Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
° Statut Szkoły
° informacje bieżące
° Dyrektor
° Wykaz pracowników
° Rada Rodziców
° Procedury szkolne
° Regulaminy
° Ewidencje, rejestry i archiwa
° Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz organizowania zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia
° Działalność szkoły
° Program Profilaktyczny
° Program Wychowawczy
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 Gim. w Dobrzyniu > Program Wychowawczy strona główna 

Program Wychowawczy
 
PROGRAM WYCHOWAWCZY


PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
IM. ADAMA ADAMANDEGO
KOCHAŃSKIEGO


W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ
2011/2014



Wstęp


Wychowanie to czynność nastawiona na zmianę postępowania drugiego

człowieka oraz wszechstronny i ustawiczny jego rozwój.

Szkoła jest instytucją , mającą na celu tworzenie specyficznych warunków

rozwoju młodych ludzi poprzez m.in.: modelowanie stosunków interpersonalnych na zasadzie porozumienia i współdziałania dwóch

osobowości ucznia i nauczyciela , wyzwalanie aktywności twórczej ,inspirowanie do rozwijania zainteresowań , kształcenie umiejętności postępowanie w trudnych sytuacjach , uwrażliwienie na potrzeby innych , kontynuowanie tradycji szkolnych i narodowych .

Aby zadania wynikające z założeń wychowania mogły skutecznie realizowane konieczna jest współpraca : rodziców , nauczycieli , społeczności szkolnej oraz pracowników związanych z funkcjonowaniem szkoły .



I. PODSTAWY AKTÓW PRAWNYCH


1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art.48, 53, 54, 70, 72).
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, po. 329 wraz z późniejszymi zmianami).
3. Karta Nauczyciela (Art. 6).
4. Program polityki prorodzinnej państwa.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów (Dz. U Nr 14 z dnia 23.02.1999 r., póź.129).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r.
w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14 z dnia 23.02.1999 r., póź.131).
7. Konwencja o Prawach Dziecka.
8. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (Art. 26).
9. Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodzica.
10. Statut Szkoły.



II. MISJA SZKOŁY


Jesteśmy Gimnazjum środowiskowym ,opierającym się w pracy wychowawczej młodzieżą na uniwersalnych wartościach ogólnoludzkich . Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży odpowiedzialności, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, prawdy i szacunku, a także poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na bogactwo kulturowe Europy i świata .
Szkoła dąży do zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju w atmosferze życzliwości i wzajemnej inspiracji ,przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich przy współudziale rodziców i władz samorządowych .
Mamy na uwadze rozwój osobowości uczniów poprzez integrowanie wiedzy i
umiejętności oraz kształtowania postaw opierając się na dwóch podstawowych funkcjach :



1. FUNKCJA ZEWNĘTRZNA MISJI :


1.1 Wizerunek szkoły :

- szkoła przyjazna dla ucznia i dobrze doposażona,

- pozwala na poznanie siebie (słabych i mocnych stron),

- umożliwia kształcenie i wszechstronny rozwój intelektualny i fizyczny .



1.2 Promowanie uznawanych wartości :

- promowanie chrześcijańskiego systemu wartości.
- rozwój ducha partnerstwa między uczniami i pracownikami , między
rodzicami i szkołą ,między społecznością lokalną i szkolną ,
- kształtowanie poglądu, że kształcenie jest procesem trwającym całe życie.


1.3 Stworzenie możliwości wszechstronnej edukacji poprzez

- pomoc wszystkim uczniom w pełnym rozwoju ich talentu,

- prowadzenie w szerokim zakresie działań lekcyjnych i pozalekcyjnych,

- równe szanse w procesie kształcenia poprzez pryzmat wrażliwości na

sprawiedliwość społeczną.


2. FUNKCJA WEWNĘTRZNA MISJI :


2.1 Kierunki pracy szkoły :

- priorytetem jest dobre przystosowanie absolwenta naszego Gimnazjum

do egzaminu końcowego, aby otworzyć mu drogę do dalszej edukacji ,

- promowanie zdrowego stylu życia ,

- prowadzenie działań służących zapoznaniu się z dziedzictwem

kulturowym i przyrodniczych regionu.


2.2 Działania edukacyjne :

- praca z dzieckiem zdolnym oraz posiadającym zaległości dydaktyczne,

- kształcenie postaw kulturowych poprzez uczestnictwo w imprezach

kulturalno – rozrywkowych ,

- próba ukierunkowania absolwenta do dalszej edukacji w celu ułatwienia

wyboru właściwej szkoły ponad gimnazjalnej.
2.3 Integrowanie społeczności lokalnych :

A. Rodzina

- rodzice są współgospodarzami szkoły,
- wspierają wysiłki szkoły podejmowane na rzecz dzieci,
- wspomagają dzieci finansowo.

B. Instytucje wspierające szkołę:

• Samorząd terytorialny , który :

- wspiera działania dyrektora i Rady Pedagogicznej służące integrowaniu
szkoły ze środowiskiem,
- wspiera szkołę finansowo oraz poprawia warunki pracy i nauki,
- promuje szkołę,
- rozwija poczucie przynależności do społeczności lokalnej, ojczyzny, społeczności europejskiej.

• Poradnia pedagogiczno – psychologiczna ,komisariat policji, ośrodek zdrowia , sąd rodzinny i inne placówki

- działania szkoły , dotyczące prawidłowego rozwoju intelektualnego
i emocjonalnego młodzieży gimnazjalnej,
-przeciwdziałanie patologiom społecznym (alkoholizm, nikotynizm itp.)
- polepszenie warunków życia uczniów.

C. Instytucje kulturalne i naukowe :

Współdziałanie szkoły z nimi w celu:

- czynnego obcowania z dorobkiem kultury lokalnej , narodowej, europejskiej poprzez wycieczki turystyczno - krajoznawcze oraz wyjazdy na spotkania kulturalno – rozrywkowe.



III. PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY.


Program ten obejmuje :

• Sylwetkę absolwenta,
• Zadania i powinności wychowawcy klasy,
• Zadania szkoły,
• Powinności wychowawcze nauczycieli przedmiotów,
• Zwyczaje i obyczaje szkoły,
• Współpraca z organem prowadzącym i innymi instytucjami lokalnymi,
• Współpraca rodziców ze szkołą .



WIZJA SZKOŁY

• JAKIEGO ABSOLWENTA GIMNAZJUM PRAGNIEMY MIEĆ ? :

1. Umie dokonywać odpowiedzialnych wyborów :
1.1. Umie podejmować decyzję.
1.2. Zna skutki swoich decyzji.
1.3. Wie dlaczego podejmuje działania.
1.4. Jest w stanie ponieść konsekwencje swego działania.
1.5. Umie krytycznie ocenić swoje możliwości.
1.6. Nazywa, analizuje i wyraża swoje uczucia.
1.7. Dba o harmonijny rozwój fizyczny.


2. Współtworzy grupę społeczną :

2.1. W swoim postępowaniu kieruje się szacunkiem w relacjach z innymi , szanuje i dostrzega ich wysiłek oraz pracę.
2.2. Stara się być odpowiedzialny za innych.
2.3. Jest wrażliwy na cierpienie ból i krzywdę.
2.4. Cieszy się z sukcesów swoich i drugiego człowieka.

3. Zna wartość rodziny i swoje w niej miejsce.

4. Dostrzega urodę świata i potrafi w sposób odpowiedzialny korzystać
z zasobów środowiska naturalnego.

5. Zna i szanuje polskie dziedzictwo kulturowe, jest otwarty na europejskie i światowe wartości kulturowe.


ABSOLWENT NASZ JEST SAMODZIELNY I ODPOWIEDZIALNY

• ZADANIA I POWINNOŚCI WYCHOWAWCY KLASY

1. Zadania wychowawcy :

1.1. Kierowanie zespołem pedagogicznym pracującym z klasą.
1.2. Realizacja programu wychowawczego klasy opracowanego w oparciu treści zawarte w programie wychowawczym szkoły i szkolnym programie profilaktyki . W realizacji tego programu może korzystać z pomocy pedagoga , pielęgniarki szkolnej lub innych specjalistów.
1.3. Zapewnienie uczniom i ich rodzicom wszechstronnej informacji na temat wymagań stawianych przez szkołę.
1.4. Wspomaga zespół uczniowski w razie potrzeby inspiruje i kieruje realizację podjętych działań.
1.5. Rozwiązuje bieżące potrzeby wychowawcze.


2. Powinności wychowawcy :

2.1 Prowadzi godziny do dyspozycji wychowawcy klasy wg ustalonej tematyki, zgodnej z ogólnymi zasadami.
2.2 Diagnozuje potrzeby i trudności uczniów , oraz procesy interpersonalne zachodzące w klasie.
2.3 Diagnozuje sytuacje rodzinne uczniów.
2.4 Integruje klasę i dba o utrzymanie w niej dobrej atmosfery pracy.
2.5 Udziela uczniom wsparcia psychicznego w sytuacjach kryzysów osobistych , rodzinnych lub szkolnych.
2.6 Gromadzi informacje o postępach ucznia w nauce, jego rozwoju osobowym, sukcesach w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, działalności na terenie szkoły i poza nią oraz negatywnych zachowaniach i postawie.
2.7 W razie potrzeby sporządza opinię o wychowanku.
2.8 Organizuje sytuacje wychowawcze ( imprezy klasowe, wycieczki, wspólne wyjścia do kina, teatru itp.) stwarzając możliwość integrowania klasy, kształtowania kultury osobistej uczniów, wdrażania do współdziałania, poszerzania zainteresowań.
2.9 Organizuje (w miarę możliwości) różne formy pomocy dla uczniów, np.: pomocy koleżeńskiej w nauce, pomocy materialnej itp.
2.10 Utrzymuje partnerską współpracę z rodzicami uczniów, wspieranie ich w wychowaniu dzieci.
2.11 W szczególnych sytuacjach pełni rolę mediatora pomiędzy uczniem a rodzicami, uczniem a nauczycielem.




• ZADANIA SZKOŁY.

1. Zadania ponad przedmiotowe , które ucznia wyposażają w :

1.1. Planowanie , organizowanie i ocenianie własnego uczenia się w celu
kierowania własnym rozwojem,
1.2. Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach z drugim
człowiekiem,
1.3. Efektywne współdziałanie w grupie (zespole),
1.4. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób poprzez
wykorzystywanie treści przedmiotowych do kształcenia aktywnej
i twórczej postawy,
1.5. Sprawne posługiwanie się technologią informatyczną w celu
umiejętnego gromadzenia, przetworzenia i wykorzystywania środków informacyjnych .

2. Zadania przedmiotowe Gimnazjum:

2.1. Poznanie siebie (słabych i mocnych stron ), własnej indywidualności i określenie roli w grupie,
2.2. Poznanie zasad obowiązujących w relacjach międzyludzkich, rozwijanie wrażliwości na problemy innych ludzi,
2.3. Zapoznanie z procesem podejmowania decyzji i przewidywanie ich skutków,
2.4. Prowadzenie profilaktyki społecznej,
2.5. Prowadzenie orientacji zawodowej,
2.6. Przygotowanie młodzieży do odpowiedzialnego rodzicielstwa,
2.7. Stwarzanie warunków do poznania przyrody oraz odpowiedzialnego korzystania z zasobów środowiska naturalnego,
2.8. Wprowadzenie poszanowania do tradycji i dokonań własnego regionu, ojczyzny, Europy i świata oraz ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej.




• POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW


Nauczyciele poszczególnych przedmiotów organizują szkolne zajęcia pozalekcyjne umożliwiające rozwój talentów, zainteresowań, postaw
i umiejętności społeczno – organizatorskich:
1. Samorząd Uczniowski.
2. Kółko teatralno – recytatorskie.
3. Kółko matematyczne.
4. Kółko dziennikarskie.
5. Kółko językowe (język niemiecki, język angielski).
6. Kółko wokalno – instrumentalne.
7. Kółko biologiczno – chemiczne.
8. Sekcja PCK.
9. Szkolne Kółko Sportowe SKS.
10. Kółko informatyczne.
11. Harcerstwo ZHP.
12. Kółko Integracji europejskiej.

Samorząd Uczniowski:
1. Ochrona interesów ucznia na szczeblu szkolnym.
2. Reprezentowanie szkoły podczas uroczystości szkolnych i pozaszkolnych (poczet sztandarowy).
3. Reprezentowanie uczniów wobec Rady Pedagogicznej.
4. Występowanie z inicjatywą organizowania imprez szkolnych takich jak: Dzień Nauczyciela, Ślubowanie Klas Pierwszych, Dzień Niepodległości, Andrzejki, Choinka, Walentynki, Dzień Dziecka i Sportu, Pożegnanie Klas Trzecich.
5. Udział w pracach organizowanych przez radę uczniowską.
6. Inne zadania wynikające z zadań organizacyjnych szkoły.
Kółko teatralno – recytatorskie:
1. Rozbudzanie zainteresowań teatrem , rodzimą poezją,

2. Budzenie aktywności twórczej dzieci,

3. Odkrywanie własnych możliwości i umiejętności,

4. Podniesienie sprawności dykcji , intonacji i interpretacji głosowej,

5. Poznanie oczekiwań i możliwości dzieci, przełamanie zahamowań,

6. Poznanie własnych i cudzych odczuć i możliwości.

Kółko dziennikarskie:
1. Uczy systematyczności i dyscypliny,
2. Uczy różnych form dziennikarskiej prezentacji (informacje, reportaż, artykuł publicystyczny, dyskusja, wywiad ),
3. Uczy technik merytorycznej dyskusji i planowania oraz podstawowych technik zbiorowego działania,
4. Uczy technik zbierania i sprawdzania informacji ( ocena, poszukiwanie, badanie dokumentów),
5. Rozwija zmysł obserwacji, uwrażliwia na problemy społeczności lokalnej,
6. Budzi zainteresowanie światem przyrody.

Kółko językowe ( język niemiecki , język angielski ):
1. Poszerza wiedzę językową, a szczególnie umiejętność porozumiewania się,
2. Rozbudza zainteresowanie językiem obcym, kulturą i zwyczajami innych krajów i ludzi,
3. Uczy tolerancji w stosunku do ludzi, różnych narodowości, ras i wyznań.

Kółko matematyczne
1. Zapoznaje z nowoczesną technologią (komputery, Internet),
2. Rozwija umiejętności logicznego myślenia z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na lekcjach matematyki i innych,
3. Umożliwia zdobycie umiejętności pracy w grupie (problemy wieloetapowe, gry dydaktyczne),
4. Rozbudza zainteresowanie matematyką poprzez rozwiązywanie ciekawych problemów i uczestnictwo w konkursach matematycznych.

Kółko wokalno – instrumentalne:
1. Rozwija umiejętności wokalne i instrumentalne,
2. Kształtuje kulturę muzyczną – umiejętności włączania sztuki muzycznej we własne życie,
3. Umożliwianie uczniom różnorodnych przeżyć muzycznych,
4. Wyposaża uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne, rozwijanie ich zdolności oraz estetycznej wrażliwości na muzykę.

Kółko biologiczno – chemiczne:
1. Poszerza informacje o ekologii i ochronie środowiska,
2. Uwrażliwienie na piękno własnego otoczenia,
3. Rozbudza potrzeby ochrony środowiska i możliwości technologicznych
w tej dziedzinie,
4. Rozwija zmysł obserwacji, prowadzenie hodowli, interpretacji.

PCK:
1. Pokazuje możliwości pomocy ludziom potrzebującym poprzez: zbieranie pieniędzy, odzieży, żywności,
2. Ukazuje problemy związane z paleniem papierosów, AIDS, piciem alkoholu,
3. Rozwija możliwości, pogłębienie wiedzy z zakresu pracy, organizacji PCK, prawa humanitarnego.

SKS:
1. Dąży do harmonijnego rozwoju fizycznego ucznia,
2. Kształtuje psychomotorykę oraz pożądane postawy w działaniu indywidualnym i zespołowym,
3. Propaguje aktywność ruchową – rekreacyjną, zdrowotną i sportową,
4. Kształtuje estetykę ruchu,
5. Wyposaża uczniów w niezbędny zasób wiedzy o kulturze fizycznej,
6. Opiekuje się uzdolnioną młodzieżą, następnie umożliwia starty
w zawodach różnych szczebli.

KÓŁKO INFORMATYCZNE:
Popularyzacja informatyki wśród uczniów poprzez:
1. rozwijanie i pogłębianie zainteresowań informatyką poprzez pokazywanie jej praktycznego zastosowania,
2. popularyzacja informatyki wśród uczniów,
3. poszerzenie wiadomości zdobytych na lekcjach informatyki,
4. korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł informacji: multimedia, Internet,
5. wykształcenie umiejętności dostrzegania możliwości zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia.

HARCERSTWO:
Główne cele działalności naszej drużyny są określone poprzez Statut Związku Harcerstwa Polskiego i realizowane poprzez:
1. Rozwój duchowy - realizowany między innymi poprzez:
- życie religijne, rozumiane jako dialog z Bogiem,
- pokonywanie własnych słabości
- rozwijanie swoich zdolności i doskonalenie samego siebie (kontakt z przyrodą)
- służbę innym.
2. Rozwój intelektualny – można realizować w harcerstwie między innymi poprzez:
- kształtowanie indywidualności,
- uczestniczenie w życiu kulturalnym,
- rozbudzanie zainteresowań.
3. Rozwój społeczny – można realizować w harcerstwie między innymi poprzez:
- budowanie braterstwa i przyjaźni,
- służbę innym,
- wyrabianie postawy obywatelskiej,
- poznawanie dziedzictwa tradycji, kultury i cywilizacji Polski, Europy, świata.
4. Rozwój fizyczny – można realizować w harcerstwie między innymi poprzez:
- dbałość o sprawność fizyczną poprzez uprawianie sportu i turystyki,
- poznanie zasad zdrowego trybu życia – popularyzowanie i przestrzeganie zasad higieny,
- walkę z nałogami.

Główne zasady harcerskiego wychowania, którymi się kierujemy to:
Służba – czynna, pozytywna postawa wobec świata i drugiego człowieka, służba Bogu, Polsce i bliźnim;
Braterstwo – przyjacielska i serdeczna postawa wobec innych;
Praca nad sobą – nieustanne kształtowanie i doskonalenie własnej osobowości.
Sprawozdania z działalności kółek i organizacji będą przedstawiane raz w roku na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującej rok szkolny.


● ZWYCZAJE I OBYCZAJE SZKOŁY


1. Oficjalne uroczystości szkolne:
• Rozpoczęcie roku szkolnego
• Święto Patrona
• Dzień Edukacji Narodowej
• Święto Niepodległości
• Zakończenie klas trzecich i wręczenie świadectw ukończenia szkoły
• Rocznica Konstytucji 3 Maja
• Zakończenie Roku Szklonego

2. Działania integrujące życie społeczności szkolnej:
• Sprzątanie świata
• Dzień europejski
• Dzień Samorządności
• Dzień Dziecka i Sportu
• Światowy Dzień bez Papierosa
• Światowy Dzień Ziemi
• Wigilia
• Ślubowanie Klas Pierwszych

3. Imprezy szkolne i klasowe:
• Dzień Chłopca
• Andrzejki
• Mikołajki
• Walentynki
• Dzień Kobiet

4. Stałe punkty obyczajów szkolnych:
• Prowadzenie kroniki szkolnej
• Organizacja apeli szkolnych
• Organizacja zabaw, dyskotek klasowych i szkolnych
• Organizacja wycieczek i biwaków
• Organizowanie pomocy w nauce przez nauczycieli, uczniów, wychowawców oraz uczniów
• Kontakty i współpraca z rodzicami
• Współpraca ze społecznością lokalną.

5. W oficjalnych uroczystościach państwowych i szkolnych uczestniczy poczet sztandarowy. Udział pocztu sztandarowego zobowiązuje społeczność szkolną do właściwego zachowania się i poszanowania symboli narodowych i szkolnych.

6. Na oficjalnych uroczystościach szkolnych obowiązuje uczniów strój galowy (utrzymany w kolorach: białym, granatowym lub czarnym).



• WSPÓŁPRACA Z ORGANEM PROWADZĄCYMO RAZ INSTYTUCJAMI LOKALNYMI


1. Władze samorządowe:
1.1. nawiązanie kontaktów z władzami lokalnymi poprzez kontakty
z dyrektorem, nauczycielami, uczniami, poprzez uczestnictwo
w uroczystościach szkolnych,
1.2. zapoznanie uczniów z pracą urzędu i wyboru władz samorządowych (udział w sesjach samorządowych - klasy trzecie),
1.3. udział w zajęciach prowadzonych przez policję na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz przeciwdziałanie agresji i przestępczości.

2. Placówki oświatowo – opiekuńcze oraz kulturalno – oświatowe:
2.1. pomoc uczniom przejawiającym trudności w nauce i zachowaniu np. poprzez kierowanie na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
2.2. pomoc dzieciom z rodzin patologicznych (współpraca z kuratorem rodzinnym i sądowym),
2.3. udzielenie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej (w miarę możliwości szkoły),
2.4. uczestnictwo w wyjazdach do teatru, kina, muzeum.



● WSPÓŁPRACA RODZICÓW ZE SZKOŁĄ

Najważniejszym elementem programu wychowawczego jest współpraca
z rodzicami. Zgodnie z Konstytucją RP rodzice są głównymi wychowawcami dzieci, a szkoła winna wspierać rodzinę w procesie wychowawczym, kultywowaniu uniwersalnych wartości i pielęgnowaniu tradycji. Dlatego też rodzice winni być partnerami w pracy wychowawczej.
Oto możliwości współpracy rodzice – szkoła w oddziaływaniach wychowawczych:
1. Wychowawcy i nauczyciele przedmiotów informują systematycznie
o postępach w nauce i zachowaniu dzieci na wywiadówkach okresowych i semestralnych.
2. Przekazują informacje w dzienniczkach ucznia lub listownie.
3. Na początku każdego roku szkolnego wychowawcy klas i nauczyciele przedmiotów zapoznają rodziców na zebraniach:
a) ze szkolnym programem wychowawczym,
b) z planem pracy wychowawcy klasy,
c) z wewnętrznym systemem oceniania,
d) przedmiotowym systemem oceniania.
4. Rodzice klas pierwszych przed rozpoczęciem roku szkolnego zapoznają się ze statutem szkoły i potwierdzają to swoim podpisem.
5. Badanie opinii rodziców prowadzone w zależności od potrzeb szkoły.
6. Rodzice w pracy opiekuńczej i wychowawczej powinni uzyskać wsparcie poprzez:
a) pedagogizację rodziców – krótkie prelekcje wychowawcy lub pedagoga w zebraniu z rodzicami,
b) udzielenie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu indywidualnych problemów wychowawczych lub rodzinnych na życzenie rodziców, przez pedagoga, wychowawcę klasy,
c) skierowanie dzieci (w poszczególnych przypadkach) na badanie lub konsultacje do poradni psychologiczno – pedagogicznych, logopedy,
d) udzielenie pomocy rodzinom potrzebującym pomocy (patologicznym, niewydolnym wychowawczo, ubogim).
7. Zaproszenie rodziców do wspólnych działań na rzecz uczniów szkoły;
a) udział w imprezach klasowych i szkolnych,
b) współorganizowanie wycieczek,
c) udział w drobnych remontach i upiększaniu klasy, budynku szkolnego itp.

Kierunek działalności wychowawczej szkoły nie może być w żaden sposób sprzeczny z wolą i przekonaniami rodziców.
Rodzice (prawni opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność materialną za umyślne zniszczenie i kradzieże dokonane w szkole przez ich dzieci.



EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO PUBLICZNEGO GIMNAZJUM IM. A. A. KOCHAŃSKIEGO
W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ

Ewaluacji szkolnego programu wychowawczego dokonamy po upływie roku czasu od chwili zatwierdzenia, z uwzględnieniem poprawek i aneksów.
W ewaluacji uwzględniać będziemy poprawki na wniosek uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników samorządowych, nadzoru itp.
Stosowane będą następujące sposoby ewaluacji:
- ankiety przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
- badanie opinii na spotkaniach z rodzicami, na zebraniach samorządu
uczniowskiego,
- wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach rad pedagogicznych
- opinie samorządu i nadzoru pedagogicznego przekazane ustnie lub na piśmie
Przewidywany czas końcowej ewaluacji – październik 2014 r. przez przeprowadzenie ankiet wśród nauczycieli, uczniów i rodziców.



Program Wychowawczy Publicznego Gimnazjum im. Adama Adamandego Kochańskiego w Dobrzyniu nad Wisłą został przyjęty na posiedzeniu Rady Pedagogicznej :

w dniu ………………………………………………………………..






Przedstawiony i zaakceptowany na zebraniu Rady Rodziców



w dniu ………………................. ………………………………..
Przewodniczący Rady Rodziców





Zaakceptowany przez Samorząd Uczniowski



w dniu ………………………… ………………………………….
Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego

 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 14:36:52, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 PROGRAM WYCHOWAWCZY 2011-2014.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 14:37:10, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku