Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
SP w Dobrzyniu
° Statut Szkoły
° Wykaz pracowników
° Rada Rodziców
° Dyrektor
° Program wychowawczy SP w Dobrzyniu
° Rejestry i ewidencje szkoły
° Regulaminy
° Ewidencje, rejestry i archiwa
° Mienie szkoły
° Działalność szkoły
° Przetargi
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Dobrzyniu > Program wychowawczy SP w Dobrzyniu strona główna 

Program wychowawczy SP w Dobrzyniu
 
PROGRAM
PRACY WYCHOWAWCZEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. MARII KONOPNICKIEJ
W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ
NA ROK SZKOLNY 2012/2013


I. M I S J A
S Z K O Ł Y.

Jesteśmy szkołą środowiskową, opierającą się w pracy wychowawczej z dziećmi na wartościach ogólnoludzkich. Przez wychowanie rozumiemy wszelkie zamierzone działania mające na celu wywołanie trwałych zmian w osobowości dziecka. W swej pracy będziemy kształtować postawy uczniów opierając się na dwóch podstawowych funkcjach:

1.Funkcja zewnętrzna misji:

1.1.Wizerunek szkoły:

- szkoła przyjazna dla ucznia
- szkoła dobrze wyposażona
- szkoła rozwijająca wszystkie sfery osobowości ucznia
- szkoła bezpieczeństwa.

1.2.Promowanie uznawanych wartości:

- przestrzeganie uniwersalnych zasad etyki
- kształtowanie postaw młodzieży szkolnej i cech osobowości takich jak:
pracowitość, uczciwość, rzetelność, umiejętność przezwyciężania trudności, krytycyzm
- rozróżnianie i pielęgnowanie uczuć koleżeństwa, przyjaźni i miłości
- poczucie współodpowiedzialności za szkołę i poszanowanie mienia społecznego
- docenianie tradycji , bogactwa sztuki oraz ich roli w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem tzw. ”małej Ojczyzny”
- miłość Ojczyzny oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata
- rozwijanie w uczniach otwartości i ciekawości
- uświadomienie uczniom roli człowieka w kształtowaniu środowiska
- przygotowanie ucznia do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji , sprawiedliwości, tolerancji , wolności kulturowych i światopoglądowych
- dbałość o przestrzeganie zasad higieny oraz o zdrowie i bezpieczeństwo
własne i innych.

1.3.Stworzenie możliwości wszechstronnej edukacji poprzez:

- pomoc uczniom w rozwoju ich talentów i uzdolnień
- prowadzenie w szerokim zakresie działań lekcyjnych i pozalekcyjnych
- stwarzanie równych szans w procesie kształcenia i wychowania
- tworzenie przyjaznej atmosfery w szkole.


2. FUNKCJA WEWNĘTRZNA MISJI :

2.1.Kierunki pracy szkoły:

- priorytetem jest dobre przygotowanie absolwenta naszej szkoły do sprawdzianu po klasie szóstej, aby otworzyć mu drogę do dalszej edukacji w gimnazjum
- promowanie zdrowego stylu życia
- poznanie dziedzictwa kulturowego i otwarcie się na wartości kultur Europy i świata
- życie w zgodzie z przyrodą.

2.2.Działania edukacyjne:

- praca z uczniem zdolnym
- praca z uczniem mającym trudności i zaległości dydaktyczne
- uczestnictwo w imprezach kulturalno-rozrywkowych
- praca w kołach zainteresowań i organizacjach
- kierunkowanie absolwenta do dalszej edukacji jako przygotowanie do wyboru właściwej drogi jego kształcenia.

2.3.Integrowanie społeczności lokalnych:

Rodzina:

- rodzice wspierają wysiłki szkoły podejmowane na rzecz ich dzieci
- rodzice wspomagają szkołę finansowo
- rodzice są współgospodarzami szkoły.

Instytucje wspierające szkołę:

Samorząd terytorialny:

- wspiera działania dyrektora i Rady Pedagogicznej służące integrowaniu
szkoły ze środowiskiem
- wspiera szkołę finansowo
- poprawia warunki pracy i nauki
- promuje szkołę w środowisku
- stwarza klimat przynależności do społeczności lokalnej tzw. „Małej
Ojczyzny” oraz Europy i świata.

Posterunek Policji:

- wspomaga szkołę w rozwiązywaniu trudnych przypadków uczniów
zagrożonych patologią i stwarzających trudności wychowawcze
- podejmuje działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa uczniów
w udziale w ruchu drogowym
- pomaga szkole w przeciwdziałaniu patologiom społecznym uczniów
/ alkoholizm, nikotynizm itp./.


Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna , Ośrodek Zdrowia, GOPS
i inne placówki.

- współpracują ze szkołą w zakresie prawidłowego rozwoju intelektualnego
i emocjonalnego uczniów
- wykazują dbałość o zdrowie uczniów
- wykazują dbałość w polepszaniu warunków życia uczniów.

Instytucje kulturalne i naukowe:

- Szkoła współdziała z nimi w celu czynnego obcowania z dorobkiem
kultury lokalnej , narodowej, europejskiej m.in. poprzez wycieczki
krajoznawczo-turystyczne , zwiedzanie wystaw , galerii, izb regionalnych
oraz wyjazdy na spektakle teatralne i spotkania z ciekawymi ludźmi.



II. P O D S T A W Y A K T Ó W P R A W N Y C H


1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej /art. 48,53,54,70,72/.
2. Ustawa o systemie oświaty.
3. Karta Nauczyciela.
4. Program polityki prorodzinnej państwa.
5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół
podstawowych i gimnazjów /Dz.U.Nr 14/99/.
6. Konwencja Praw Dziecka.
7. Statut szkoły.


III. S Y L W E T K A A B S O L W E N T A


Celem realizacji programu wychowawczego naszej szkoły jest wychować absolwenta, który:

1. Jest przygotowany do dobrego zdania testu kompetencji .
2. Posiada wiedzę i umiejętności, które umożliwią mu podjęcie nauki w gimnazjum.
3. Sprawnie posługuje się co najmniej jednym językiem obcym .
4. Umiejętnie wykorzystuje do nauki i pracy komputer, internet i inne dostępne środki techniczne.
5. Wie, gdzie szukać potrzebnej informacji, korzysta z różnych źródeł wiedzy.
6. Zna swoje mocne i słabe strony, umie radzić sobie w trudnych sytuacjach życiowych-problemowych, konfliktowych , cechuje go komunikatywność i asertywność.
7. Charakteryzują go silne , emocjonalne więzi ze środowiskiem lokalnym, regionem, krajem i innymi narodami w zjednoczonej Europie, przy zachowaniu własnej tożsamości.
8. Cechuje go wysoka kultura osobista, pasja poznawcza, kreatywność i tolerancja.
9. Dba o zdrowie, higienę, estetykę własną i otoczenia oraz bezpieczeństwo swoje i rówieśników.
10. Cechuje go szacunek do przyrody i postawa proekologiczna, żyje
w zgodzie z samym sobą, z innymi i ze światem.
11.Jest sprawny fizycznie, umiejętnie organizuje swój wolny czas, chętnie korzysta z czynnego wypoczynku.
12.Jest świadomy, że kształcenie to proces trwający przez całe życie.
13.Jest otwarty na zmiany i potrzeby własne oraz innych ludzi.
14.Potrafi współpracować w grupie i zespole.
15.Ma poczucie własnej wartości.


E D U K A C J A W C Z E S N O S Z K O L N A .


Celem edukacji wczesnoszkolnej naszej szkoły jest zapewnienie każdemu
dziecku warunków wszechstronnego rozwoju osobowości, wiedzy i umiejętności zgodnych z jego możliwościami, a w szczególności:

1. Ukształtować pozytywne nastawienie dziecka do uczenia się.
2. Rozwinąć zainteresowania i uzdolnienia.
3. Całościowo postrzegać świat od najmłodszych lat.
4. Zdobyć umiejętność czytania, pisania, liczenia w takim stopniu,
że umożliwią one dziecku samodzielne uczenie się oraz edukację na dalszym etapie szkolnym.
5. Zdobywać wiedzę i umiejętności z pomocą nauczyciela i samodzielnie.
6. Ukształtować odporność emocjonalną dziecka na stres, lęki, napotykane trudności oraz posiąść umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
7. Ukształtować obraz własnej osoby i przyzwyczajać do samooceny.
8. Nauczyć współdziałania w grupie oraz nabyć umiejętność organizowania sobie pracy.
9. Umieć wypowiadać swoje zdanie i szanować opinie kolegów.
10. Przyzwyczaić do dbałości o własną sprawność fizyczną, zdrowie i higienę.
11. Kształtować wrażliwość na piękno przyrody, piękno dzieł literackich, plastycznych i muzycznych.
12. Opanować podstawy jednego języka obcego.


IV. W Y C H O W A W C A K L A S Y, J E G O Z A D A N I A I P O W I N N O Ś C I .


ZADANIA WYCHOWAWCY.

1. Kreowanie sytuacji , w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie
sfery swojej osobowości.
2. Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę.
3. Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie
rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę, wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
4. Zaszczepianie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania
w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen
i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych.
5. Wychowuje uczniów wrażliwych na drugiego człowieka, na sztukę,
przyrodę, by znali i lubili siebie, radzili sobie ze sobą i ze światem.
6. Wychowuje uczniów dążących do własnego rozwoju, mądrych,
samodzielnych i odważnych.
7. Tworzy szkołę bezpieczną, w której uczniowie nie boją się nauczycieli,
nauczyciele – uczniów i rodziców.
8. Zapewnia uczniom i ich rodzicom wszechstronnej informacji na temat
wymagań stawianych przez szkołę.
9. Wspomaga zespół uczniowski, w razie potrzeby inspiruje i kieruje
realizacją podjętych zadań.


POWINNOŚCI WYCHOWAWCY.

1. Diagnozuje potrzeby i trudności uczniów oraz procesy inter personalne
w klasie.
2. Diagnozuje sytuacje rodzinne uczniów.
3. Integruje klasę, dba o dobrą atmosferę w zespole klasowym.
4. Ocenia zachowania uczniów.
5. Udziela uczniom wsparcia psychicznego w sytuacjach kryzysów
osobistych , rodzinnych, szkolnych.
6. Organizuje sytuacje wychowawcze w klasie / wycieczki, imprezy
klasowe , wyjazdy do kina, teatru, ZOO itp./ stwarzające możliwość
integrowania zespołu kształtowania kultury osobistej swoich
wychowanków, wdrażania ich do współdziałania i rozszerzania
zainteresowań.
7. Organizuje różne formy pomocy dla uczniów, w tym pomocy
koleżeńskiej w nauce, pomocy materialnej itp.
8. Wspiera rodziców w wychowaniu ich dzieci.
9. Rozwiązuje bieżące potrzeby wychowawcze w swojej klasie i szkole.


ZADANIA SZKOŁY.

1. Zadania ponadprzedmiotowe, które wyposażają ucznia w:
- organizowanie i ocenianie własnego uczenia się w celu kierowania
własnym rozwojem
- skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach życiowych
z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi
- właściwe współdziałanie w zespole
- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy
- sprawne posługiwanie się technologią informatyczną .
2. Zadania przedmiotowe szkoły podstawowej:
- poznawanie zasad obowiązujących w relacjach międzyludzkich
- poznawanie swoich słabych i mocnych stron, własnej indywidualności roli w grupie
- wyrabianie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
- podejmowanie właściwych decyzji oraz przewidywanie ich skutków
- prowadzenie profilaktyki społecznej
- przygotowanie dzieci do życia w rodzinie , odnajdywanie w niej
własnego miejsca i szczęścia
- stwarzanie warunków do poznawania przyrody i odpowiedzialnego
korzystania z jej zasobów
- wyrobienie nawyków poszanowania tradycji i dokonań własnego regionu , Ojczyzny, Europy, świata oraz ugruntowanie tożsamości narodowej.


VI. O P I S R Y T U A Ł U S Z K O L N E G O
O R A Z S T A Ł Y C H U R O C Z Y S T O Ś C I
R Ó Ż N E G O T Y P U O C H A R A K T E R Z E W Y C H O W A W C Z Y M I K U L T U R A L N Y M


Harmonogram w załączeniu.


Do rytuału naszej szkoły należy:
1. Pasowanie na uczniów klas pierwszych.
2. Lekcje poświęcone patronce szkoły.
3. Organizacja Dnia Patrona Szkoły.
4. Zabawa choinkowa
5. Powitanie wiosny – Topienie Marzanny.
6. Organizacja imprez dla rodziców i dziadków z okazji Dnia Matki,
Dnia Babci i Dziadka.
7. Organizacja Dnia Dziecka i Dnia Sportu Szkolnego.
8. Pożegnanie absolwentów kl.VI.



VII. WSPÓŁPRACA RODZICÓW ZE SZKOŁĄ


Najważniejszym elementem programu wychowawczego jest współpraca
rodziców ze szkołą. Rodzice są głównymi wychowawcami swoich dzieci, a szkoła powinna wspierać rodzinę w procesie wychowawczym. Rodzice winni być partnerami w pracy wychowawczej.
Możliwość współpracy szkoły z rodzicami:

1. Wychowawcy i nauczyciele przedmiotów informują rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci na wywiadówkach okresowych i międzysemestralnych oraz w kontaktach indywidualnych.

2. Informacje są przekazywane w dzienniczkach ucznia, na kartkach lub listownie.

3. Na początku roku szkolnego wychowawcy klas i nauczyciele przedmiotów zapoznają rodziców z:

- z planem wychowawczym klasy,
- ze Szkolnym Programem Wychowawczym,
- z przedmiotowym systemem oceniania
- z kryteriami ocen z poszczególnych przedmiotów i zachowania.
4. Badanie opinii rodziców prowadzone jest w zależności od potrzeb szkoły.

5. Rodzice w wychowaniu swoich dzieci uzyskują wsparcie od szkoły poprzez:

- pedagogizację rodziców – prelekcje wychowawcy, pedagoga, psychologa na zebraniu z rodzicami,
- udzielanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych ich dzieci przez pedagoga, wychowawcę klasy
- kierowanie dzieci na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej
/ w przypadku wystąpienia trudności w nauce bądź problemów wychowawczych/
- kierowanie dzieci do logopedy i udzielanie pomocy
- udzielanie pomocy rodzinom niewydolnym wychowawczo, mającym
kłopoty materialne / w miarę możliwości/.

6. Współdziałanie rodziców z nauczycielami na rzecz uczniów w zakresie:

- organizacji imprez klasowych , szkolnych
- organizacji i zapewnienia opieki w czasie wycieczek
- urządzania i upiększania klasy, szkoły itp.

Kierunek działalności wychowawczej szkoły nie może być w żaden sposób sprzeczny z wolą i przekonaniami rodziców.
Rodzice / prawni opiekunowie dziecka/ ponoszą pełną odpowiedzialność materialną za umyślne zniszczenie i kradzieże dokonane w szkole przez ich dzieci.




VIII. H A R M O N O G R A M D Z I A Ł A Ń D O R A Ź N Y C H
I O K O L I C Z N O Ś C I O W Y C H .



METODY PRACY:

1. Gry i zabawy.
2. Dyskusje na forum grupy.
3. Scenki rodzajowe.
4. Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci.
5. Trening umiejętności.
6. Projektowanie dokumentów.
7. Warsztaty poznawczo-doskonalące.
8. Wycieczki tematyczne, krajoznawczo-turystyczne.
9. Wyjazdy śródroczne.


FORMY PRACY :

1. Praca w zespołach zadaniowych.
2. Praca w grupach.
3. Praca indywidualna.




IX. T R E Ś C I W Y C H O W A W C Z E O K R E Ś L O N E


W P R O G R A M I E Ś C I E Ż K I R E G I O N A L N E J.



X. S Y S T E M M O T Y W A C Y J N Y W W Y C H O W A N I U.

/ ROZDZIAŁ VII/


OPIS SYSTEMU MOTYWACYJNEGO W WYCHOWANIU .

1. Uczniowie, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu i pracy
społecznej oraz ci, którzy reprezentują szkołę na zewnątrz, mogą być:

1.1. wyróżnieni świadectwem z wyróżnieniem,
1.2. wyróżnieni wobec klasy przez nauczyciela i wychowawcę
1.3. wyróżnieni wobec całej klasy społeczności uczniowskiej przez
dyrekcję szkoły
1.4. wyróżnieni listem gratulacyjnym od dyrektora szkoły do rodziców
1.5. wyróżnieni nagrodami rzeczowymi
1.6. klasyfikowani do podniesienia oceny z zachowania za wyjątkowe
osiągnięcia
1.7. wyróżnieni dyplomem
1.8. wyróżnieni odznaką „Wzorowy uczeń”.

2. Zachowanie przynoszące wstyd i uszczerbek dla dobrego imienia
jednostki i całej szkoły , a w szczególności:

2.1. zaniedbanie w nauce, nieobecności na zajęciach
2.2. chuligaństwo na terenie i poza szkołą
2.3. niszczenie mienia szkoły i wandalizm
2.4. uleganie nałogom.


Uczeń będzie karany:

1. upomnieniem wychowawcy klasy
2. upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły
3. zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych
4. zawieszeniem prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz
5. przeniesieniem do innej klasy lub innej szkoły
6. obniżeniem oceny z zachowania
7. pozbawieniem pełnionych na forum klasy lub szkoły funkcji
8. ustnym lub pisemnym zawiadomieniem rodziców.




XI. E W A L U C J A S Z K O L N E G O P R O G R A M U
W Y C H O W A W C Z E G O .


Ewaluacji szkolnego programu wychowawczego dokonać po trzech latach.
W ewaluacji uwzględniać będziemy poprawki na wniosek uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników samorządowych, pracowników nadzoru pedagogicznego.

Sposoby ewaluacji:

- ankiety przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli, rodziców
- badanie opinii na spotkaniach z rodzicami, zebraniach samorządu
uczniowskiego / sondaż /
- wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach Rad Pedagogicznych
- opinie nadzoru pedagogicznego przekazane dyrektorowi w formie
ustnej lub pisemnej
- obserwacja i analiza własnych dokonań.


Tabela do E W A L U C J A S Z K O L N E G O P R O G R A M U 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 12:44:25 Informację zaktualizowano 2012-10-22 12:46:35, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Program wychowawczy SP w Dobrzyniu.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 12:45:49, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Tabela do E W A L U C J A S Z K O L N E G O P R O G R A M U.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 12:46:02, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku