Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
° status prawny
°  Struktura organizacyjna
° Dyrektor
° Pracownicy szkoły
° Statut szkoły
° Zasady funkcjonowania szkoły
° Regulaminy
° Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie
° Mienie szkoły
° Program
- profilaktyczny
- wychowawczy
° Przetargi
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Chalinie > Program > profilaktyczny strona główna 

profilaktyczny
 
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. POLSKICH NOBLISTÓW
W CHALINIE

Chalin, wrzesień 2012r.





KONCEPCJA PROGRAMU



Program przewidziany jest do realizacji dla klas I – III oraz IV– VI. Założenia programowe są zgodne z:

1. rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r.
w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 226)
2. rozporządzeniem MENiS z dn. 07.01.2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3. z Ustawą z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (z późniejszymi zmianami),
4. z Ustawą z dnia 24.04.1997r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
5. z Ustawą z dnia 9.11.1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
6. z Konwencją Praw Dziecka,
7. z programem wychowawczym szkoły,
8. z programem rozwoju szkoły,
9. ustaw z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 542)



WSTĘP


Wstępna diagnoza środowiska szkolnego uczniów klas I - VI pozwoliła na zidentyfikowanie zachowań ryzykownych występujących w szkole:

• niepowodzenia szkolne,
• wagary,
• agresja,
• wulgaryzmy,
• nieumiejętność kontrolowania własnych emocji,
• niska samoocena,
• zaburzony system wartości,
• nieumiejętność dbania o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
• kradzieże,
• palenie papierosów,
• picie alkoholu,
• zażywania dopalaczy
• trudności w dokonywaniu właściwych wyborów.



Określono również czynniki ryzyka występujące w środowisku szkolnym:



• bezrobocie,
• skrajna bieda,
• niezaradność życiowa rodzin,
• zaniedbania wychowawcze,
• słabe więzi rodzinne,
• konflikty rodzinne,
• dostępność środków psychoaktywnych,
• promocja picia alkoholu i palenia papierosów przez dorosłych.



CELE OGÓLNE


Przedstawiony program profilaktyki ma na celu:
• kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia bez potrzeby stosowania używek i agresji,
• kształtowanie umiejętności życiowych,
• zapobieganie sytuacjom i zachowaniom problemowym w środowisku szkolnym.
• zapewnienie bezpieczeństwa, przyjaznego klimatu i przeciwdziałanie przemocy w szkole




CELE SZCZEGÓŁOWE



Uczeń zna:


- prawa i obowiązki dziecka i ucznia,
- instytucje czuwające nad przestrzeganiem praw dziecka i ucznia,
- sposoby adaptacji do nowych warunków szkolnych w kl. I i IV,
- zasady bezpiecznego zachowania ucznia w szkole,
- pojęcie przyczyny i przejawy złości, agresji i przemocy,
- sposoby wyrażania złości,
- sposoby radzenia sobie z własną i cudzą agresją,
- sposoby rozwiązywania konfliktów,
- skutki zachowań agresywnych dla siebie, rodziny i kolegów,
- źródła niepowodzeń szkolnych i sposoby ich przezwyciężania,
- pojęcie, przyczyny i przejawy stresu,
- skutki przeciążenia stresem,
- skutki negatywnego myślenia,
- sposoby radzenia sobie ze stresem
- wybrane techniki relaksacyjne,
- pojęcie dojrzewania,
- zmiany zachodzące w organizmie w okresie dojrzewania,
- pojęcie i skutki działania dopalaczy,
- pojęcie i skutki nałogów,
- zasady zdrowego odżywiania,
- pojęcie wulgaryzmu,
- osoby i instytucje wspierające ucznia i rodzinę w rozwiązywaniu różnorodnych problemów,
- zagrożenia współczesnej cywilizacji.



Uczeń rozumie:


- mechanizmy powstawania złości i agresji,
- wpływ własnego zachowania na uczucia i emocje innych osób,
- wpływ mediów i innych osób na powstawanie zachowań agresywnych,
- mechanizmy powstawania stresu,
- zależność podatności na stres od osobowości człowieka,
- wpływ stresu na funkcjonowanie człowieka w różnych sytuacjach,
- zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się w szkole
- zagrożenia płynące ze stosowania środków odurzających,
- zagrożenia płynące z zażywania „dopalaczy" przez uczniów,
- wpływ używania wulgaryzmów na obraz własnej osoby i rodziny w środowisku,
- znaczenie samodoskonalenia się,
- konieczność troski o własne zdrowie fizyczne i psychiczne,
- rolę autorytetów w życiu człowieka.



Uczeń potrafi:


- odczytywać emocje innych osób,
- wczuć się w sytuację innej osoby,
- rozpoznać zachowania agresywne,
- opanować własną złość i agresję,
- radzić sobie z cudzą agresją,
- rozwiązywać konflikty drogą negocjacji,
- budować pozytywne relacje w grupie,
- w sposób asertywny wyrażać własne uczucia,
- likwidować objawy stresu,
- myśleć pozytywnie,
- korzystać z technik relaksacyjnych,
- rozpoznawać własne zainteresowania i uzdolnienia,
- właściwie zaplanować czas wolny od nauki,
- działać samodzielnie i kreatywnie,
- przyjąć odpowiedzialność za własne czyny,
- dbać o własną higienę,
- potrafi dokonywać właściwych wyborów w różnych sytuacjach życiowych,
- umiejętnie korzystać ze środków masowego przekazu,
- korzystać z różnych źródeł informacji,
- praktycznie wykorzystywać zdobytą wiedzę,
- współpracować w grupie,
- być odpowiedzialnym za pracę własną i całej grupy,
- planować działania zmierzające do realizacji zadań,
- dokonać samooceny,
- działać samodzielnie i kreatywnie.



TREŚCI PROGRAMOWE


1. Prawa i obowiązki ucznia wynikające z Konwencji Praw Dziecka i Kodeksu Ucznia.
2. Instytucje czuwające nad przestrzeganiem praw dziecka i ucznia.
3. Rola integracji grupy.
4. Budowanie poczucia własnej wartości.
5. Sposoby porozumiewania się miedzy ludźmi. Zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej.
6. Sposoby adaptacji do nowych warunków szkolnych.
7. Przyczyny i skutki radzenia sobie z agresją i przemocą.
8. Ludzkie uczucia i emocje oraz sposoby ich rozpoznawania i okazywania.
9. Rola autorytetów w życiu człowieka.
10. Przyjaźń, miłość i koleżeństwo – ich znaczenie dla człowieka.
11. Relacje między chłopcami a dziewczętami.
12. Rodzina i jej znaczenie w kształtowaniu rozwoju społecznego jednostki.
13. Zachowania ludzi w różnych sytuacjach życiowych.
14. Agresja – pojęcie, przejawy, konsekwencje i sposoby radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi.
15. Źródła konfliktów. Sposoby unikania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
16. Higiena ciała i umysłu. Fizjologiczne problemy okresu dojrzewania.
17. Higiena żywienia. Zasady zdrowego odżywiania.
18. Znaczenie właściwego planowania i wykorzystania czasu wolnego dla zdrowia człowieka. Sposoby planowania czasu wolnego.
19. Pojęcie i mechanizmy powstawania uzależnień. Zdrowotne, społeczne i moralne następstwa uzależnień.
20. Asertywność. Sposoby radzenia sobie z presja otoczenia.
21. Zagrożenia współczesnej cywilizacji.
22. Stres – mechanizmy powstawania, skutki przeciążenia stresem, sposoby radzenia sobie ze stresem.
23. Niepowodzenia szkolne i sposoby ich przezwyciężania.



METODY I FORMY REALIZACJI


- obserwacja, ankieta, wywiad,
- godzina z wychowawcą,
- zajęcia z pedagogiem szkolnym,
- indywidualne spotkania z pedagogiem szkolnym,
- zajęcia przyrody,
- zajęcia wychowania do życia w rodzinie,
- burza mózgów,
- dyskusja,
- pogadanka,
- warsztaty,
- gry symulacyjne,
- scenki dramatyczne,
- prelekcje,
- wykład,
- zabawy integracyjne i interaktywne,
- ćwiczenia praktyczne,
- wycieczki,
- konkursy.



PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA


Przewiduje się, iż realizacja programu zaowocuje następującymi efektami w zakresie osobistych osiągnięć uczniów:

1. Przestrzega Kodeksu Ucznia.
2. Potrafi zaadaptować się do nowych warunków.
3. Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią.
4. Czuje się w szkole bezpieczny.
5. Współpracuje w grupie.
6. Jest odpowiedzialny za podjęte zobowiązania.
7. Umie radzić sobie w trudnych sytuacjach.
8. Jest kreatywny i asertywny.
9. Nawiązuje pozytywne relacje z otoczeniem.
10. Potrafi dokonywać właściwych wyborów w różnych sytuacjach życiowych.
11. Potrafi ocenić stan swojego zdrowia.
12. Przestrzega zasad higieny osobistej.
13. Przestrzega zasad zdrowego odżywiania.
14. W sposób pożyteczny organizuje sobie czas wolny.
15. Radzi sobie z własną i cudzą agresją.
16. Reaguje na akty przemocy wśród kolegów.
17. Unika używek.
18. Potrafi radzić sobie ze stresem.
19. Wie, gdzie zwrócić się o pomoc w trudnych sytuacjach.
20. Dba o czystość języka.
21. Mądrze i odpowiedzialnie korzysta z mediów.
22. Dba o własny rozwój fizyczny i psychiczny.
23. Realnie ocenia własne uzdolnienia i predyspozycje.



EWALUACJA PROGRAMU

• obserwacje,
• ankiety,
• wywiad,
• socjometria,
• badanie dokumentów,
• wnioski z imprez szkolnych,
• dziennik pedagoga szkolnego,
• dzienniki lekcyjne.


Uchwalono w porozumieniu:

Uchwalono uchwałą nr 1/2012 z dnia 08.10. 2012 r. Rady Rodziców Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.

Uchwalono uchwałą nr 9/2012 z dnia 14.09. 2012 r. Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie.

 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 09:28:12, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Program profilaktyki.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 09:36:32, wprowadzający: Jarosław Nowiński

Zobacz:
 profilaktyczny .  wychowawczy . 
wersja do druku