Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
° Statut Szkoły
° informacje bieżące
° Dyrektor
° Wykaz pracowników
° Rada Rodziców
° Procedury szkolne
° Regulaminy
° Ewidencje, rejestry i archiwa
° Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz organizowania zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia
° Działalność szkoły
° Program Profilaktyczny
° Program Wychowawczy
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 Gim. w Dobrzyniu > Program Profilaktyczny strona główna 

Program Profilaktyczny
 
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

( 2011 – 2014 )

DOBRZYŃ NAD WISŁA, 2011r.







Podstawa prawna

1. Konstytucja Rzeczpospolitej Art. 72
2. Konwencja o Prawach Dziecka Art. 3,19 i33
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67 z późn. zmianami)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51 poz. 458 Działalność edukacyjna szkoły pkt 1,2 i 3 z późn. zm.)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 19 czerwca 2001 w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół zmieniające rozporządzenie z dnia 31 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 10 poz. 96).
6. Program ochrony zdrowia.
7. Program ochrony zdrowia psychicznego.
8. Narodowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
9. Krajowy program przeciwdziałania narkomanii.
10. Krajowy program zapobiegania zakażeniom HIV.
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni (Dz. U. Nr 13 poz. 109) - § 1 pkt 2 ust 2 – Profilaktyka uzależnień z późn. zm.)
12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2000 r. w sprawie zasad udzielenia i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 13 poz. 110 z późn. zm.).
13. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczych i zapobiegania wśród dzieci i młodzieży zagrożeniom i uzależnieniom (Dz. U. Nr 226 z 14 lutego 2003r.).
14. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. nr. 6 poz. 69).
15. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizowanizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr.11 poz. 114).
16. Statut Szkoły.
17. Program Wychowawczy Szkoły.





WSTĘP

PROFILAKTYKA: wszelka działalność zapobiegająca zjawiskom szkodliwym: chorobom, wypadkom, przestępczości, itp., jeden z podstawowych kierunków działania współczesnej medycyny polegający na usuwaniu przyczyn różnych chorób
Słownik Wyrazów Obcych





Po dokonaniu ewolucji poprzedniego Szkolnego programu Profilaktyki przystąpiliśmy do opracowania nowego, korzystając z wyników badań, obserwacji i wniosków z realizacji tego programu.
Szkoła to obok domu rodzinnego i grupy rówieśniczej ,jedno z najsilniej oddziaływujących na rozwój młodych ludzi środowisk wychowawczych. Celem oddziaływań szkoły staje się wszechstronny rozwój ucznia ,nie tylko kształcenie i dostarczanie wiedzy . Ważne jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i osobowego oraz rozwijanie umiejętności umożliwiających realizację potencjalnych możliwości uczni . Szkoła w tym kontekście ma następujące obowiązki:

- podejmowanie działań poprzedzających pojawienie się problemów

- angażowanie całej społeczności szkoły do działań profilaktycznych

- wykorzystanie kompetencji umiejętności nauczycieli

- wprowadzenie autorskich rozwiązań

- korzystanie ze sprawdzonych programów profilaktycznych

- poszukiwanie sojuszników

- wspólne szkolenia

- dbanie o sprawny przepływ informacji

- dzielenie się doświadczeniami

- zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły




CELE OGÓLNE



W wyniku analizy ankiet dotyczących agresji przemocy w szkole oraz obserwacji i rozmów ze wszystkimi pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami wysnuto wnioski do dalszej pracy profilaktycznej. Postanowiono w Szkolnym Programie Profilaktyki zawrzeć działania mające na celu:

• wspomaganie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu trybowi życia,
• ograniczenie i likwidowanie czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój dezorganizują zdrowy styl życia,
• inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących.





CELE SZCZEGÓŁOWE


• Tworzenie bezpiecznej, ciepłej atmosfery w szkole

• Ograniczanie zachowań agresywnych przemocy w szkole

• Poznawanie się wzajemne i budowani zaufania

• Wzmacnianie poczucia własnej wartości

• Nauka i ćwiczenie zachowań agresywnych

• Rozpoznawanie oznak stresu oraz sposób radzenia sobie z nim

• Przybliżanie znaczenia pozytywnego myślenia

• Wskazanie na szkodliwość używek

• Propagowanie zdrowego stylu życia

• Wskazanie pożądanych wzorców zachowań

• Wskazanie wartościowych rozrywek

• Informowanie rodziców co mogą robić aby zapobiegać uzależnieniom swoich dzieci

• Podnoszenie umiejętności wychowawczych nauczycieli

Tabela do Celów szczegółowych 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-23 12:30:01, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Tabela do celów szczegółowych.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-23 12:32:21, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
UWAGI DO REALIZACJI PROGRAMU


Program przeznaczony jest I-III gimnazjum w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
spotkań pozalekcyjnych, dla uczniów , rodziców i i nauczycieli w następujących formach:

• Spotkania z pedagogiem szkolnym
• Zajęcia z psychologiem
• Pogadanka z funkcjonariuszem policji
• Spotkania z rodzicami
• Spotkania przed dyskotekowe z organizatorami dyskotek
• Realizacja programów lub elementów profesjonalnych programow profilaktycznych
• Spektakle profilaktyczne
• Praca kół zainteresowań
• Praca na rzecz środowiska lokalnego
• Udział w konkursach



Realizacja programu dotyczy również:



• Szkolenia rady pedagogicznej
• Spotkania zespołu wychowawczego
• Rozmowy indywidualne wychowawców i nauczycieli z dyrektorami i pedagogami na tematy wychowawcze
• Samokształcenie nauczycieli
• Spotkania całej społeczności szkolnej

Formy pracy:
• Oddziaływanie werbalne(rozmowy, pogadanki ,mini wykłady)
• Dyskusje, dzielenie się doświadczeniami
• Różnego rodzaju zajęcia grupowe(warsztaty, ćwiczenia, sondy, debaty i inne formy aktywnej pracy grupowej) dla uczniów i rodziców
• Aktywność poza szkołą





SPODZIEWANE EFEKTY




• Znajomość SSO i regulaminów szkolnych i procedur szkolnych (uczniowie, nauczyciel, rodzice)
• Wzbogacanie wiedzy o profilaktyce i przejawach agresji (uczniowie, nauczyciel, rodzice)
• Zmniejszanie skutków sytuacji konfliktowych
• Propagowanie bezpieczeństwa w szkole
• Ograniczenie występowania postaw agresywnych
• Zainteresowanie zapobieganiem reakcją na akty przemocy w szkole i poza szkołą
• Zintegrowanie społeczności szkolnej
• Zmniejszenie ilości uwag dotyczących zachowania uczniów
• Wzrost odporności uczniów na sytuacje stresowe
• Poznawanie zagrożeń niosących zażywanie substancji psychoaktywnych
• Uczeń i rodzic wie co to uzależnienie
• Uczniowie potrafią odmawiać
• Uczniowie okazują sobie szacunek nawzajem oraz nauczycielom i pracownikom szkoły
• Potrafią ocenić swój stan zdrowia
• Uczniowie samodzielnie i aktywnie zagospodarowują swój czas wolny
• Zmniejsza się liczba wypadków w szkole
• Coraz większa liczba uczniów bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych prac na rzecz szkoły i środowiska lokalnego
• Nastąpi poprawa w zajęciach szkolnych

Program jest otwarty. Skonstruowany tak, aby można było z niego korzystać przez 3 lata od roku
szkolnego 2011/2012 do 2014. ma zaplanowane działania chroniące przed zagrożeniami i zakłóceniami
rozwoju ucznia. Problemy, które zdiagnozowaliśmy w naszej szkole mają szansę na rozwiązanie.



EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki dokonana będzie po realizacji programu w roku szkolnym
2013/2014 (wrzesień2014). Celem ewaluacji będzie stwierdzenie w jakim stopniu założone cele zostały
osiągnięte i czy przyjęta metoda i forma pracy były skuteczne. Nadrzędnymi, które wykorzystamy do ewaluacji programu będą: analiza dokumentacji szkoły(dzienniki zajęć lekcyjnych, wyniki zajęć pozalekcyjnych, protokoły rad pedagogicznych, protokoły zebrań zespołu wychowawczego i WDN, dziennik pedagoga szkolnego),ankiety, obserwacje, rozmowy i wywiady. Wzbogacić formy, narzędzia, korzystać z nowych źródeł wiedzy, nasilenie współpracy z rodzicami.





SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI Publicznego Gimnazjum im. Adama
Adamandego Kochańskiego w Dobrzyniu nad Wisłą został przyjęty na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej


W dniu………………………………








Przedstawiony i zaakceptowany na zebraniu Rady Rodziców





W dniu…………………………………


……………………………………………………….
Przewodniczący Rady Rodziców







Zaakceptowany przez Samorząd Uczniowski




W dniu……………………………....


……………………………………………………….
Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-23 12:34:19 Informację zaktualizowano 2012-10-23 12:37:10, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Szkolny Program Profilaktyczny 2011 - 2014.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-23 12:36:33, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku