Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
SP w Dobrzyniu
° Statut Szkoły
° Wykaz pracowników
° Rada Rodziców
° Dyrektor
° Program wychowawczy SP w Dobrzyniu
° Rejestry i ewidencje szkoły
° Regulaminy
° Ewidencje, rejestry i archiwa
° Mienie szkoły
° Działalność szkoły
° Przetargi
° Oświadczenia majątkowe
° Informacje nieudostępnione
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Dobrzyniu > Statut Szkoły strona główna 

Statut Szkoły
 
Statut Szkoły Podstawowej
im. Marii Konopnickiej
w Dobrzyniu nad Wisłą
Podstawa prawna




Ustawa z dn. 7.09.1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496; Dz. U. z 1997r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz 1998r. Nr 117, poz.759 i Nr 162, poz. 1126) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 15.02.1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej (Dz. U. z 1999r. Nr 14, poz. 131). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. z późniejszymi zmianami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych



Spis treści
Rozdział I - Przepisy wstępne.
Rozdział II - Cele i zadania szkoły.
Rozdział III - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów klas IV - VI.
Rozdział IV - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów klas I – III.
Rozdział V - Organa szkoły i ich kompetencje.
Rozdział VI - Uczniowie - prawa i obowiązki.
Rozdział VII - Zakres zadań nauczycieli.
Rozdział VIII - Organizacja pracy szkoły.
Rozdział IX – Postanowienia końcowe.






Rozdział I
Postanowienia wstępne


§ 1


1. Nazwa szkoły brzmi:
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Dobrzyniu nad Wisłą.
2. Organem prowadzącym szkołę jest Rada Miejska w Dobrzyniu nad Wisłą.
3. Organem nadzoru pedagogicznego jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
4. Siedzibą szkoły jest budynek i posesja przy ulicy Licealnej 1 w Dobrzyniu nad Wisłą.
5. Cykl kształcenia trwa 6 lat.
6. Szkoła prowadzi roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne na zasadach określonych w umowie zawartej pomiędzy Urzędem Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą a szkołą.
7. Szkoła prowadzi kształcenie specjalne.



Rozdział II
Cele i zadania szkoły


§ 1


Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty:

1. Szkoła zapewnia uczniom pełnię rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
W realizacji zadań szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa a także zobowiązanie wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989r.
2. Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną , zdrowotną oraz pełne bezpieczeństwo w trakcie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych a także podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę.
3. Szkoła umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych , artystycznych i sportowych poprzez organizację zajęć edukacyjnych obowiązkowych oraz zajęć dodatkowych , a także przez uczestnictwo i pracę w organizacjach uczniowskich.
4. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
5. W szkole sporządza się program wychowawczy szkoły, który po zasięgnięciu opinii Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Uczniowskiego uchwala Rada Pedagogiczna.


§ 2


1. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:

a. integrację wiedzy nauczanej przez:

• kształcenie zintegrowane w klasach I – III
• bloki przedmiotowe
• ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczo-medialną, patriotyczno-obywatelską oraz wychowanie do życia w rodzinie

b. oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:

Tabela do podpunktu
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 12:50:59, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Tabela do podpunktu.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 12:51:46, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
c. prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjnych,
d. prowadzenie lekcji religii w szkole,
e. pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni Psycholo-giczno-Pedagogicznej w Lipnie,
f. współpracę z sądem rodzinnym, komisariatem policji, gminnym ośrodkiem pomocy społecznej, zespołem opieki zdrowotnej, pielęgniarką szkolną, stomatologiem szkolnym,
g. naukę języków obcych w klasach I- VI.


§ 3


Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:

a. dyżury nauczycieli w budynku wg regulaminu
b. zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych
c. zapewnienie opieki na wycieczkach

4. omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych i apelach
5. przeznaczenie do nauki oddzielnych sal lekcyjnych dla uczniów klas 0 - III
6. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom klas 0 – VI
7. szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
8. dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego rodzaju sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy
9. systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową
10. utrzymywanie kuchni, świetlicy i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości
11. uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu
12. różnorodność zajęć w każdym dniu
13. niełączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga


§ 4


1. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez :
a. pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo
b. terapię pedagogiczną w poradni psychologiczno-pedagogicznej
c. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej
d. zapewnienie dzieciom ubogim dożywiania


§ 5


1. Celem dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzielaną przez pedagoga szkolnego i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Lipnie poprzez:

a. kierowanie na badania uczniów z deficytem rozwojowym,
b. wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego, nauczaniu indywidualnym, rewalidacji indywidualnej, o nauczaniu trybem szkoły specjalnej,
c. zajęcia terapii pedagogicznej oraz logopedycznej,
d. zajęcia z orientacji zawodowej,
e. zajęcia psychoedukacyjne na temat asertywnych zachowań uczniów.



Rozdział III
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów klas IV – VI


§ 1


Założenia ogólne wewnątrzszkolnego systemu oceniania:

1. Cele oceniania wewnątrzszkolnego:

a. bieżąca informacja dla ucznia o jego postępach i osiągnięciach edukacyjnych,
b. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
c. dostarczenie informacji dla: wychowawcy, rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciela przedmiotu nadzoru pedagogicznego,
d. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej
e. monitorowanie metod i form organizacji pracy zajęć dydaktycznych.

2. Jawność ocen

a. nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen
b. uczniowie są informowani na pierwszej lekcji organizacyjnej przez nauczyciela przed-miotu
c. wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów ) o zasadach oceniania zachowania.
d. oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów )
e. rodzice (prawni opiekunowie) mogą uzyskać informację bezpośrednio u nauczyciela przedmiotu
f. wymagania edukacyjne dla poszczególnych przedmiotów i klas są dostępne u wychowawcy klasy i nauczycieli przedmiotów
g. na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
h. sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opieku-nowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.

3. Ocenianie

a. przedmiotem oceny jest:

• zakres opanowanych wiadomości
• rozumienie materiału naukowego
• umiejętność w stosowaniu wiedzy
• kultura przekazywania wiadomości
b. oceny dzielą się na:
• oceny bieżące (cząstkowe)
• klasyfikacyjne śródroczne
• klasyfikacyjne roczne
c. oceny cząstkowe określają poziom i umiejętności ucznia z wycinkowej części programu nauczania
d. przy ocenianiu z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynika¬jących ze specyfiki tych zajęć
e. zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy


§ 2


1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej poziom opanowania przez ucznia kompetencji określonych w standardach wymagań edukacyjnych ocenia się w stopniach szkolnych.
2. Ocenianie bieżące oraz klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne przeprowadza się według następującej skali ocen:


Cyfrowo Słownie Skrót
6 celujący cel
5 bardzo dobry bdb
4 dobry db
3 dostateczny dst
2 dopuszczający dop
1 niedostateczny ndst


3. Oceny cząstkowe wyraża się cyframi.
4. Oceny z prac pisemnych wpisywane są czerwonym kolorem i nie mogą stanowić więcej niż 50 % ocen wystawionych w semestrze.
5. W dokumentacji przebiegu nauczania dopuszcza się stosowanie skrótów ocen z zastrzeżeniem ocen klasyfikacyjnych rocznych, które należy wpisywać pełnymi nazwami.
6. Przy ocenach bieżących (cząstkowych) dopuszcza się stosowanie znaków + , -.


§ 3


Zasady opracowania wymagań edukacyjnych i kryteria oceniania.

1. Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw uczniów. Określają co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu procesu nauczania.
2. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących podstaw programo-wych i realizowanych programów nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla da-nego etapu kształcenia.
3. W szkole przyjmuje się następujący sposób klasyfikacji treści nauczania na poszczególne poziomy

Tabela do Zasady opracowania wymagań edukacyjnych i kryteria oceniania
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 12:57:57, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Tabela do Zasady opracowania wymagań edukacyjnych i kryteria oceniania.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 12:59:21, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
4. Treści wykraczające poza wymagania programowe stanowią odrębną kategorię, są to wymagania wykraczające (W).

Tabela do Wymagań wykraczających 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 13:00:19, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Tabela do Wymagań wykraczających.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 13:01:51, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
5. Uczeń który spełnia określone wymagania edukacyjne, uzyskuje odpowiednią ocenę. Ustala się następujące kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie szkolne obowiązujące przy ocenie bieżącej oraz klasyfikacji śródrocznej i rocznej.

 Tabela do wymagań edukacyjnych.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 13:03:24 Informację zaktualizowano 2012-10-22 13:04:16, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
§ 4


Zasady sprawdzania osiągnięć i postępów w nauce uczniów.

1. Sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje:

• obiektywizm
• indywidualizm
• konsekwencja
• jawność
• systematyczność

2. Każdy dział kończy się pomiarem sumatywnym (test, praca klasowa).
3. Prace klasowe zapowiadane są co najmniej tydzień wcześniej.
4. Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia

• prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące treść całego działu (lub dużą część działu)
• testy
• kartkówki z trzech ostatnich tematów
• prace domowe
• zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji
• sprawdziany
• wypowiedzi ustne
• prace w zespole,
• prace plastyczne i techniczne
• testy sprawnościowe
• działalność muzyczna

5. W pracy pisemnej ocenie podlega:

• zrozumienie tematu
• znajomość opisywanych zagadnień
• sposób prezentacji
• konstrukcja pracy i jej forma graficzna

6. Ilość prac pisemnych przewidzianych w semestrze jest zależna od specyfiki przedmiotu ustala ją i podaje każdy nauczyciel.

7. Wypowiedź ustna to: udział i przygotowanie ucznia do zajęć oraz spójna odpowiedź na pytanie nauczyciela. W wypowiedzi ustnej ocenie podlega:

• znajomość zagadnienia
• samodzielność wypowiedzi
• kultura języka
• precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.
8. Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół lub indywidualny uczeń.

Ocenie podlegają umiejętności:

• planowanie i organizacja pracy grupowej
• efektywne współdziałanie
• wywiązywanie się z powierzonych ról
• rozwiązywanie problemów w sposób twórczy

9. W tygodniu mogą się odbyć najwyżej dwie prace klasowe lub testy, przy czym nie więcej niż jedna dziennie, zapowiedziana i wpisana do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem.

10. Nauczyciel ma prawo stosowania kartkówki zamiast ustnej formy odpowiedzi i może jej nie zapowiadać. Kartkówki sprawdzają wiadomości i umiejętności z jednej, dwóch lub trzech lekcji, w zależności od specyfiki przedmiotu. Termin zwrotu ocenionych testów i kartkówek nie może być dłuższy niż jeden tydzień, prac klasowych - dwa tygodnie.

11. Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i wymagań, jakim będzie musiał sprostać.

12. Rodzice są powiadamiani o osiągnięciach dziecka w czasie spotkań z wychowawcą (dwa razy w semestrze) i podczas konsultacji z nauczycielami przedmiotu w miejscu i czasie ustalonym przez nich.


§ 5


Zasady klasyfikacji śródrocznej i rocznej

1. Klasyfikowanie śródroczne i roczne przeprowadza się odpowiednio w styczniu i czerwcu każdego roku szkolnego.
2. Podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej rocznej należy uwzględnić osiągnięcia i umiejętności ucznia z poprzedniego semestru.
3. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
4. Ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania wystawione zgodnie z WSO, nie mogą być uchylone lub zmienione (decyzja administracyjna). Ustalona przez nauczyciela ocena śródroczna lub roczna może być podwyższona tylko wtedy, gdy została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
6. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować uczni o przewidywanych dla niego pozytywnych ocenach śródrocznych, rocznych. Oceny można odnotować w dzienniczkach ucznia lub w innej formie pisemnej.
7. O przewidywanej dla ucznia śródrocznej (rocznej) ocenie niedostatecznej należy poinformować ucznia i jego rodziców na 21 dni przed zakończeniem semestru (roku szkolnego).
Ustala się obowiązkowo jedną z następujących form informacji rodziców:

- nauczyciel danego przedmiotu zgłasza wychowawcy klasy przewidywaną ocenę niedostateczną
- wychowawca informuje rodziców w dzienniczku uczniowskim lub stosując inną formę pisemną. Przyjęcie informacji przez rodzica powinno być potwierdzone jego podpisem
- w przypadku trudności z uzyskaniem potwierdzenia rodzica o uzyskanej informacji dopuszcza się powiadomienie rodziców pismem poleconym przesłanym przez sekretariat szkoły
- wychowawca klasy może poinformować rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych na spotkaniu z rodzicami w szkole o ile jest ono zorganizowane na 3 tygodnie przed za-kończeniem semestru (roku)
- wychowawca klasy jest zobowiązany do odnotowania w dzienniku lekcyjnym w dziale „Kontakty z rodzicami” daty i nazwiska rodziców, których poinformowano o przewidywanych ocenach niedostatecznych śródrocznych (rocznych) ich dzieci.

8. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego przeprowadzonego zgodnie z par.7.

9. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.

10. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem tych, z których został „zwolniony”.

11. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

12. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny przeprowadzony zgodnie z § 9.

13. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

14. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w opinii.

15. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wych. fiz. i informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony”.

16. Klasyfikacja śródroczna (roczna) polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania , zachowania ucznia oraz ustaleniu wg skali ocen przyjętej w statucie, śródrocznych i rocznych ocen z przedmiotów i zachowania.

17. Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania wg indywidualnego programu edukacyjnego klasyfikowanego ucznia.

18. Klasyfikacja śródroczna (roczna) w kl. I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu opisowej oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania.

19. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na klasyfikacyjną ocenę zachowania.

20. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ale ma wpływ na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

21. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ nieklasyfikowany”.

22. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna (roczna) semestralna ocena ndst klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z 1 zajęć edukacyjnych a wyjątkowo Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin z 2 zajęć edukacyjnych.

23. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończenia szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

24. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono roczną ocenę klasyfikacyjną za-chowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

25. Uczeń, który uczęszczał na religię do średniej ocen wlicza się także roczną ocenę z tego przedmiotu.


§ 6


Zasady odwołania od oceny klasyfikacyjnej.

1. Uczeń lub jego rodzice mają prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że semestralna (roczna) ocena z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Prawo do poprawienia oceny klasyfikacyjnej przysługuje uczniowi, który otrzymał jedną ocenę niedostateczną, a w wyjątkowych wypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena (semestralna) klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została przeprowadzona niezgodnie z przepisami prawa przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz semestralną (roczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
Z przedmiotów: muzyka, plastyka, technika, wychowanie fizyczne, informatyka sprawdzian ma formy zajęć praktycznych.
4. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
5. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony na jego prośbę z obowiązku uczestniczenia w pracy komisji przeprowadzającej sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną. Dyrektor szkoły powołuje wtedy innego nauczyciela tego lub Pokrewnego przedmiotu.
6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzające proponuje nauczyciel danego przedmiotu w porozumieniu z innym nauczycielem tego samego lub pokrewnego przedmiotu. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium oceny, o którą ubiega się uczeń.
7. Komisja na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną może:
a. podwyższyć ocenę w przypadku pozytywnego wyniku
b. pozostawić ocenę ustaloną wcześniej w przypadku negatywnego wyniku.
8. Ocena ulega poprawie, gdy uczeń wykona poprawnie 90% zadań, w przeciwnym wypadku ocena zostaje zachowana.
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
10. Od oceny ustalonej w wyniku sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną odwołanie nie przysługuje.
11. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a. skład komisji
b. termin sprawdzianu
c. zadania (pytania ) sprawdzające
d. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

12. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
13. W skład komisji wchodzą, w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z, zajęć edukacyjnych:

a. dyrektor albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji
b. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
c. nauczyciel prowadzący tego samego zajęcia edukacyjne.


§ 7


Zasady organizowania i przeprowadzania egzaminu poprawkowego.

1. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń który w wyniku końcowej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki ) oraz wych. fizycznego, z którego egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
• dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji
• nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator
• nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek.
5. Pytania egzaminacyjne (ćwiczenia praktyczne) proponuje egzaminator, a zatwierdza dyrektor szkoły.
6. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach ko-misji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach.
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład ko-misji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informacji o ustnych odpowiedziach ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
9. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
10. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę (z zastrzeżeniem par. 10 pkt. 3).


§ 8


Zasady organizowania i przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.

1. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie, który wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami przedmiotu, z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie.
2. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.
3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

• spełniający obowiązek szkolny poza szkołą
• ubiegający się o przyjęcie do klasy wyższej niż wynika to ze świadectwa szkolnego
• zmieniający tryb szkoły lub profil klasy
• realizujący indywidualny tok lub program nauki

4. Podanie do dyrektora szkoły o egzamin klasyfikacyjny mogą złożyć rodzice (prawni opiekunowie) lub wychowawca klasy nie później jednak niż do dnia rady klasyfikacyjnej.
5. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą

• dyrektor szkoły, albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
• nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator
• nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek.
8. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach ko-misji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, jednak powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:

• skład komisji,
• termin egzaminu
• pytania egzaminacyjne
• wynik egzaminu,
• ocenę ustaloną przez komisję.

Do protokółu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

10. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
11. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego nie uzyskuje promocji i powtarza klasę.
12. Ocena z egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.


§ 9


Zasady promocji.
1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej ( na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
2. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych obowiązkowych, pod warunkiem, że te zajęcia są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
4. Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek uzupełnienia w czasie ferii letnich braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach przez nauczyciela oraz przedstawić w pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione uczeń otrzymuje ocenę ndst, która może stanowić podstawę do ustalenia nie-dostatecznego stopnia klasyfikacyjnego.
5. Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę: Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia ........... promowany warunkowo do klasy ..............
6. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych za-jęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
7. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli opanował zajęcia edukacyjne dla pierwszego etapu edukacyjnego.
8. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz p[o zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
9. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
10. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
11. Uczeń klasy VI kończy szkołę, jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
12. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.
13. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
14. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
15. Opinia o dostosowaniu warunków i formy sprawdzianu powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
16. Opinię, o której mowa w pkt. 15, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
17. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością po-siadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole gimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora okręgowej komisji z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) zaopiniowany przez dy-rektora szkoły.
18. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan.
19. Rada Pedagogiczna w porozumieniu z komitetem rodzicielskim ustala, że wyróżnionym uczniom kl. IV-VI przyznaje się nagrodę książkową, o ile pozwoli na to budżet, a nazwisko ucznia zostaje podane do publicznej wiadomości.



20. Ustala się następujący tekst przyznawanych nagród książkowych:

>>Pieczęć szkoły

Nagroda
Przyznana przez Radę Pedagogiczną i Komitet Rodzicielski Szkoły
Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Dobrzyniu n.Wisła
Ucz. kl. ................
(imię i nazwisko ucznia) .....................................................
za ............................... wyniki w nauce
i ............................... zachowanie

Wychowawca pieczęć Komitetu Rodzicielskiego Dyrektor
........................ ....................................................... .........................
Dobrzyń n. Wisłą, dnia ..........................<<

21. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem „z wyróżnieniem”.
22. Za szczególne osiągnięcia w nauce, sporcie, odwagę i czyny bohaterskie Rada Pedagogiczna przyznaje wyróżnienie „ Srebrnej tarczy”. Prawo wnioskowania o przyznanie wyróżnienia mają wszystkie podmioty szkoły.
23. Dla rodziców uczniów kończących szkołę podstawową z wyróżnieniem Rada Pedagogiczna przesyła list gratulacyjny następującej treści:

>> Pieczęć szkoły

Państwo (Pani, Pan)
(imię i nazwisko rodzica)
..................................................


Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej
w Dobrzyniu n. Wisłą składa gratulacje rodzicom ucz. kl. VI
(imię i nazwisko ucznia) za uzyskanie przez (syna, córkę)
świadectwa ukończenia szkoły z wyróżnieniem.


Wychowawca
............................


Pieczęć dyrektora szkoły
..........................................


Dobrzyń n. Wisłą, dnia......................<<




§ 10


Dostosowanie wymagań edukacyjnych

1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zabu-rzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego al-bo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. O tym czy opinia (orzeczenie) spełnia wymagania powyższego zapisu pkt. 1,2 rozstrzyga pe-dagog szkolny i wychowawca klasy.
4. Wniosek wychowawcy o dostosowanie wymagań edukacyjnych jest dla uczących obligatoryjny.


§ 11


1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadzane jest jeden raz w roku szkolnym na zakończenie pierwszego semestru.



Rozdział IV
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów klas I – III



§ 1

Postanowienia ogólne.

1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
3. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.


§ 2


Postanowienia szczegółowe.
1. Klasyfikacja uczniów klas 1 – 3 na koniec roku szkolnego będzie podsumowaniem osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
2. Uczniowie otrzymują na koniec roku (semestru) jedną ocenę opisową ze wszystkich zajęć, drugą (także opisową) z zachowania .
3. Przy ustalaniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowo-sportowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
4. Ocenę wystawia się poprzez wypełnienie karty oceny opisowej.
5. Oceny ucznia dokonuje nauczyciel 4 razy w ciągu roku szkolnego, na podstawie obserwacji i ocen cząstkowych.
6. Nauczyciel w zależności od swojej inwencji twórczej może w ocenianiu wewnątrz klasowym wprowadzić również żetony, pieczątki lub inne formy oceny cząstkowej.
7. Bieżące postępy uczniów mierzy się w następujący sposób:


Oznaczenia oceny :

A – poziom wysoki
B – poziom średni
C – poziom zadawalający
D – poziom niski

A -

Uczeń :
- uczeń biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach
- twórczo rozwiązuje problemy
- doskonale radzi sobie w nowych sytuacjach
- proponuje śmiałe, odważne i twórcze rozwiązania problemów i zadań

B -

Uczeń :
- pracuje samodzielnie
- sprawnie korzysta ze zdobytych wiadomości w typowych sytuacjach
- rozwiązuje w praktyce typowe zadania i problemy , a wskazane problemy potrafi poprawić

C -

Uczeń :
- stosuje zdobyte wiadomości
- rozwiązuje łatwe zadania
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje niektóre typowe zadania i problemy o średnim stopniu
trudności

D -

Uczeń :
- wymaga wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela w swoich działaniach i rozwiązywaniu zadań
- samodzielnie wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności



Przy ustalaniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

8. Ocena z zachowania w klasach I-III ma charakter opisowy. Ustala ją wychowawca, biorąc pod uwagę opinię kolegów z klasy i pracowników szkoły.

Ocena z zachowania zawiera następujące treści.

a. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:

- sumiennie i systematycznie wypełnia swoje obowiązki szkolne,
- wytrwale i samodzielnie pokonuje trudności,
- punktualnie uczęszcza na zajęcia,
- rozwija zdolności i zainteresowania,
- uczestniczy w wybranych formach zajęć pozalekcyjnych
- dba o pomoce i podręczniki szkolne.

b. Wartości społeczne

- wywiązuje się z zadań powierzonych przez szkołę,
- chętnie udziela pomocy innym,
- udziela się w pracach społecznych na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
- potrafi współdziałać w zespole klasowym,
- dba o honor i tradycje szkoły,
- dba o mienie szkoły, własność osobistą i społeczną.

c. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

-dba o higienę osobistą, wygląd, estetykę ubioru,
-dba o wystrój i porządek w klasie, szkole i jej otoczeniu,
- wypełnia obowiązki dyżurnego.

d. Kultura osobista:

-grzecznie odnosi się do kolegów i starszych osób,
-używa na co dzień form grzecznościowych,
-dba o kulturę słowa,
-przestrzega zasad i norm zachowania się.

Oznaczenia oceny zachowania uczniów:

z – zawsze
c – często
cz - czasami


W ciągu roku szkolnego przeprowadza się klasyfikowanie w dwóch terminach:
a) śródroczne
b) roczne

Klasyfikacja śródroczna i roczna w nauczaniu zintegrowanym polega na podsumowaniu osią-gnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym. Śródroczne i roczne oceny klasyfika-cyjne są ocenami opisowymi.

Ocena opisowa ucznia dokonywana jest w następujących sferach:

a. Rozwój poznawczy dziecka, który obejmuje:
- mówienie i słuchanie,
- czytanie i pisanie,
- umiejętności matematyczne,
- umiejętności przyrodniczo-geograficzne.

b. Rozwój artystyczny.

c. Rozwój fizyczny.

d. Rozwój społeczno -moralny

W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.



Regulamin oceniania zachowania uczniów
Szkoły Podstawowej w Dobrzyniu n. Wisłą


I. Przepisy ogólne.


1. Podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS z dn. 07.09.2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej za-chowania.

3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel wychowawca uzasadnia ustaloną ocenę.

4. Wszystkie uwagi dotyczące zachowania uczniów należy Kierować do wychowawcy przed ustaleniem oceny.

5. Wychowawca ustala ocenę zachowania po zasięgnięciu opinii:

- uwzględniając uwagi odnotowane w dzienniku i zeszycie obserwacji,
- zespołu klasowego,
- nauczycieli uczących w danej klasie,
- samego ucznia (samoocena ucznia), nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posie-dzeniem R.P.

6. Oceny z zachowania są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

8. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od kl. IV szkoły podstawowej ustala się wg następującej skali:

- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.

9. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysło-wym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
10. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
11. Uczeń otrzymuje promocję lub kończy szkołę z wyróżnieniem, jeśli uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
12 Ocena podana jest do wiadomości ucznia, a w przypadku oceny nagannej za jego pośrednic-twem do wiadomości rodziców na tydzień przed klasyfikacją.
13. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna, jeśli rodzice w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie wnoszą zastrzeżeń do dyrektora szkoły, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami prawa.
14. Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia , u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego za-chowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego na-uczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej ,w tym publicznej poradni specjalistycznej.


II. Kryteria przy ustalaniu ocen zachowania.


Przy wystawianiu ocen z zachowania bierze się pod uwagę następujące kryteria:

1 Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
a. Wzorowe realizowanie obowiązku szkolnego.
b. Systematyczne przygotowanie do lekcji i aktywne w niej uczestnictwo.
c. Wzorowe zachowanie na terenie szkoły i poza nią.
d. Rozwijanie indywidualnych zdolności poprzez uczestnictwo w kołach zainteresowania na terenie szkoły lub poza nią
e. przestrzeganie systematycznego noszenia tarczy szkolnej i mundurka oraz dbanie o jego estetyczny wygląd.

2 Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
a. Poszanowanie cudzej własności, przejawianie troski o mienie szkoły.
b. Inicjowanie i aktywne uczestnictwo w kołach pomocy koleżeńskiej.
c. Wykonywanie prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska.

3 Dbałość o honor i tradycje szkoły.
a. Poszanowanie i wzbogacanie dobrych tradycji szkoły poprzez godne reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach oraz zawodach sportowych.
b. Uczestniczenie w pracy organizacji uczniowskich działających na terenie szkoły.
c. Na wszystkie uroczystości przychodzi odświętnie ubrany.


4 Dbałość o piękno mowy ojczystej.
a. Troska o kulturę słowa.
b. Reagowanie na używanie nie cenzurowanych słów przez samego siebie, kole-żanki i kolegów.

5 Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
a. Troska o wygląd zewnętrzny, higienę osobistą, o ład i estetykę otoczenia.
b. Bezwzględne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

6 Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
a. Przestrzeganie regulaminów obowiązujących na terenie szkoły, reagowanie na niewłaściwe zachowanie kolegów w szkole, podczas przerw i poza nią.
b. Uczciwość i prawdomówność, poszanowanie godności własnej i innych osób.


7 Okazywanie szacunku innym osobom.
a. Szanowanie rówieśników i dorosłych.
b. Częste używanie słów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, kłania-nie się osobom dorosłym.
c. Budowanie dobrych stosunków międzyludzkich w zespole klasowym.
d. Wykazywanie wrażliwości na potrzeby innego człowieka.


Wymagania na poszczególne oceny z zachowania.

• Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który wzorowo spełnia wymagania zawarte w treści oceny i może być wzorem do naśladowania dla innych uczniów.
• Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który w większości spełnia wymagania zawarte w treści oceny i wyróżnia się w realizacji niektórych z nich.
• Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który na ogół spełnia wymagania zawarte w treści oceny.
• Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który uchybia w niewielkim stopniu niektórym kryterium zawartym w treści oceny, a drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko napra-wić.
• Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który uchybia niektórym kryterium zawartym w treści oceny a zastosowane środki zaradcze przynoszą widoczną poprawę.
• Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który rażąco uchybia wymaganiom zawartym w treści oceny, nie wykazuje chęci poprawy, a zastosowane przez szkołę i dom rodzinny środki wychowawcze nie przynoszą żadnego skutku.


TRYB ODWOŁAWCZY OD USTALONYCH OCEN ZACHOWANIA



1. Rodzice mają prawo zgłosić swoje zastrzeżenia do wystawionej oceny rocznej zachowania w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, jeśli uznają, że ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami prawa.
2. W przypadku stwierdzenia, że ocena z zachowania została wystawiona niezgodnie z przepisami prawa, dyr. szkoły powołuje komisję, która rozpatruje odwołanie i ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. W skład komisji odwoławczej wchodzi:

- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji
- wychowawca klasy
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie


4. pedagog
5. psycholog (jeśli jest zatrudniony w szkole)
6. przedstawiciel samorządu uczniowskiego
7. przedstawiciel rady rodziców.
4. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, jednak nie może być niższa od oceny ustalonej wcześniej przez wychowawcę klasy.
5. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

• skład komisji
• termin posiedzenia komisji
• wynik głosowania
• ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
6. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.


Ewaluacja WSO.

1. Ewaluacji WSO dokonuje się co 3 lata na podstawie pomiaru dokonanego przez ankiety skierowane do nauczycieli, uczniów i rodziców.
2. Ewaluacji systemu oceniania dokonuje się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 13:14:49 Informację zaktualizowano 2012-10-22 13:17:16, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
Rozdział V
Organa szkoły i ich kompetencje.


§ 1


1. Organami szkoły są:

• Dyrektor szkoły
• Rada Pedagogiczna
• Samorząd uczniowski
• Rada Rodziców (Komitet Rodzicielski)

2. Zakres kompetencji dyrektora szkoły określają przede wszystkim:

a. ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
b. ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela,
c. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach szkół,
d. zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 1997 r. w sprawie nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole (MP 1997 r. Nr 30, poz.284)

3. Dyrektor szkoły

a. kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
b. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i zatrudnionych w szkole,
c. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące nadzór obwodzie szkolnym,
e. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
f. kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako przewodniczący,
g. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
h. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

4. Dyrektor decyduje w sprawach:

a. zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych według oddzielnych regulaminów,
c. przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycieli według oddzielnego regulaminu,
d. przyznawania dodatku mieszkaniowego nauczycielom według uchwały Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą,
e. występowania z wnioskami w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
f. wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą,
g. upomnienia rodziców (opiekunów prawnych) dziecka nie spełniającego obowiązku szkolnego.

5. Zadania dyrektora szkoły w ramach odbywania stażu przez nauczycieli na stopnie awansu zawodowego:

a. przydzielanie opiekuna stażu (KN art.9c p.4),
b. zatwierdzanie planu rozwoju zawodowego nauczyciela,
c. wspieranie nauczyciela odbywającego staż,
d. dokonywanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela,
e. powoływanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego ( KN art. 9g p.1),
f. udział w pracach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych jako przewodniczący lub uczestnik (KN art.9g p.1),
g. nadawanie stopnia awansu zawodowego nauczycielowi stażyście na stopień nauczyciela kontraktowego ( KN art.4) oraz, prowadzenie rejestru zaświadczeń wydawanych przez komisję kwalifikacyjną o uzyskaniu akceptacji na stopień nauczyciela kontraktowego.


§ 2


1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

a. przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
b. zatwierdzanie planów pracy szkoły,
c. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
d. ustalanie szczegółowych kryteriów oceniania, zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
e. wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych,
f. uchwalanie warunkowej promocji uczniów,
g. ustalanie warunków i zasad przyznawania wyróżnień uczniom,
h. zatwierdzanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców,
i. zatwierdzanie szkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym.

3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a. organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
b. przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli,
c. propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia lub odwołania ich funkcji kierowniczych w szkole,
d. wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
e. wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia,
f. plan finansowy szkoły.


§ 3


1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są:

• na szczeblu klasy: samorządy klasowe
• na szczeblu szkoły : rada uczniowska
• organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów

2. Do zadań rady uczniowskiej należy:

a. przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego,
b. występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania,
c. gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego,
d. wykonywanie zadań zleconych przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję szkoły,
e. proponowanie kandydata na opiekuna samorządu szkolnego.

3. Samorząd uczniowski może przedstawić Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:

. prawo do zapoznania się z programem nauczania,
a. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
b. prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania własnych zainteresowań,
c. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
d. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

4. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.

5. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.


§ 4

W szkole powołana jest Rada Rodziców, która przyjęła nazwę Komitet Rodzicielski Szkoły Podstawowej w Dobrzyniu nad Wisłą


1. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:

a. pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
b. współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy,
c. gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalania zasad użytkowania tych funduszy,
d. zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa do:

• znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w klasie
• uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów i trudności
• znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
• uzyskanie porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci
• wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły

2. Rada Rodziców pracuje według ustalonego regulaminu.


§ 5


1. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:

a. uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych;
b. opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły;
c. informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły.

2. Rada pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego

4. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę.



Rozdział VI
Uczniowie – Prawa i Obowiązki



§ 1


1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.
3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
4. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się:
• z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
• na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli w klasie są wolne miejsca.
• Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.


§ 2


1. Uczeń ma prawo do:

a. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
b. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
c. poszanowania swej godności, przekonań i własności;
d. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
e. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
f. obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
g. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych;
h. wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
i. nauki religii w szkole na podstawie ustnej deklaracji rodziców lub opiekunów.

2. Uczniowie mają prawo poprzez działalność samorządową, pod opieką wychowawcy organizować imprezy klasowe i szkolne
• Dzień Wiosny – wyjście poza szkołę wymaga zgłoszenia imprezy i wypełnienia karty wycieczki,
• Prima Aprilis – dopuszcza się w tym dniu kulturalne i w dobrym tonie żarty na terenie szkoły,
• Święto Szkoły,
• Dzień Dziecka i Sportu,
• imprezy klasowe: Andrzejki, Mikołajki, Walentynki itp., po zajęciach lekcyjnych.

3. Samowolne opuszczanie szkoły w trakcie ww. imprez jest niedozwolone.
4. Uczeń ma prawo w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, ze względu na stan zdrowia, do nauczania indywidualnego w domu.
5. Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce ze strony nauczyciela, wychowawcy, pedagoga szkolnego, samorządu klasowego, rady rodziców – zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęcią ugruntowania i poszerzenia swoich wiadomości i rozwoju zainteresowań.
6. W szczególnych przypadkach (dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność ucznia) uczeń ma prawo do korzystania z indywidualnych konsultacji z nauczycielem w czasie wspólnie uzgodnionym.
7. Po zakończeniu klasyfikacji w I semestrze (przed feriami zimowymi), nauczyciel nie wpisuje do dziennika ocen na nowy semestr.


§ 3


1. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:

a. przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
b. szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób;
c. przeciwstawiać się przejawom brutalności;
d. dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów;
e. dbać o dobro, ład i porządek w szkole;
f. brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu;
g. przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownie, świetlica, biblioteka, szatnia , zajęcia w-f,....);
h. zostawiać okrycia wierzchnie w szatni.
i. dbać o schludny wygląd oraz noszenie odpowiedniego stroju.
j. usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach edukacyjnych w formie pisemnej lub ustnej najpóźniej na najbliższej godzinie do dyspozycji wychowawcy klasy.
k. nie używać telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych na zajęciach edukacyjnych.

2. Uczeń korzystający z prawa do nauki religii w szkole przyjmuje na siebie obowiązki i prawa wynikające z rozdziału VII § 6.
3. Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu.
4. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził lub grupa uczniów współwinnych zaistniałej szkody.
5. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończonych zajęciach.
6. Każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni. W szatni nie wolno przebywać dłużej niż wymaga tego zmiana odzieży.
7. Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw.
8. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica.
9. Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności. Po tym terminie nieobecności uznawane są przez wychowawcę za nieusprawiedliwione


§ 4


1. Ubiór codzienny ucznia jest określony przy zachowaniu następujących ustaleń :

a. w doborze ubioru ,rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy i nauki
b. tarcza szkolna przypięta na kieszonce po lewej stronie ubioru ucznia
c. na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu,
d. uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki.
e. wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu,
f. w doborze rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar, pamiętając że szkoła jest miejscem pracy.


§ 5


1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia, za dzielność i odwagę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:

• pochwałę wychowawcy wobec klasy
• pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli
• list gratulacyjny dyrektora szkoły do rodziców
• dyplom uznania
• nagrodę rzeczową lub stypendium motywacyjne
• świadectwo z biało-czerwonym paskiem.
• wyróżnienie „Srebrnej Tarczy”

2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.


§ 6


Wobec ucznia nie mogą być stosowane kary sprzeczne z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka
1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły i regulaminu uczniowskiego poprzez:

a. upomnienie wychowawcy klasy;
b. upomnienie lub naganę dyrektora szkoły;
c. zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych;
d. zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz;
e. przeniesienie do równorzędnej klasy;
f. przeniesienie do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.

2. Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się gdy:

• notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,
• zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,
• dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszenia, zastraszanie.

3. Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.

4. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:

• oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
• odwołać karę,
• zawiesić warunkowo wykonanie kary.

5. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.

6. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.

7. Szkoła informuje rodziców (opiekunów prawnych) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.


§ 7


1. Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie.
2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej.
3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie jak i nauczyciele.



Rozdział VII
Zakres działań nauczycieli



§ 1


1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
a. ustalenie zestawów programów nauczania oraz ich modyfikację w miarę potrzeb,
b. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
c. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
d. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
e. współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
f. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.


§ 2


1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:
a. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i w szkole,
b. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
c. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu,
d. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,
e. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.


§ 3


1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
2. Nauczyciel zobowiązany jest do:

a. prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego,
b. odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
c. dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny,
d. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
e. bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania,
f. udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
g. doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.
h. w sytuacjach nagłych, kiedy musi opuścić zajęcia edukacyjne przekazać opiekę nad uczniami innemu nauczycielowi lub innemu pracownikowi szkoły (woźna, sprzątaczka).


§ 4


1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny dostosowane być do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

a. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b. inspirowanie działań zespołowych uczniów,
c. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1:
a. otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków,
b. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

• różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
• ustala treści i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych,

c. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
d. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

• poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
• współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych,
• włączania rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,

e. współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
f. organizuje wywiadówki oraz wyznacza indywidualne spotkania, na których informuje rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci,
g. na trzy tygodnie przed końcem semestru (roku szkolnego) wychowawca jest zobowiązany do pisemnego zawiadomienia rodziców (opiekunów) o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu.

6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy.

7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.


§ 5


1. W szkole, która liczy co najmniej 14 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej powołuje wicedyrektora.
2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
3. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a szczególności:

a. pełni funkcję dyrektora w przypadku jego nieobecności,
b. przygotowuje projekty następujących dokumentów organizacyjnych szkoły:

• szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły,
• program wychowawczy szkoły,
• tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
• informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym
,
c. prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli,
d. pełni bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu,
e. nadzoruje wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów.

4. Wicedyrektor:

a. jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora szkoły nauczycieli, wychowawców w świetlicy, pedagoga szkolnego i bibliotekarza,
b. jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą,
c. decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole,
d. ma prawo formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli,
e. ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym,
f. ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem "wicedyrektor szkoły" oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.


Rozdział VIII
Organizacja pracy szkoły


§ 1


1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić do 30 uczniów.


§ 2


1. Podział na grupy dotyczy zajęć z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
2. Podziału oddziałów na grupy można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkoły.
3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.


§ 3


1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Tygodniowy rozkład zajęć klas I- III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.
4. Terminy rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.


§ 4


1. Organizacja zajęć dodatkowych:
a. zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym,
b. zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
c. liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia ministerialne.


§ 5


1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
• liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
• ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.


§ 6


1. Religia jako szkolny przedmiot nadobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
a. życzenie wyrażone jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione
b. uczniowie niekorzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi,
c. nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne,
d. nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań,
e. nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy,
f. nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania,
g. nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego,
h. nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo
i. ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym,
j. ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy,
k. ocena z religii wystawiana jest wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę,
l. uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych,
m. nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.


§ 7


1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:

• gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
• korzystanie z księgozbioru w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę,
• korzystanie ze środków audiowizualnych w czytelni,
• prowadzenie zajęć dydaktycznych w czytelni.

3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:

a. kształcąco-wychowawczą poprzez:

• rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych,
• przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
• kształcenie kultury czytelniczej,
• wdrażanie do poszanowania książki,
• udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;

b. opiekuńczo-wychowawczą poprzez:

• współdziałanie z nauczycielami,
• wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,
• otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych
• pomoc uczniom mającym trudności w nauce;

c. kulturalno-rekreacyjną poprzez:

• uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.

4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.

5. Zakres obowiązków nauczyciela-bibliotekarza:

. koordynowanie pracy w bibliotece:

• opracowanie rocznych planów działalności biblioteki oraz terminów ważniejszych imprez,
• uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością,
• sprawozdania z pracy biblioteki, zawierające oceny czytelnictwa,
• odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację prac biblioteki

a. praca pedagogiczna;

• gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami,
• udostępnianie zbiorów,
• udzielanie informacji bibliotecznej,
• rozmowy z czytelnikami o książkach,
• poradnictwo w wyborach czytelniczych,
• prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego zgodnie z programem,
• udostępnianie nauczycielom, opiekunom potrzebnych materiałów,
• informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa,
• prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach,
• organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa,
• dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych,
• dostosowanie form i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów;

b. praca organizacyjna:

• gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja-zgodnie z obowiązującymi przepisami,
• opracowywanie biblioteczne zbiorów,
• selekcja zbiorów i ich konserwacja,
• organizowanie warsztatu informacyjnego,
• wydzielanie księgozbioru podręcznego,
• prowadzenie katalogów,
• udostępnianie zbiorów,

c. współpraca z rodzicami i instytucjami:

• w miarę możliwości nauczyciel-bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów,
• z bibliotekami poza szkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi,

6. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze ( książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze ( materiały audiowizualne).

7. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły:

• zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie,
• zapewnia środki finansowe,
• zarządza skontrum zbiorów,
• zapewnia nauczycielowi bibliotekarzowi godziny do prowadzenia lekcji,
• zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć,
• hospituje i ocenia pracę biblioteki.


§ 8


1. W szkole działa świetlica, której organizację i zasady działania określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego1994 r.
2. Zajęcia świetlicowe organizowane są dla wszystkich dzieci z klas 0 – VI, które muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców lub organizację dojazdu do szkoły.
3. Do świetlicy przyjmowane są dzieci dojeżdżające na podstawie zgłoszeń wychowawców lub rodziców.
4. Czas pracy świetlicy trwa od 700 do 1500.
5. Świetlica prowadzi pozalekcyjne formy pracy wychowawczo-opiekuńczej w grupach.
6. Wychowawca świetlicy współpracuje z nauczycielami i wychowawcami klas w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych oraz pedagogiem szkolnym, otaczając opieką dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
7. Nadzór pedagogiczny nad pracą w świetlicy sprawuje dyrektor lub zastępca dyrektora szkoły.
8. Świetlica prowadzi dożywianie.
9. Świetlica sprawuje funkcje kontrolne nad żywieniem dzieci. Dożywianie finansowane jest przez Ośrodek Pomocy Społecznej, Radę Rodziców i innych sponsorów. Dożywianie bezpłatne przyznawane jest na podstawie kwalifikacji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzyniu nad Wisłą.
10. Wychowawca świetlicy odpowiada za:

• całokształt pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej w świetlicy,
• prawidłowe funkcjonowanie kuchni i stołówki,
• wyposażenie świetlicy, stołówki i kuchni,
• opracowanie rocznego planu pracy świetlicy,
• opracowanie planu godzin pracy,
• prowadzi dokumentację świetlicy zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi,
• dba o aktualny wystrój świetlicy,
• bierze udział w pracy zespołów: wychowawczego i samokształceniowego,
• współpracuje z nauczycielami przedmiotów i wychowawcami w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych,
• współpracuje z pedagogiem szkolnym, otacza opieką dzieci zaniedbane wychowawczo, z rodzin niepełnych, wielodzietnych oraz innymi wymagającymi szczególnej opieki,
• współpracuje z rodzicami,
• współpracuje z Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
• prowadzi dokumentację żywienia bezpłatnego i wpłat od dzieci,
• uzgadnia z przełożonymi potrzeby materialne świetlicy, kuchni i stołówki.
11. Wychowawca świetlicy wchodzi w skład Rady Pedagogicznej i składają semestralne i roczne sprawozdania ze swojej działalności.
12. Dokumentacja świetlicy:
• roczny plan pracy,
• dziennik zajęć,
• regulamin świetlicy,
• lista obecności na dożywianiu,
• tygodniowy rozkład zajęć.


§ 9


Zakres obowiązków Pedagoga Szkolnego.


1. W zakresie zadań ogólno wychowawczych:

a. dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
b. dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
c. udzielanie uczniom pomocy w prawidłowym kierunku dalszego kształcenia,
d. koordynowanie prac zespołu dokonującego badania dojrzałości szkolnej dzieci,
e. udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci,
f. współudział w opracowaniu programu wychowawczego szkoły.

2. Z zakresu profilaktyki wychowawczej:

a. rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego,
b. opracowanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
c. rozpoznawanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
d. stwarzanie uczniom wymagającym szczególnej opieki i pomocy turystycznych, rekreacyjnych oraz innych zorganizowanych form zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
e. udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawującymi trudności wychowawcze,
f. współpraca z organizacjami młodzieżowymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.

3. W zakresie pracy korekcyjno-wyrównawczej:

a. organizowanie pomocy w wyrównaniu braków w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce,
b. organizowanie pomocy w zakresie wyrównania i likwidowania mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych (korekcja, reedukacja, terapia),
c. organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego.
4. W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno-psychologicznej:
a. udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
b. udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
c. udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,
d. przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
5. W zakresie pomocy materialnej:
a. organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych, mających szczególne trudności materialne, uczniom kalekim, przewlekle chorym,
b. dbanie o zapewnienie miejsca w świetlicy uczniom wymagającym szczególnej opieki,
c. dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin ubogich,
d. wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich,
e. wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.
6. Organizacja pracy nauczyciela-pedagoga szkolnego.
W celu realizacji zadań zawartych w punkcie 1-5 pedagog powinien:
a. posiadać roczny plan pracy wynikający z niniejszych wytycznych, uwzględniający konkretne potrzeby opiekuńczo-wychowawcze szkoły i środowiska,
b. zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i ich rodziców,
c. współpracować na bieżąco z władzami szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, lekarzem szkolnym, higienistką szkolną, Radą Rodziców w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych,
d. współdziałać z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Lipnie, ośrodkiem opieki społecznej, policją i instytucjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania np. sądem dla nieletnich, prokuraturą,
e. składać okresową informację Radzie Pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów,
f. prowadzić następującą dokumentację:

• dziennik pracy,
• ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej,
• ewidencję uczniów pomocy korekcyjno-wyrównawczej,
• ewidencję uczniów kształcenia specjalnego,
• ewidencję uczniów z rodzin ubogich itp.



§ 10


Pracownicy niepedagogiczni


1. Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia dyrektor szkoły z zachowaniem przepisów prawa w tym zakresie.
2. Zakresy obowiązków tych pracowników, a także ich odpowiedzialność ustala dyrektor szkoły.
3. Wynagrodzenia pracowników niepedagogicznych (administracyjnych i biurowych) ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.



Rozdział IX
Postanowienia końcowe



1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 13:27:08 Informację zaktualizowano 2012-10-22 13:28:36, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Statut szkoły SP w Dobrzyniu nad Wisłą.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-22 13:30:10, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku