Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
° status prawny
°  Struktura organizacyjna
° Dyrektor
° Pracownicy szkoły
° Statut szkoły
° Zasady funkcjonowania szkoły
° Regulaminy
- Ocenianie ucznia
- Działania oddziałów przedszkolnych
- Bezpieczenstwa i higieny
- Dyżury nauczycieli
- Pracy
- Rada Rodziców
- Rada Pedagogiczna
° Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Chalinie
° Mienie szkoły
° Program
° Przetargi
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Chalinie > Regulaminy > Ocenianie ucznia strona główna 

Ocenianie ucznia
 
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie


Wewnątrzszkolny system Oceniania




I. Podstawa prawna

Wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 83, poz. 562, ze zm.).


II. Informacje ogólne


§ 1


1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2. O długości trwania poszczególnych semestrów decyduje Rada Pedagogiczna na pierwszym plenarnym posiedzeniu w sierpniu, przed rozpoczęciem roku szkolnego, podejmując uchwałę zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
3. Ocenianiu podlegają:

a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b) zachowanie ucznia.



§ 2


1. Celem wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest zapewnienie trafnego, rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wspierającego rozwój ucznia, uwzględniającego indywidualne cechy psychofizyczne oraz pełniącego funkcję informacyjną, diagnostyczną i motywacyjną.

2. System zapewnia uczniowi:

1) bieżące, semestralne, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania, wynikających z podstawy programowej,
2) systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się,
3) wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
4) uświadomienie sukcesów i braków w zakresie opanowania wiadomości, umiejętności i kompetencji określonych programem oraz potrzeb w zakresie ich wyrównywania,
5) ukierunkowanie do samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się,
6) aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć.


3. System zapewnia nauczycielowi i szkole:

1) ocenę poziomu nauczania,
2) korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania,
3) współpracę z uczniami w osiąganiu celów programowych,
4) modyfikację celów i programów kształcenia.


4. System zapewnia rodzicom (prawnym opiekunom):

1) znajomość wymagań stawianych ich dzieciom przez szkołę,
2) szeroką i bieżącą informację o osiągnięciach i postępach dzieci,
3) pełną informację o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz o rozwoju jego osobowości, trudnościach i szczególnych uzdolnieniach.


§ 3


1. Nauczyciele wszystkich przedmiotów informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych na pierwszych zajęciach dydaktycznych w nowym roku szkolnym. Fakt ten dokumentują zapisem w dzienniku lekcyjnym.
2. Nauczyciele wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych z każdego przedmiotu podczas pierwszego zebrania na początku roku szkolnego. Fakt ten dokumentują zapisem w dzienniku lekcyjnym. Zebranie powinno się odbyć najpóźniej do 30 września każdego roku szkolnego.
3. Nauczyciele informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o tym, że wymagania edukacyjne w formie pisemnej są dostępne w bibliotece szkolnej lub w dokumentacji wychowawcy klasy.
4. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie są zobowiązani do zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi do końca października każdego roku szkolnego. Za nieznajomość uregulowań, wynikających z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.


§ 4


1. Nauczyciele wszystkich przedmiotów informują uczniów o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych w dniach od 1 do 10 września (nie później niż na pierwszych zajęciach edukacyjnych) każdego roku szkolnego.
2. Nauczyciele wszystkich przedmiotów przedstawiają uczniom opracowany przez siebie i zatwierdzony przez dyrektora przedmiotowy system oceniania w dniach od 1 do 10 września (nie później niż na pierwszych zajęciach edukacyjnych) każdego roku szkolnego.
3. Fakt zapoznania uczniów ze sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz przedmiotowym systemem oceniania nauczyciele wszystkich przedmiotów potwierdzają odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.
4. Nauczyciele - wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów) o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na pierwszym zebraniu w każdym roku szkolnym. Fakt ten jest udokumentowany złożonymi w dzienniku lekcyjnym podpisami rodziców (prawnych opiekunów) obecnych na zebraniu.
5. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na zebraniu zapoznają się z powyższymi treściami podczas indywidualnych spotkań z wychowawcą klasy i nauczycielami przedmiotowymi lub korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej. Bez względu na miejsce i okoliczności zapoznawania się z dokumentem rodzice (prawni opiekunowie) składają podpis na załączonej liście.
6. Rodzice (prawni opiekunowie), nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie, są zobowiązani do zapoznania się ze sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych do końca października każdego roku szkolnego. Za nieznajomość uregulowań, wynikających z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.


§ 5


1. Nauczyciele informują uczniów o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych podczas zajęć dydaktycznych w dniach od 1 do 10 września (nie później niż na pierwszych zajęciach edukacyjnych) każdego roku szkolnego. Nauczyciele powtarzają powyższą informację na miesiąc przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną w maju każdego roku szkolnego.

2. Nauczyciele wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych podczas pierwszego spotkania klasowego we wrześniu na początku każdego roku szkolnego. Fakt ten musi być udokumentowany odpowiednim zapisem tematycznym w dzienniku lekcyjnym oraz podpisem każdego rodzica (prawnego opiekuna) obecnego na spotkaniu.

3. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na zebraniu zapoznają się z powyższymi treściami podczas indywidualnych spotkań z wychowawcą klasy lub korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej. Bez względu na miejsce i okoliczności zapoznawania się z dokumentem rodzice (prawni opiekunowie) składają podpis na załączonej liście.

4. Rodzice (prawni opiekunowie), nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie, są zobowiązani do zapoznania się z warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych do końca października każdego roku szkolnego. Za nieznajomość uregulowań, wynikających z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.


§ 6

1. Wychowawcy na początku każdego roku szkolnego podczas zajęć wychowawczych z klasą informują uczniów o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Fakt ten dokumentują odpowiednim zapisem (data i podpis nauczyciela) w dzienniku zajęć lekcyjnych.

2. Nauczyciele - wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania podczas pierwszego spotkania klasowego na początku każdego roku szkolnego, które powinno się odbyć najpóźniej do dnia 30 września. Fakt ten musi być udokumentowany odpowiednim zapisem tematycznym w dzienniku lekcyjnym oraz podpisem każdego rodzica obecnego na zebraniu.

3. Rodzice (prawni opiekunowie) nieobecni na zebraniu zapoznają się z powyższymi treściami podczas indywidualnych spotkań z wychowawcą klasy lub korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej. Bez względu na miejsce i okoliczności zapoznawania się z dokumentem rodzice (prawni opiekunowie) składają swój podpis na załączonej liście.

4. Rodzice (prawni opiekunowie), nieobecni na pierwszym w roku szkolnym zebraniu w klasie, są zobowiązani do zapoznania się z warunkami, sposobem oraz kryteriami oceniania zachowania do końca października każdego roku szkolnego. Za nieznajomość uregulowań, wynikających z powyższych treści, po terminie wskazanym w zdaniu poprzednim, odpowiedzialność ponoszą rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła w tym przypadku nie ponosi żadnej odpowiedzialności.


§ 7


1. Stopnie szkolne i oceny są jawne dla ucznia i dla jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w następujący sposób:
1) ustnie, podczas rozmów telefonicznych, spotkań indywidualnych z rodzicami, zebrań rodziców,
2) pisemnie, w przypadku semestralnej i rocznej oceny niedostatecznej.


§ 8


1. Nauczyciele przechowują pisemne prace uczniów do końca każdego roku szkolnego.
2. Prace te w trakcie roku szkolnego są udostępniane uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) według poniższych zasad:

1) uczeń zapoznaje się z poprawioną przez nauczyciela pracą pisemną w szkole podczas zajęć edukacyjnych,
2) rodzice (prawni opiekunowie) mają wgląd do każdej pracy pisemnej swojego dziecka na terenie szkoły, np. podczas spotkań klasowych, spotkań indywidualnych z nauczycielem przedmiotu.


§ 9


1. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. Wymagania dostosowuje się na podstawie:

1) opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
2) opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej,
3) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
4) orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
5) Indywidualnego Programu Edukacyjno Terapeutycznego (IPET).


3. Obszary dostosowania dotyczą głównie form i metod pracy z uczniem, a nie treści nauczania i obejmują:

1) warunki procesu edukacyjnego tj. zasady, metody, formy, środki dydaktyczne,
2) zewnętrzną organizację nauczania (np. posadzenie ucznia słabo słyszącego w pierwszej ławce),
3) warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności ( metody i formy sprawdzania i kryteria oceniania ).


4. Treści nauczania podlegają modyfikacji tylko w przypadku uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna, u których nauczyciel może obniżyć wymagania nie schodząc poniżej podstawy programowej.

5. Obniżenie wymagań wobec uczniów oznacza realizowanie wymagań na poziomie koniecznym i podstawowym.

6. Nauczyciel w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wykorzystuje pełną skalę ocen oraz formułuje wymagania tak, aby skłaniały ucznia do odpowiedniego wysiłku edukacyjnego oraz zapewniły otrzymanie ocen motywujących do wytężonej pracy.

7. W celu zaspokojenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
w szkole organizuje się pomoc psychologiczno – pedagogiczną.


§ 10


1. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia
w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
2. Zwolnienie następuje po uprzednim złożeniu do Dyrektora Szkoły przez rodzica (prawnego opiekuna) pisemnego podania wraz z uzasadnieniem. Dyrektor Szkoły na podaniu umieszcza adnotację o treści „Zwalniam z zajęć wychowania fizycznego...” lub „Zwalniam z zajęć informatyki ...” na czas określony w opinii lekarza.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub "zwolniona".


§ 11


1. Rodzice (prawni opiekunowie) na bieżąco otrzymują informacje o postępach
i trudnościach ucznia w nauce.
2. Ustala się następujące warunki i okoliczności przekazywania informacji:
1) wpisy w dzienniczku ucznia,
2) spotkania indywidualne rodziców z nauczycielem przedmiotu lub wychowawcą klasy oraz innymi szkolnymi specjalistami podczas ich dyżuru lub rozmowy telefonicznej,
3) dni otwarte,
4) zebrania rodziców.


§ 12


1. Klasyfikacja śródroczna i roczna

• Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych,
• Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego,
• Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawca klasy.
• Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się według skali jak oceny klasyfikacyjne roczne,
• Oceny klasyfikacyjne roczne ustala się w stopniach według następującej skali:

- stopień celujący - 6,
- stopień bardzo dobry – 5,
- stopień dobry – 4,
- stopień dostateczny – 3,
- stopień dopuszczający – 2,
- stopień niedostateczny – 1.



§ 13


Pierwszy etap edukacyjny – klasy I – III.


Z każdych zajęć edukacyjnych uczeń jest oceniany w różnych formach sprawdzania wiadomości i umiejętności.
Na ocenę składają się stopnie wyrażone cyfrą, słowne i pisemne recenzje, uwagi, opinie, spostrzeżenia i informacje.


Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
- sprawdziany
- kartkówki
- odpowiedzi ustne
- zadania domowe
- ćwiczenia praktyczne
- emocjonalne zaangażowanie ucznia (wkład pracy i aktywność)



Technika oceniania


Prace pisemne:

1. Przed przystąpieniem do sprawdzianu nauczyciel zapoznaje uczniów z kluczem oceniania, który nie może ulec zmianie po sprawdzeniu pracy.
2. W ciągu semestru przewidywane są całogodzinne sprawdziany pisemne po zakończeniu działu, które nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian poprzedzony jest lekcją powtórzeniową.
3. Planowane są krótkie sprawdziany pisemne (kartkówki) obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji, które zapowiedziane są na lekcji poprzedzającej sprawdzian.
W semestrze przewiduje się cztery krótkie (15 min.) sprawdziany pisemne.
4. Kartkówki z ostatniej lekcji nie są zapowiadane przez nauczyciela i sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej. Maksymalny czas trwania – 10 minut.
5. Czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela – maksimum dwa tygodnie.
6. Uczeń ma prawo wglądu do pracy sprawdzającej i zapoznania z błędami, ewentualnie wyjaśnienia ich przez nauczyciela.
7. Uczeń może poprawić ocenę negatywną ze sprawdzianu w terminie dwóch tygodni od zapoznania się z jego wynikami. Uczniowie nieobecni piszą sprawdzian na podobnych zasadach.


Odpowiedzi ustne:

1. Wiadomości sprawdzane podczas odpowiedzi ustnych obejmują materiał z ostatniej lekcji, ewentualnie zagadnień z nią związanych. Podczas odpowiedzi ustnej uczeń powinien wykazać się nie tylko wiedzą merytoryczną, ale również sprawnym operowaniem językiem przedmiotu oraz skutecznością komunikacji.
Krótkie wypowiedzi ustne (aktywność w czasie lekcji) nauczyciel zaznacza znakiem +,
a znakiem - zaznaczamy brak pracy domowej, przyborów, stroju gimnastycznego, itp. Trzy znaki + są równoważne z oceną bardzo dobrą, trzy znaki – są równoważne z oceną niedostateczną odnotowaną w dzienniku.

2. Ocenianie zarówno osiągnięć edukacyjnych jak i zachowania uczniów w pierwszym etapie edukacyjnym obejmuje w szczególności:

1) bieżące obserwowanie dzieci i odnotowywanie wyników obserwacji w dokumentacji szkolnej prowadzonej przez nauczycieli według wzorów ustalonych przez nauczycieli i zatwierdzonych przez dyrektora szkoły;
2) przygotowywanie okresowej oceny opisowej osiągnięć edukacyjnych i zachowania się dziecka na formularzu zatwierdzonym przez dyrektora szkoły w porozumieniu z zespołem nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego.
3) przygotowanie rocznej, klasyfikacyjnej oceny opisowej osiągnięć edukacyjnych i zachowania się dziecka na formularzu świadectwa promocyjnego.
3. Oceny bieżące:
1) W klasach I – III oceny bieżące wyrażone są za pomocą skali:
100% + zadanie dodatkowe Celujący 6
100% - 90% Bardzo dobry 5
89% - 75% Dobry 4
74% - 55% Dostateczny 3
54% - 33% Dopuszczający 2
32% - 0% Niedostateczny 1


4. Zasadniczy wpływ na ocenę zachowania uczniów klas I – III mają:

1) spełnianie obowiązków szkolnych;
2) kultura osobista ucznia;
3) stosunek do otoczenia.

5. W zakresie spełniania obowiązków szkolnych decydują głównie:

1) systematyczne i punktualne uczęszczanie na lekcje;
2) systematyczne przygotowywanie się do lekcji;
3) estetyczne prowadzenie zeszytów szkolnych;
4) systematyczne odrabianie prac domowych;
5) usprawiedliwianie nieobecności;
6) aktywny udział w lekcji.


6. W zakresie kultury osobistej decydują przede wszystkim:

1) stosunek do nauczycieli, innych osób pracujących w szkole i kolegów;
2) uczciwość w codziennym postępowaniu;
3) przestrzeganie zasad bhp w szkole, na drodze, na wycieczce;
4) dbałość o higienę osobistą i własny estetyczny wygląd oraz ład i porządek w otoczeniu ucznia;
5) poprawne reagowanie w sytuacjach konfliktowych;
6) dbałość o piękno mowy ojczystej;
7) dbałość o tradycje i honor szkoły.


7. W zakresie stosunku do otoczenia decydują przede wszystkim:

1) czynne uczestnictwo w życiu klasy i szkoły;
2) wywiązywanie się z podjętych zadań;
3) poszanowanie własności osobistej i mienia szkolnego;
4) niesienie pomocy kolegom w trudnych sytuacjach;
5) czynny udział w pracach społecznych;


8. W klasach I – III oceny bieżące z zachowania wyrażone są za pomocą skali:

Zawsze – Z
Często – C
Rzadko –R

Ocenę z zachowania ustala wychowawca i jest ona ostateczna.
W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową, która obejmuje:

a. Postępy ucznia w edukacji

- umiejętność mówienia;
- umiejętność czytania;
- umiejętność pisania;
- umiejętności matematyczne;
- zainteresowania i umiejętności przyrodnicze;
- aktywność artystyczna i ruchowa.


b. Ocenę opisową z zachowania
c. Szczególne osiągnięcia ucznia

Ocena roczna/semestralna z religii i języka angielskiego jest ustalona w stopniach wg skali jak w klasach IV – VI.



§ 14



KRYTERIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE OCENY BIEŻĄCE W KLASACH I – III

Ocenę bieżącą – celujący (6) - otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach szczebla wyższego niż szkolny.

Ocenę bieżącą - bardzo dobry (5) - otrzymuje uczeń, który
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki.

Ocenę bieżącą – dobry (4) - uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników.

Ocenę bieżącą – dostateczny (3) - otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki.

Ocenę bieżącą – dopuszczający (2) - otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,

Ocenę bieżącą – niedostateczny (1) - otrzymuje uczeń, który:
- ma bardzo duże braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem. Braki te uniemożliwiają możliwość dalszego kształcenia.


§ 15


KRYTERIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE OCENY BIEŻĄCE W KLASACH I – III DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM W STOPNIU LEKKIM ORAZ INNYMI DEFICYTAMI ROZWOJOWYMI
Uczniowie odbywający obowiązek szkolny w klasie masowej tokiem klasy specjalnej
z upośledzeniem w stopniu lekkim realizują program nauczania taki sam jak dla wszystkich uczniów dostosowany do możliwości danego ucznia (inne wymagania edukacyjne).

Ocenę bieżącą - celujący (6) - otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza dostosowany program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach typowych,
- umie formułować problemy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania typowe
- osiąga sukcesy w konkursach i zawodach przedmiotowych na szczeblu klasy.

Ocenę bieżącą - bardzo dobry(5) - otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem nauczania,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki, wykresy, tablice, zestawienia,


Ocenę bieżącą – dobry (4) - uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników.

Ocenę bieżącą – dostateczny (3) - otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje z pomocą nauczyciela wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki.


Ocenę bieżącą – dopuszczający (2) - otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych dostosowanym programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności.

Ocenę bieżącą – niedostateczny (1) - otrzymuje uczeń, który:
- ma bardzo duże braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem. Braki te uniemożliwiają możliwość dalszego kształcenia.



§ 16



KRYTERIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE W KLASACH IV – VI



Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów,
- wykazuje znaczną samodzielność i potrafi z pomocą nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki, wykresy, tablice, zestawienia.

Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy przedmiotowej,
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia przewidziane programem przedmiotu.


Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki, wykresy, tablice,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenia przedmiotowe,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać równania, schematy, wzory.


Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty przedmiotu, pisać proste równania, wzory, schematy.


Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował niezbędnego minimum podstawy programowej dla danej klasy,
- nie współpracował z nauczycielem w nadrabianiu braków dydaktycznych,
- brak wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania uniemożliwia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.



§ 17


KRYTERIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE W KLASACH IV-VI DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM



Uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim odbywający obowiązek szkolny w klasie masowej realizują program nauczania taki sam jak dla wszystkich uczniów dostosowany do możliwości danego ucznia (inne wymagania edukacyjne).
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim obowiązuje ta sama podstawa programowa, co uczniów z normą intelektualną. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wymagania edukacyjne, które są podstawą oceny jego postępów w nauce.
Podstawową zasadą w ocenianiu uczniów upośledzonych umysłowo jest przeniesienie ciężaru gatunkowego oceny z poziomu wiadomości i umiejętności na indywidualny wkład pracy dziecka.


Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach typowych,
- umie formułować problemy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania typowe,
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych szczebla klasowego.


Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania typowych problemów i zadań,
- wykazuje samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. encyklopedie, słowniki, tablice, zestawienia.

Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone dostosowanym programem nauczania,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z encyklopedii, słowników, tablic i innych źródeł wiedzy przedmiotowej.


Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: encyklopedie, słowniki, tablice,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać, poprawiać błędy w zdaniu, wykonywać proste obliczenia matematyczne.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności.


Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował niezbędnego minimum podstawy programowej dla danej klasy,
- nie współpracował z nauczycielem w nadrabianiu braków dydaktycznych,
- brak wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania uniemożliwia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.



§ 18


TECHNIKA OCENIANIA


Oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów wystawia się w skali sześciostopniowej tj; oceny: 6, 5, 4, 3, 2, 1. Przy poszczególnych ocenach nauczyciele mogą dostawiać znaki (+), (-).

• Przedmiotowe zasady oceniania


Prace pisemne:

1. Przed przystąpieniem do sprawdzianu nauczyciel zapoznaje uczniów z kluczem oceniania, który nie może ulec zmianie po sprawdzeniu pracy.
2. W ciągu semestru przewidywane są całogodzinne sprawdziany pisemne po zakończeniu działu, które nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian poprzedzony jest lekcją powtórzeniową.
3. Planowane są krótkie sprawdziany pisemne obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji, które zapowiedziane są na lekcji poprzedzającej sprawdzian. W semestrze przewiduje się max cztery krótkie (15 min.) sprawdziany pisemne.
4. Kartkówki z ostatniej lekcji nie są zapowiadane przez nauczyciela i sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej. Maksymalny czas trwania – 10 minut.
5. Czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela – maksimum dwa tygodnie.
6. Uczeń ma prawo wglądu do pracy sprawdzającej i zapoznania z błędami, ewentualnie wyjaśnienia ich przez nauczyciela.
7. Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu odpowiedzią ustną w czasie pozalekcyjnym w terminie dwóch tygodni od zapoznania się z jego wynikami. Uczniowie nieobecni mogą poprawiać ocenę na podobnych zasadach.


Odpowiedzi ustne:

1. Wiadomości sprawdzane podczas odpowiedzi ustnych obejmują materiał z ostatniej lekcji, ewentualnie zagadnień z nią związanych. Podczas odpowiedzi ustnej uczeń powinien wykazać się nie tylko wiedzą merytoryczną, ale również sprawnym operowaniem językiem przedmiotu oraz skutecznością komunikacji.
2. Krótkie wypowiedzi ustne (aktywność w czasie lekcji) nauczyciel zaznacza znakiem „+„ w dzienniku. Trzy znaki są równoważne z oceną bardzo dobrą, odnotowaną w dzienniku.


Praca w grupach, wystąpienia indywidualne i ćwiczenia laboratoryjne
1. Podczas pracy w grupach oceniane jest poprawne wykonanie zadania (doświadczenia), umiejętność posługiwania się pomocami dydaktycznymi, przestrzeganie przepisów bhp, komunikowania się i współpracy w zespole.
2. Nauczyciel ocenia ucznia za wystąpienia indywidualne, demonstrowanie doświadczeń w formie pokazu.


Przygotowanie ucznia do zajęć:

1. Nauczyciel sprawdza ilościowe i „losowo” jakościowe wykonanie pracy domowej na następnej lekcji oraz przygotowanie ucznia do zajęć – posiadanie podręcznika, zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń. Jeżeli uczeń jest nieprzygotowany do lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną, nieposiadanie podręcznika, zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń nauczyciel zaznacza znakiem „ - „ w dzienniku. Trzy znaki są równoważne z oceną niedostateczną, odnotowaną w dzienniku.
2. Uczeń może uzyskać ocenę za prace dodatkowe, np. przygotowanie ciekawych materiałów dotyczących zajęć, referatów itp.
3. Uczeń przed lekcją może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, ale nie częściej niż dwa razy w ciągu semestru. Nauczyciel odnotowuje nieprzygotowanie dzienniku litera „ n ”.


Uzyskane przez ucznia punkty przeliczamy na oceny szkolne wg następującej
zasady ( z tolerancją 2%):

Norma Ocena

zadania dodatkowe cel (6)
91% – 100% punktow bdb (5)
75% – 90% punktow db (4)
51% – 74% punktow dst (3)
41% – 50% punktow dop (2)
0% – 40% punktow ndst (1)


§ 19


PRZEKAZANIE INFORMACJI O OCENIE



Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców /prawnych opiekunów/. Uczniowie o ocenie są informowani na bieżąco, a rodzice na międzysemestralnych, szkolnych spotkaniach i spotkaniach indywidualnych z wychowawcami klas. Rodzice mają prawo uzyskać informację o ocenach z przedmiotu także od nauczyciela tego przedmiotu. W przypadku nieobecności nauczyciela wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu informacji udziela dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego nauczyciel. Dodatkową formą informacji o ocenach są prowadzone na bieżąco w zeszytach przedmiotowych wpisy uzyskiwanych przez uczniów ocen cząstkowych.

- na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach rocznych /semestralnych/; oceny należy odnotować w zeszycie przedmiotowym, którą podpisują rodzice. Nauczyciel każdego przedmiotu i wychowawca w dzienniku lekcyjnym na stronie z ocenami z przedmiotu i zachowania dokonują wpisu:
„Zapoznano uczniów z przewidywanymi ocenami rocznymi/semestralnymi „
Zapis powyższy potwierdza podpisem przewodniczący Samorządu Klasowego.

- O przewidywanej dla ucznia rocznej /semestralnej ocenie niedostatecznej należy poinformować ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem planowych zajęć edukacyjnych roku szkolnego/semestru zgodnie z organizacją roku szkolnego.
Ustala się następującą formę informacji rodziców:

1) nauczyciel wychowawca na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej przekazuje uczniom karty z wypisanymi przez nauczycieli przedmiotów przewidywanymi ocenami semestralnymi/rocznymi i po ich podpisaniu przez rodziców zachowuje w dokumentacji klasy,
2) wychowawca informuje ponadto o ocenach rodziców w następujący sposób:
a) na spotkaniach szkolnych i indywidualnych z rodzicami uzyskując potwierdzenie przekazanej informacji podpisem w dzienniku lekcyjnym na stronie „Kontakty z rodzicami”,
b) poprzez Kancelarię Szkoły listem poleconym.



§ 20



OCENA ZACHOWANIA



1. Ocenianie zachowania uczniów polega na podsumowaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. W klasach I etapu kształcenia śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia jest oceną opisową.
3. W szkole obowiązuje punktowy system oceniania zachowania uczniów II etapu kształcenia.
4. Ocena klasyfikacyjna z zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym jest oceną opisową.
4a. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem
§ 10 ust. 6.
6. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
7. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na tydzień przed radą klasyfikacyjną.
8. Powinien w tym zakresie korzystać z opinii samorządu lub zespołu klasowego oraz innych nauczycieli.
9. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, lecz uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
10. Wystawiona ocena zachowania na prośbę rodziców lub ucznia winna być krótko uzasadniona. Rada Pedagogiczna ustala następujący tok postępowania przy ustalaniu ocen śródrocznych /rocznych/ zachowania:
a. Ustalenie ocen przez wychowawcę klasy w porozumieniu z poszczególnymi nauczycielami.
b. Poinformowanie uczniów i rodziców o przewidywanej ocenie śródrocznej /rocznej/ w terminie podanym przez dyrektora szkoły.
c. Zatwierdzanie ocen semestralnych /rocznych/ na posiedzeniu plenarnym rady pedagogicznej.
11. Rada pedagogiczna przy opinii zespołu wychowawczego ustala szczegółowe kryteria ocen zachowania oddzielnie dla klas I - III i IV - VI.


§ 21


1. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnieniu przez ucznia:

- obowiązków szkolnych,
- kultury osobistej,
- jego postawy wobec kolegów i innych.

2. Uczniom klasy I – III ustala się opisową ocenę zachowania.
3. Ocena zachowania uczniów z klas I-III uwzględnia w szczególności:

a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o tradycje i honor szkoły,
c) dbałość o piękno mowy ojczystej,
d) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych uczniów,
e) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
f) okazywanie szacunku dorosłym i innym uczniom,
g) przeciwstawianie się przemocy, agresji i wulgarności.


Treść oceny

Tabela do treści oceny 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 13:02:36, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Tabela do Treść oceny.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 13:04:27, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
§ 22


1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy czwartej ustala się według następującej skali:

1) wzorowe /wz/
2) bardzo dobre /bdb/
3) dobre /db/
4) poprawne /pop/
5) nieodpowiednie /ndp/
6) naganne /ng/.

1a. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
2. Oceny zachowania dokonuje wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danej klasie, uwzględniając samoocenę ucznia.
3. Wychowawca klasy, oddzielnie na każdy semestr prowadzi dla każdego ucznia arkusz punktowego oceniania zachowania; wzór arkusza stanowi załącznik 1 do wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
4. Wpisu do arkusza oceniania zachowania ucznia na bieżąco dokonuje wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący w klasie.
5. Uczeń ma prawo znać odnotowaną w arkuszu liczbę punktów dodatnich lub ujemnych.
6. Wnioski o wpis punktów za pozytywne lub negatywne przejawy zachowania ucznia mogą być zgłaszane przez:

1) zainteresowanego ucznia,
2) kolegów (koleżanki),
3) pracowników szkoły.


7. Zachowanie ucznia ocenia się punktowo w następujących kategoriach:

1) wywiązywanie się z obowiązków szkolnych ucznia i postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
2) dbałość o piękno mowy ojczystej; troska o honor i tradycje szkoły,
3) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
4) rozwój własnych uzdolnień i zainteresowań,
5) okazywanie szacunku innym osobom oraz godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
6) aktywność społeczna na forum szkoły i poza nią.


8. Zachowaniem wyjściowym każdego ucznia jest zachowanie dobre.

9. Uczeń z dniem rozpoczęcia nauki w danym semestrze obligatoryjnie otrzymuje 240 punktów, do których:

1) dodaje się punkty za pozytywne przejawy zachowania, lub
2) odejmuje się punkty za negatywne przejawy zachowania.

10. Punkty dodatnie przyznaje się uczniowi za:

Załącznik - Tabela 1 Załącznik - Tabela 1.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 13:05:49 Informację zaktualizowano 2012-10-26 13:08:45, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
11. Punkty ujemne otrzymuje uczeń za:

Załącznik - Tabela 2 Załącznik - Tabela 2.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 13:10:39, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
11a. Punkty dodatnie w kryteriach od 10 do 13 oraz punkty ujemne w kryteriach od 13 do 15 w indywidualnej karcie oceny zachowania ucznia wpisuje wychowawca klasy.
12. Indywidualne karty oceny zachowania ucznia za I i II semestr są wpięte w skoroszyt i przechowywane są w dzienniku lekcyjnym danej klasy.
13. Rodzice uczniów mają wgląd do kart swoich dzieci podczas zebrań klasowych oraz w każdym innym czasie na indywidualną prośbę zgłoszoną wychowawcy klasowemu.
14. Ocenie zachowania ucznia, zgodnie ze skalą, o której mowa w ust. 1 pkt 1 - 6 odpowiada określony poniżej przedział punktowy:


Ocena zachowania Przedział punktowy
wzorowe powyżej 350
bardzo dobre 350 – 281
dobre 280 – 200
poprawne 199 – 100
nieodpowiednie 99 – 1
naganne 0


15. Wychowawca klasy, ustalając ocenę zachowania oprócz uzyskanej przez ucznia liczby punktów uwzględnia również następujące zasady:
1) oceny wzorowej nie może uzyskać uczeń, który posiada na koncie, poza dodatnimi punktami 30 punktów ujemnych,
2) oceny bardzo dobrej nie może mieć uczeń, który posiada na koncie 50 punktów ujemnych,
3) oceny dobrej nie może mieć uczeń, który posiada na koncie 100 punktów ujemnych,
4) jeżeli uczeń otrzyma naganę dyrektora szkoły, to bez względu na liczbę uzyskanych punktów może uzyskać najwyżej oceną poprawną. Naganę dyrektora na piśmie dopina się do indywidualnej karty ucznia.



§ 23



1. Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania uczniów klas IV – VI:
1) śródroczną klasyfikacyjną ocenę zachowania za I i II semestr wychowawca ustala na podstawie sumy punktów dodatnich i ujemnych uzyskanych przez ucznia,
2) uzyskana przez ucznia suma punktów przeniesiona do odpowiedniego przedziału punktowego, o którym mowa w § 24 ust. 14 oraz uwzględnione przez wychowawcę zasady, o których mowa w § 24 ust. 15, pkt 1 - 5 określają ocenę ucznia ustaloną za I i II semestr,
3) roczna ocena klasyfikacyjna ucznia jest średnią arytmetyczną liczby punktów uzyskanych przez ucznia w I i II semestrze,
4) roczną klasyfikacyjną ocenę zachowania ucznia wychowawca ustala na podstawie wskaźnika punktowego obliczonego według poniższego wzoru


wskaźnik suma pkt. za I semestr + suma pkt. za II semestr
punktowy = ---------------------------------------------------------------
oceny rocznej 2


5) otrzymanemu wskaźnikowi punktowemu odpowiada roczna ocena zachowania, zgodnie z § 24 ust. 14.
2. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 2.



§ 24



1. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, lecz uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.



TRYB UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA OCENY Z ZACHOWANIA



Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych do dyrektora szkoły.
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, zgodnie z art.41 ust.3 ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, która jest niezgodna z przepisami prawa a o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne. Dyrektor szkoły, po wstrzymaniu wykonania uchwały rady pedagogicznej ma obowiązek powołać komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej przez wychowawcę.



§ 25



KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW



1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2. Nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy klas ustalają w końcu każdego semestru w terminie określonym przez dyrektora ocenę klasyfikacyjną oraz ocenę zachowania.
3. Klasyfikowanie końcowe przeprowadza się w czerwcu każdego roku szkolnego. Datę zakończenia postępowania klasyfikacyjnego ustala się na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego.
4. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w styczniu każdego roku szkolnego. Datę zakończenia postępowania klasyfikacyjnego ustala się na tydzień przed końcem semestru.
5. Na klasyfikację końcową składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z tych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych.
6. Podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej rocznej należy uwzględnić osiągnięcia i umiejętności ucznia z poprzedniego semestru.
7. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach niedostatecznych, zaś na 7 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej przedstawić propozycje pozostałych oceny.
8. Ustalona przez nauczyciela ocena semestralna lub roczna może być podwyższona w wyniku sprawdzianu na podwyższenie oceny. Ustalona przez nauczyciela roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, lecz uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
9. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów), oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.


§ 26


TRYB UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA OCENY Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH



Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych do dyrektora szkoły.
W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, zgodnie z art. 41 ust.3 ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, która jest niezgodna z przepisami prawa a o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne. Dyrektor szkoły, po wstrzymaniu wykonania uchwały rady pedagogicznej ma obowiązek powołać komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające, a w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych komisja przeprowadza także pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danego zajęcia edukacyjnego w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od oceny ustalonej przez nauczyciela.

1) ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego,
2) jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, ze poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
3) oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne oraz ocena klasyfikacyjna zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. W związku z tym, że uczniowie ci realizują odrębną podstawę programową i indywidualne programy edukacyjne, u tych uczniów ocenia się poziom funkcjonowania i osiągnięcia edukacyjne.


§ 27


POPRAWIANIE OCENY KLASYFIKACYJNEJ



1. Uczeń ma prawo do poprawienia oceny klasyfikacyjnej, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna jest jego zdaniem lub zdaniem rodziców zaniżona.
2. Prawo do poprawiania oceny klasyfikacyjnej nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż dwie oceny niedostateczne z obowiązkowych przedmiotów nauczania.
3. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do dyrektora szkoły. Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. Nauczyciel prowadzący sprawdzian poprawiający ocenę informuje dyrektora o przewidywanym terminie sprawdzianu oraz po jego przeprowadzeniu, dostarcza pracę ucznia i ustaloną oceną.
5. W sprawdzianie poprawiającym oceną klasyfikacyjną w uzasadnionych przypadkach może uczestniczyć inny nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, a także bez prawa głosu, wychowawca klasy.
6. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony na jego prośbę z obowiązku przeprowadzenia sprawdzianu poprawiającego oceną klasyfikacyjną. Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela tego lub pokrewnego przedmiotu.
7. Sprawdzian poprawiający oceną klasyfikacyjną przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej uzgodnionej z uczniem, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, elementy informatyki i wychowanie fizyczne, z których sprawdzian powinien mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych.
8. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzające proponuje nauczyciel danego przedmiotu w porozumieniu z innym nauczycielem tego samego lub pokrewnego przedmiotu. Stopień trudności pytań musi odpowiadać kryterium oceny, o którą ubiega się uczeń.
9. Nauczyciel na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną może:
a) zawyżyć ocenę - w przypadku pozytywnego wyniku,
b) pozostawić ocenę ustaloną wcześniej - w przypadku negatywnego wyniku.
10. Od oceny ustalonej w wyniku sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną odwołanie nie przysługuje.



§ 28



EGZAMIN POPRAWKOWY



1. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -jako egzaminujący,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek.
5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminująca innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 9
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.



§ 29



EGZAMIN KLASYFIKACYJNY



1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie, który wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami przedmiotu, z materiału programowego realizowanego w danym okresie. W przypadku ucznia nie klasyfikowanego w ostatnim semestrze, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego lub kilku przedmiotów.
4. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki(techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

a) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -jako egzaminujący,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek.

7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
10. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
11. W przypadku ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne. Uczniowi temu nie ustala się również oceny z zachowania. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, który wyraził zgodę na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z tym, że w przypadku przedmiotów takich jak: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne egzamin ma formę zadania praktycznego. Przewodniczący komisji uzgadnia z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą liczby obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
12. W przypadku ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego obowiązkowego zajęcia edukacyjnego w obecności nauczyciela takiego samego lub pokrewnego obowiązkowego zajęcia edukacyjnego.


§ 30


KOMISYJNY EGZAMIN KLASYFIKACYJNY



1. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny, na podstawie, którego dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą
a) zostaje przyjęte do jednej z klas szkoły podstawowej,
b) może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej wyznacza - w terminie uzgodnionym z tym dzieckiem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) - dyrektor szkoły, który wyraził zgodę na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
2. Dla przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
a) dyrektor szkoły - jako przewodniczący,
b) egzaminatorzy przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania odpowiedniej klasy szkoły podstawowej. W egzaminie mogą uczestniczyć - w charakterze obserwatorów - rodzice dziecka.
3. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne. Uczniowi składającemu komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
4. Tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, a w szczególności liczbę przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia, ustala przewodniczący komisji w uzgodnieniu z rodzicami dziecka.
5. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
6. Pytania egzaminacyjne ustalają egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być różny i odpowiadać kryteriom ocen.
7. Na podstawie przeprowadzonego komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji ustalają ocenę według skali ocen przyjętej w szkole


§ 31


PROMOCJA



1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego.
3. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
4. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne rocznej wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem § 36, ust 5.
Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w pkt 7. W klasie szóstej szkoły podstawowej okręgowa komisja egzaminacyjna, zwana dalej "komisją okręgową", przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, określonych w standardach wymagań, ustalonych odrębnymi przepisami, zwany dalej "sprawdzianem". Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocenę wszystkich przedmiotów obowiązkowych co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem: „Z wyróżnieniem". Uczniowie, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce i zachowaniu po I semestrze otrzymują dyplom wzorowego ucznia.
5. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku klasyfikacji końcowej średnią ocenę ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
6. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
8. Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek uzupełnienia w czasie ferii letnich braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez nauczyciela oraz przedstawić w pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, która może stanowić postawę do ustalenia niedostatecznego stopnia klasyfikacyjnego.
9. Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę: „uchwałą rady pedagogicznej z dnia ....promowany warunkowo do klasy ..."
10. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną ) ocenę klasyfikacyjną.


§ 32


WARUNKI I ZASADY PRZYZNAWANIA WYRÓŻNIEŃ UCZNIOM



1. Wychowawcy klas I – III typują wyróżniających się uczniów do nagrody.
2. Uczeń wyróżniony otrzymuje na zakończenie roku szkolnego nagrodę książkową (o ile pozwoli na to budżet szkoły) a nazwisko jego zostaje podane do publicznej wiadomości.
3. Uczeń kl. IV-VI otrzymuje promocję /kończy szkołę / z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej /końcowej/ klasyfikacji średnią stopni wszystkich zajęć edukacyjnych 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem i nadrukiem“ z wyróżnieniem”.
4. Rada pedagogiczna w porozumieniu z radą rodziców ustala, że wyróżnionym uczniom kl. IV-VI przyznaje się nagrodę książkową / o ile pozwoli na to budżet szkoły/ a nazwisko jego zostaje podane do publicznej wiadomości.

 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 13:13:19, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Wewnątrzszkolny system Oceniania SP Chalin.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-26 13:14:22, wprowadzający: Jarosław Nowiński

Zobacz:
 Ocenianie ucznia .  Działania oddziałów przedszkolnych .  Bezpieczenstwa i higieny .  Dyżury nauczycieli .  Pracy .  Rada Rodziców .  Rada Pedagogiczna . 
wersja do druku