralne.


1) W sytuacji nieprzestrzegania praw zawartych w Statucie przez uczniów, nauczycieli
i innych pracowników szkoły uczeń ma prawo:

a) zwrócić się w danej sprawie do wychowawcy klasy,
b) przez wychowawcę klasy ma prawo zwrócić się w danej sprawie do dyrektora szkoły,
c) przez dyrektora szkoły i radę pedagogiczna do rady rodziców lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
2) Ze swoją sprawą uczeń może zwrócić się w formie ustnej lub pisemnej.
3) W imieniu dziecka mogą wystąpić rodzice.
4) Działania wyjaśniające powinny być podjęte w terminie nie dłuższym niż 14 dni.



§ 34



Obowiązki uczniów



Uczeń ma obowiązek:

1. Przestrzegania postanowień zawartych w Statucie szkoły
2. Zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.
3. Noszenia schludnego stroju: stonowane kolory odzieży wierzchniej (bez jaskrawych
i wielobarwnych strojów), nie noszenia biżuterii zagrażającej życiu i zdrowiu ucznia i innych, nie używania makijażu, bez farbowanych włosów i pomalowanych paznokci.
4. Ucznia obowiązuje strój galowy podczas uroczystości szkolnych i lokalnych: granatowe lub czarne spodnie i spódnice, białe bluzki lub koszule.
5. Wzór stroju, określa dyrektor szkoły w porozumieniu z rada rodziców.
6. Wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę: rzetelnej pracy nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności, systematycznego przygotowania się zajęć szkolnych, uczestniczenia w wybranych przez siebie organizacjach młodzieżowych, zajęciach pozalekcyjnych lub wyrównawczych.
7. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych.
8. Dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
9. Postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenia jej autorytetu.
10. Nie przynoszenia do szkoły przedmiotów wartościowych, dużych kwot pieniężnych (za zaginięcie tych przedmiotów szkoła nie ponosi odpowiedzialności).
11. Nie przynoszenia do szkoły przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu
i zdrowiu uczniów np. ostrych narzędzi, materiałów wybuchowych i innych.
12. Uczniowie nie mogą korzystać z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych w czasie lekcji i na zajęciach poza lekcyjnych.
13. Uczniów obowiązuje całkowity zakaz ćwiczeń na zajęciach sportowych
i lekcjach wychowania fizycznego w biżuterii, okularach, zegarkach itp.
14. Dbanie o bezpieczeństwo zdrowie własne oraz swoich kolegów wystrzegać się szkodliwych nałogów: alkohol, papierosy, narkotyki.
15. We własnym zakresie naprawiać udowodnione, wyrządzone szkody materialne.
16. Przestrzegać zasad kultury współżycia, godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej.
17. Podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, ustaleniom samorządu uczniowskiego.
18. Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym , przestrzegając społecznie akceptowane normy.
19. Uczniowie dojeżdżający mają obowiązek uczestniczenia w zajęciach świetlicowych pod opieką nauczyciela świetlicy przed i po zakończonych zajęciach. Uczeń może być zwolniony z powyższych zajęć na pisemną i osobistą prośbę rodzica i za zgodą nauczyciela świetlicy.
20. Uczeń ma obowiązek odjazdu do domu pierwszym autobusem szkolnym zaraz po zakończeniu lekcji.




§ 35



Nagrody i kary


1. Uczeń może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:

1) wzorową postawę,
2) wysokie wyniki w nauce,
3) znaczne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych,
4) dzielność, odwagę,
5) pracę na rzecz szkoły


2. Ustala się następujące rodzaje nagród:

1) pochwała wychowawcy wobec klasy,
2) pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
3) dyplom, list gratulacyjny
4) nagroda rzeczowa,
5) nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców,
6) stypendium naukowe
7) osiągnięcia na szczeblu wojewódzkim w nauce sporcie i inne osiągnięcia ucznia odnotowuje się na świadectwie szkolnym.

3. Dyrektor szkoły jest zobowiązany poinformować rodziców o przyznanej uczniowi nagrodzie.

4. Ustala się następujące rodzaje kar:

1) za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły, za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych; za naruszenie porządku szkoły uczeń może być ukarany upomnieniem wychowawcy, upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły, ustnym lub pisemnym upomnieniem o nagannym zachowaniu skierowanym do jego rodziców / opiekunów/,
2) za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów uczeń może być przeniesiony do równoległej klasy w swojej szkole lub innej szkoły,
3) w przypadku zabrudzenia pomieszczenia szkolnego spowodowanego brakiem odpowiedniego obuwia, rozlaniem wody, zaśmiecaniem uczeń zobowiązany jest do sprzątnięcia w /w miejsca,
4) w przypadku szkód materialnych uczeń i jego rodzice mogą być zobowiązani do pokrycia kosztów naprawy lub renowacji,
5) za nie wypełnianie obowiązku szkolnego bez usprawiedliwienia /powyżej 14 dni w roku/ rodzice ucznia podlegają karze administracyjnej, którą nakłada terenowy organ administracji publicznej na wniosek dyrektora szkoły w formie upomnienia lub kary pieniężnej,
6) kary stosowane są na podstawie decyzji rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.
7) w przypadku niewłaściwego korzystania z telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego uczeń ponosi konsekwencje2.



§ 36



Procedury odwoławcze od wymierzonej kary


1. Uczeń, /w imieniu ucznia/ rodzice lub Uczniowski Samorząd składają na piśmie umotywowane odwołanie od kary do dyrektora szkoły.
2. Dyrektor powołuje zespół wychowawczy, który rozpatruje odwołanie i podejmuje decyzję o podtrzymaniu kary bądź uchyleniu kary.
3. Wychowawca informuje uczniów lub jego rodziców i samorząd uczniowski następnego dnia o decyzji zespołu wychowawczego.
4. Uczeń lub jego rodzice mają prawo w ciągu 7 dni odwołać się od negatywnej decyzji poprzez dyrektora do rady pedagogicznej.
5. Rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym po tajnym głosowaniu podtrzymuje karę lub ją uchyla. Od decyzji rady pedagogicznej odwołanie przysługuje.
6. Dyrektor szkoły ma prawo wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły gdy:
6) uczeń stwarza poważne problemy wychowawcze w szkole
7) podejmowane działania zaradcze nie przynoszą pozytywnych rezultatów
8) przeniesienie rokuje poprawę zachowania ucznia.

§ 37



Rozdział VII: Postanowienia końcowe



Ceremoniał szkoły

1. Szkoła posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkoły.
2. Szczegółowy Ceremoniał wykorzystania sztandaru szkoły został zawarty w odrębnym dokumencie, stanowiącym załącznik do Statutu Szkoły (Załącznik nr 12: Ceremoniał szkolny).
3. Szkoła posiada własny sztandar nadany dnia 21 X 2011r.
4. Sztandar używany jest podczas apeli organizowanych z okazji uroczystości i świąt państwowych oraz szkolnych.
5. Sztandar szkoły jest przechowywany w gablocie na korytarzu szkolnym, opiekę nad nim sprawuje nauczyciel. Poczet sztandarowy wyłania się z klas IV - VI.
6. Chorążych Pocztu Sztandarowego obowiązuje uroczysty strój: biała koszula, bluzka, granatowe spodnie, spódnica, białe rękawiczki i biało – czerwona szarfa.
7. Symbole narodowe – godło, flaga, hymn państwowy.
8. Flagami dekorujemy szkołę z okazji świąt i rocznic państwowych oraz ważnych świąt szkolnych np. Święto Patrona, Rocznica Konstytucji 3 Maja i inne
9. W czasie żałoby narodowej zawieszamy flagi państwowe z czarną wstęgą, przed budynkiem szkoły.
10. Godło wisi w każdym pomieszczeniu szkoły.
11. W każdej sali znajduje się krzyż zawieszony na ścianie obok godła państwowego.
12. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami,
13. Zasada prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
14. Integralną częścią niniejszego statutu są procedury, regulaminy szkolne i wymienione załączniki.


§ 38


Procedura wprowadzania zmian w Statucie Szkoły


1. Przygotowanie projektu zmian przez zespół do nowelizacji statutu.
2. Przedstawienie projektu zmian Radzie Rodziców, Radzie SU oraz Radzie Pedagogicznej.
3. Podjęcie uchwały zmieniającej zapisy w Statucie.
4. Przesłanie znowelizowanego statutu do organu prowadzącego i nadzorującego, celem sprawdzenia zgodności zapisów statutowych z prawem
5. Pierwszy statut nadaje organ prowadzący, natomiast jego nowelizacja leży w gestii Rady Pedagogicznej.
6. Jeśli znowelizowany statut nie jest zgodny z prawem, wówczas Kurator Oświaty może go uchylić w całości lub w części, której dotyczą zapisy niezgodne z prawem.
7. Następuje to w drodze decyzji administracyjnej, od której organ nadający statut może się odwołać do MEN w terminie 14 dni.
8. Jeśli w dalszym ciągu decyzja jest niekorzystna, wówczas istnieje możliwość odwołania się do sądu administracyjnego.
9. Uprawnioną do dokonywania nowelizacji statutu jest rada pedagogiczna, podejmując stosowną uchwałę.
10. Inicjatorami projektu zmian mogą być:

1) dyrektor szkoły jako przewodniczący rady pedagogicznej
2) Rada Rodziców,
3) Samorząd Uczniowski,
4) Organ Prowadzący,
5) Organ Nadzoru Pedagogicznego.

11. Statut jest opublikowany na stronach internetowych szkoły oraz w wersji papierowej do wglądu w bibliotece szkoły.



Statut wchodzi w życie uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 14 IX 2012 r.


Nowelizacja Statutu nastąpiła w dniu 14 września 2012 r. podjęciem Uchwały Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalnie Nr 8/2012 w oparciu o Ustawę o systemie oświaty z z dnia 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami i Ustawy – Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami oraz w oparciu o Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z późniejszymi zmianami.



ZATWIERDZENIE ZMIAN W STATUCIE SZKOŁY PODSTAWOWE:

PRZEWODNICZĄCY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ………………………………

PRZEWODNICZĄCA RADY RODZICÓW:………………………………………………..

PRZEWODNICZĄCY RADY PEDAGOGICZNEJ…………………………………………
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 11:33:22, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Statut szkoły SP Chalin.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 11:34:50, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku