Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
° Dyrektor
° Statut szkoły
° Regulaminy
° Zadania i Obowiązki Nauczyciela Dyżurnego
° Program Dydaktyczny
° Aktualności
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 Gim. w Krojczynie > Statut szkoły strona główna 

Statut szkoły
 
STATUT

PUBLICZNEGO GIMNAZJUM

im. Jana Pawła II

w Krojczynie









Nowelizacja zatwierdzona na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej w dniu 30 listopada 2010r.



Spis treści

- § 1 Postanowienia ogólne
- § 2 Warunki obowiązywania Statutu Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła
II w Krojczynie
- § 3 Ogólna organizacja
- § 4 Cele i zadania Gimnazjum
- § 5 Organy Gimnazjum
A. Dyrektor Gimnazjum
B. Rada Pedagogiczna
C. Rada Rodziców
D. Samorząd Uczniowski
E. Rada Szkoły
- § 6 Zasady działania organów Gimnazjum
- § 7 Współdziałanie rodziców z nauczycielami
- § 8 - § 22 Organizacja Gimnazjum
- § 23 - § 26 Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum
- § 27 - § 44 Uczniowie Gimnazjum
- § 45 Ceremoniał szkolny
- § 46 Ceremoniał Pocztu Sztandarowego
- § 47 - § 50 Postanowienia końcowe
- Akty prawne w oparciu o które został opracowany Statut












I Postanowienia ogólne


§ 1

1. Ustalona nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu tj.: Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie.
2. Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie mieści się w budynku na działce nr 17 w Krojczynie.
3. Na pieczęci używana jest nazwa: Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie.
4. Na stemplu używana jest nazwa: Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie 87-610 Dobrzyń n. W.
5. Organem prowadzącym jest Rada Miejska w Dobrzyniu n. W.
6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kujawsko – Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.


§ 2

Warunki obowiązywania Statutu Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie

Dyrektor Szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem Gimnazjum, zwanego dalej Statutem wszystkim członkom organów Szkoły, rodzicom (opiekunom prawnym) uczniów i całej społeczności szkolnej.

Regulamin działalności Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego uchwalone przez te organy nie mogą być sprzeczne ze Statutem Szkoły.


§ 3

1. Cykl kształcenia trwa 3 lata.
2. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
3. W miarę potrzeb i posiadanych środków w Gimnazjum mogą być organizowane oddziały dwujęzyczne, sportowe, terapeutyczne, integracyjne, przysposabiające do pracy i klasy realizujące innowacje pedagogiczne nauczyciela.
4. Rok szkolny dzieli się na 2 semestry. I semestr zaczyna się 1 września i trwa do 31 stycznia. II semestr zaczyna się 1 lutego i trwa do zakończenia roku szkolnego.


II Cele i zadania Gimnazjum

§ 4

1. Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) oraz zawarte w przepisach wykonawczych na jej podstawie oraz uwzględniające program wychowawczy Gimnazjum i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych ucznia oraz potrzeb danego środowiska.
2. Gimnazjum wykonuje swoje zadania poprzez zapewnienie bezpłatnego i obowiązkowego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania.
3. Gimnazjum realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania, podstawy programowe kształcenia ogólnego oraz zatwierdzone wewnątrzszkolne dokumenty: szkolny zestaw programów nauczania, szkolny zestaw podręczników, szkolny program wychowawczy, szkolny program profilaktyki , zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
4. Gimnazjum umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez:
a. atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania,
b. udział w zajęciach pozalekcyjnych.
5. Gimnazjum umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
a. poradnictwo psychologiczno- pedagogiczne,
b. rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,
c. organizowanie zajęć z preorientacji zawodowej.
6. Gimnazjum kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:
a. zapewnienie uczniom gimnazjum odpowiednich warunków kształcenia i wychowania,
b. systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
c. realizowanie programu wychowawczego i profilaktycznego gimnazjum.
7. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości poprzez:
a. zorganizowanie zajęć świetlicowych,
b. umożliwienie dożywiania,
c. system zapomóg i stypendiów,
d. prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
e. prowadzenie zajęć sportowych,
f. prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych.
8. Gimnazjum zapewnia opiekę oraz dba o warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi psychofizycznemu uczniów poprzez:
a. prowadzenie wywiadów przez pedagoga, wychowawców i zespół wychowawczy w celu poznania sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów,
b. organizowanie dla rodziców zajęć pedagogizujących w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny,
c. zajęcia warsztatowe dla rodziców i nauczycieli w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności wychowawczych,
d. prowadzenie poradnictwa specjalistycznego oraz rozmów indywidualnych z uczniami mającymi problemy i z ich rodzicami,
e. gromadzenie w bibliotece szkolnej lektury o tematyce pedagogicznej i psychologicznej, będącej do dyspozycji uczniów i nauczycieli,
f. udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
9. Gimnazjum umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w wybranych dziedzinach poprzez:
a. organizowanie zajęć pozalekcyjnych,
b. organizowanie konkursów artystycznych i zawodów sportowych.
10. Szkoła kształtuje postawy patriotyczne, poczucie tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności międzynarodowej poprzez:
a. ukazanie dorobku Rzeczypospolitej Polskiej i innych krajów,
b. ukazanie świata i miejsca człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym,
c. wyzwalanie aktywności poznawczej i twórczej w procesie kształtowania ww. postaw, organizując:
- imprezy o wartościach patriotycznych związanych z narodową tradycją, a także prezentujące wartości kultury europejskiej i światowej,
- konkursy literackie, olimpiady przedmiotowe, konkursy czytelnicze, artystyczne, sesje popularnonaukowe.
- wystawy plastyczne, konkursy muzyczne, imprezy regionalne.
11. Szkoła organizuje opiekę zdrowotną w zakresie:
a. udzielania doraźnej pomocy przedmedycznej,
b. dbałość o higienę i estetyczny wygląd,
c. propagowanie oświaty prozdrowotnej.
12. Szkoła może udzielać, w ramach posiadanych środków, pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnych warunkach rodzinnych.


III Organy Gimnazjum

§ 5

1. Organami Gimnazjum są:
A. Dyrektor Gimnazjum,
B. Rada Pedagogiczna,
C. Rada Rodziców,
D. Samorząd Uczniowski.
W placówce może być tworzona ponadto Rada Szkoły.

A. DYREKTOR GIMNAZJUM

1. Dyrektor Gimnazjum w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno- wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno- gospodarczej gimnazjum.
2. Do kompetencji Dyrektora Gimnazjum w szczególności należą:
a. kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą Szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
b. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c. sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
d. realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji,
e. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
f. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły.
3. Dyrektor Gimnazjum decyduje w sprawach:
a. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
b. przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,
c. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły.
4. Dyrektor Gimnazjum w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami Szkoły.
5. W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go nauczyciel, pracownik Szkoły upoważniony przez Dyrektora Gimnazjum.
6. Szczegółowy tryb powołania i odwołania Dyrektora Szkoły określają odrębne przepisy.
7. Dyrektor wykonuje również inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
8. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.

B. RADA PEDAGOGICZNA

1. Rada Pedagogiczna Gimnazjum jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Gimnazjum. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, którzy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Gimnazjum po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,
- na wniosek rodzica wnioskować o przeniesienie ucznia do Gimnazjum dla dorosłych lub do OHP na podstawie rozporządzenia MENiS z dnia 15 lipca 2004r.,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Gimnazjum oraz przyznanie środków finansowych na ich realizację,
- występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora lub wicedyrektora,
- delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
- podejmowanie uchwał w sprawie karnego przeniesienia ucznia do innej klasy z uprzednim powiadomieniem rodziców,
- po wyczerpaniu wszystkich procedur zapisanych w niniejszym statucie, związanych z karaniem ucznia Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski wnioskuje do Dyrektora Gimnazjum o karne przeniesienie ucznia do innej szkoły,
- wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Pedagogicznej zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
- przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian,
- podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego i profilaktycznego Szkoły.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a. organizację Gimnazjum, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b. projekt planu finansowego Gimnazjum,
c. propozycje Dyrektora Gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
d. wnioski Dyrektora Gimnazjum o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień.

C. RADA RODZICÓW

1. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
a. występowanie do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Gimnazjum oraz do Organu Prowadzącego, a także do Organu Nadzoru Pedagogicznego z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły,
b. udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
c. działanie na rzecz stałej poprawy bazy,
d. pozyskanie środków finansowych w celu wsparcia działalności Szkoły,
e. współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
f. uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczego Szkoły oraz Programu Profilaktyki,
g. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania,
h. delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na Dyrektora Gimnazjum,
i. wnioskowanie o udzielanie i egzekwowanie kar i nagród zgodnie z zapisami Statutu,
j. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
2. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który ustala między innymi:
a. kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,
b. organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
c. tryb podejmowania uchwał,
d. zasady wydatkowania funduszy.
3. Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez ogólne zebrania rodziców.




D. SAMORZĄD UCZNIOWSKI

1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Gimnazjum.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
4. Samorząd przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Gimnazjum wnioski i opinie w zakresie realizacji praw uczniów, takich jak:
a. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
b. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d. prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
e. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
f. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
g. opiniowanie programu wychowawczego,
h. wnioskowanie o udzielanie i egzekwowanie kar i nagród zgodnie z zapisami Statutu.

E. RADA SZKOŁY

1. Dyrektor Szkoły na wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego organizuje powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji. Członkowie wybierani są na walnych zgromadzeniach zgodnie z regulaminami tych podmiotów.
2. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
a. nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
b. rodzice wybrani przez ogół rodziców,
c. uczniowie wybrani przez ogól uczniów.
3. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera swojego przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.
4. Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
a. uchwala Statut Szkoły,
b. przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego dochodów własnych Szkoły i opiniuje plan finansowy Szkoły,
c. może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności Szkoły, jej Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w Szkole,
d. opiniuje plan pracy Szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla Szkoły,
e. z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan Szkoły i występuje z wnioskami do Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego Szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
f. na wniosek Rady Pedagogicznej uchwala zmiany do Statutu.


§ 6

1. Każdy z organów Gimnazjum ma możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych w Statucie.
2. W razie zaistnienia sytuacji konfliktowej pomiędzy organami Gimnazjum, Dyrektor Gimnazjum powołuje komisję do rozpatrzenia i rozwiązania tego konfliktu, składającą się z przedstawicieli organów Gimnazjum w równej liczbie bądź przedstawicieli organu nadzorującego i prowadzącego – w zależności od właściwości sprawy.


§ 7

1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Formy współdziałania rodziców z nauczycielami:
a. zapoznanie z programem wychowawczym, profilaktyki, szkolnym zestawem programów nauczania i szkolnym zestawem podręczników,
b. zapoznanie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
c. uzyskiwanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
d. uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania oraz dalszego kształcenia swych dzieci,
e. wyrażanie i przekazywanie organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Szkoły.





IV Organizacja Gimnazjum


§ 8

1. Klasyfikowanie śródroczne za I półrocze przeprowadza się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej nie później niż w ostatnim tygodniu stycznia. Klasyfikowanie roczne przeprowadza się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych.


§ 9

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Gimnazjum, opracowany przez Dyrektora Szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania.
2. W arkuszu organizacji Gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin zajęć nadobowiązkowych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.
3. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący Szkołę po zaopiniowaniu przez organ nadzoru pedagogicznego.


§ 10

Szkoła posiada wewnątrzszkolny system oceniania zgodny z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Zasady systemu oceniania opracowują zespoły przedmiotowe po zasięgnięciu opinii organów Szkoły, a zatwierdza Rada Pedagogiczna i powiadamia o nich rodziców i uczniów.


§ 11

1. Gimnazjum wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
2. Gimnazjum realizuje własny Program Wychowawczy i Profilaktyczny uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
3. Zmian w Programie Wychowawczym i Profilaktycznym dokonuje Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w ust. 2.
§ 12

1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna liczyć więcej niż 26. O podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla Gimnazjum.
2. Nie tworzy się trzeciego i kolejnych oddziałów tej samej klasy, jeżeli liczba uczniów w oddziale jest mniejsza niż 22.
3. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych programów nauczania. Podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkoły i stosuje się następujące zasady:
a. na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów,
b. na zajęciach dla których z treści programów nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów,
c. w przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkołę. Oddział należy dzielić na grupy w nauczaniu:
• języków obcych (grupa nie może liczyć mniej niż 14 uczniów),
• wychowania fizycznego (grupa licząca od 12 do 26 uczniów),
• informatyki (2 uczniów przy jednym komputerze),
• techniki.


§ 13

1. Gimnazjum oprócz oddziałów masowych może prowadzić oddziały:
a. integracyjne,
b. klas specjalnych,
c. przysposabiające do pracy.
Zasady tworzenia oddziałów w pkt. 1 a),b) określają przepisy o udzielaniu pomocy uczniom niepełnosprawnym oraz przepisy w sprawie ramowego statutu publicznego gimnazjum, a zasady tworzenia oddziałów wymienionych w pkt. 1 c) przepisy w sprawie ramowego statutu publicznego gimnazjum.






§ 14

1. Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 min. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Przerwy między lekcjami trwają 10 minut, z wyjątkiem przerw obiadowych (15 min).


§ 15

Organizacja zajęć dodatkowych:
a. zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym,
b. zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
c. liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MEN.
§ 16
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący Szkołę do dnia 30 maja.
2. W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności:
• liczbę pracowników Szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
• ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala Dyrektor Szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.


§ 17
1. Religia jako szkolny przedmiot nadobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
a. życzenie wyrażone jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione,
b. uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi,
c. nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne,
d. nauczyciela religii zatrudnia Dyrektor Szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań,
e. nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy,
f. nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z Dyrektorem Szkoły termin i miejsce planowanego spotkania,
g. nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego,
h. nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo,
i. ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym,
j. ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy,
k. ocena z religii wystawiana jest wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę,
l. uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych,
m. nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi Dyrektor Szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.

§ 18

1. W Szkole od klasy I mogą być prowadzone ciągi oddziałów realizujących innowacje pedagogiczne zatwierdzone przez Organ Nadzoru Pedagogicznego.
2. Utworzenie klas, o których mowa w ust. 1 wymaga zgody Organu Prowadzącego Szkołę.
3. Udział w zajęciach jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów klas w czasie całego okresu kształcenia w Szkole.



§ 19

1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział w miarę możliwości przez cały tok nauczania w klasie I – III.
3. Rodzice i uczniowie mają wpływ na dobór lub zmianę nauczyciela, któremu Dyrektor Szkoły powierzy lub powierzył zadanie wychowawcy klasy.

Tryb postępowania i zasady doboru bądź zmiany wychowawcy

Klasowa Rada Rodziców poprzez Radę Rodziców Szkoły występuje z pisemnym wnioskiem do Dyrektora Szkoły o zmianę wychowawcy klasy

- wniosek winien zawierać główne przyczyny zmiany wychowawcy, Dyrektor Szkoły w ciągu 14 dni podejmuje decyzję w wyżej wymienionej sprawie zaciągając opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego,
- decyzja Dyrektora Szkoły jest w tej sprawie ostateczna.


§ 20

1. Oddziały przysposabiające do pracy mogą być tworzone dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do Gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia Gimnazjum w normalnym trybie.
2. Po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia Dyrektor Szkoły, na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej.
3. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.
4. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel, z uwzględnieniem wybranych treści zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.
5. Przysposobienie do pracy może być organizowane w Gimnazjum albo poza Gimnazjum na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora Szkoły ze szkołą zawodową, placówką kształcenia ustawicznego lub przedsiębiorcą.


Świetlica szkolna
§ 21

1. W Szkole może funkcjonować świetlica szkolna zorganizowana dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki dojazdu do domu lub z domu do Szkoły.
2. Zajęcia w świetlicy odbywają się przed i po lekcjach. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 osób.
3. W Szkole jest zatrudniony- nauczyciel wychowawca świetlicy.
4. Do szczególnych zadań nauczyciela zatrudnionego w świetlicy należy:
a. organizowanie pomocy w nauce,
b. prowadzenie zajęć relaksacyjnych,
c. upowszechnianie kultury zdrowotnej,
d. organizowanie gier i zabaw ruchowych,
e. ujawnianie i rozwój zainteresowań,
f. współdziałanie z nauczycielami i rodzicami.
5. Szkoła umożliwia uczniom korzystanie z dożywiania, ciepłego napoju oraz sklepiku.


Biblioteka szkolna

§ 22

1. Szkoła prowadzi bibliotekę, która jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb nauczania i rozwijania zainteresowań uczniów oraz doskonalenia warsztatu nauczyciela.
2. Biblioteka realizuje zadania poprzez:
a. uczestniczenie w pełnieniu podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów: kształcąco- wychowawczej, diagnostyczno - programowej, opiekuńczo- wychowawczej i kulturalno- rekreacyjnej,
b. zaspokajanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
c. podejmowanie różnorodnych form pracy dydaktyczno- wychowawczej z zakresu rozwoju czytelnictwa, przysposobienia czytelniczego i informacyjnego,
d. pełnienie funkcji ośrodka edukacji czytelniczej i informacyjnej przy wykorzystaniu księgozbioru i pracowni multimedialnej.
3. Biblioteka znajduje się w odrębnym pomieszczeniu, które umożliwia:
a. gromadzenie i opracowanie zbiorów,
b. korzystanie ze zbiorów i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
c. prowadzenie przysposobienia czytelniczo- informacyjnego uczniów w grupach lub oddziałach.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają:
a. dostęp do jej zbiorów przed lekcjami, podczas zajęć i po ich zakończeniu,
b. przy jednoosobowej obsadzie bibliotekarz przeznacza jeden dzień w tygodniu na prace związane z zakupem, opracowaniem i konserwacją zbiorów,
c. w okresie spisu kontrolnego biblioteka nie udostępnia zbiorów poza teren szkoły.
5. Do zadań nauczyciela- bibliotekarza należy:
a. gromadzenie i udostępnienie zbiorów,
b. udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie o nowościach,
c. informowanie czytelników o zbiorach bibliotecznych,
d. poradnictwo w wyborach czytelniczych,
e. zachęcanie uczniów do świadomego wyboru lektury,
f. prowadzenie przysposobienia czytelniczego i informacyjnego w formie pracy indywidualnej, zajęć grupowych lub wycieczek do bibliotek pozaszkolnych,
g. udostępnienie nauczycielom, uczniom i wychowawcom potrzebnych materiałów,
h. udzielanie pomocy w przeprowadzeniu różnych form zajęć dydaktyczo- wychowawczych w bibliotece,
i. inspirowanie aktywu czytelniczego do pracy,
j. informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa na posiedzenie Rady Pedagogicznej,
k. rozwijanie kultury czytelniczej uczniów,
l. dobra znajomość posiadanych zbiorów,
m. dobra znajomość potrzeb czytelniczych i zainteresowań,
n. zakup książek, czasopism, pomocy audiowizualnych i edukacyjnych programów komputerowych, w miarę posiadanych środków,
o. ewidencjonowanie i opracowanie zbiorów bibliotecznych,
p. selekcjonowanie zbiorów i oprawianie książek,
q. organizowanie warsztatu informacyjnego,
r. opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki,
s. doskonalenie swojego warsztatu pracy.
6. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy Szkoły oraz rodzice uczniów.
7. Korzystający ze zbiorów biblioteki mają obowiązek zwrócić wypożyczone pozycje do dnia 31.05. każdego roku szkolnego.



V Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum


§ 23

1. W Gimnazjum zatrudnia się nauczycieli, pedagoga oraz pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. W Szkole mogą być zatrudnieni: logopeda i inni specjaliści w zależności od potrzeb i możliwości finansowania Szkoły.
4. Osoby zatrudnione w Gimnazjum wykonują zadania ustalone przez Dyrektora w przydziale czynności zgodnie z określonymi przez przepisy kompetencjami.


§ 24

1. Dyrektor Szkoły powołuje wicedyrektorów i innych kierowników zgodnie z obowiązującymi przepisami i projektem organizacyjnym Szkoły, zatwierdzonym przez organ nadzorujący,
2. Stanowiska, o których mowa w ust. 1 tworzy się z uwzględnieniem następujących zasad:
a. tworzy się jedno stanowisko wicedyrektora, jeśli Gimnazjum liczy nie mniej niż 12 oddziałów,
b. Dyrektor Szkoły za zgodą organu prowadzącego, wnioskuje o utworzenie dodatkowych stanowisk wicedyrektorów lub innych stanowisk kierowniczych.
3. Osoby, którym powierzono te stanowiska, wykonują zadania ustalone przez Dyrektora w przydziale czynności, zgodnie z określonym przez przepisy podziałem kompetencji.




§ 25

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczo - opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Do szczególnych zadań nauczyciela związanych z pracą dydaktyczno- wychowawczą należy:
a. prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego,
b. obowiązek zapoznania się z różnymi programami nauczania danego przedmiotu i wybór jednego z nich,
c. obowiązek nieustannego samokształcenia się i aktualizacji wiedzy metodycznej i merytorycznej oraz realizacja zadań wynikających z przepisów o awansie zawodowym nauczyciela,
d. obowiązek przygotowania się do każdej lekcji, przemyślenia jej pod kątem doboru metod, zasad i pomocy naukowych w celu podniesienia wyników nauczania i uatrakcyjnienia zajęć lekcyjnych,
e. udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez Szkołę i inne instytucje,
f. zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym obowiązującym w oświacie,
g. stymulowanie rozwoju psychofizycznego uczniów,
h. udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu trudności w nauce,
i. wdrażanie uczniów do systematycznej pracy, samokontroli, samooceny, pracy zespołowej,
j. ukierunkowanie samodzielnej pracy ucznia,
k. uświadomienie uczniom stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz ewentualnych braków w tym zakresie,
l. bezstronna, obiektywna i sprawiedliwa ocena ucznia, zgodna z obowiązującym wewnątrzszkolnym systemem oceniania,
m. dostosowanie wymagań z nauczanego przedmiotu na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, wobec ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania,
n. prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej: systematyczne wpisywanie tematów lekcji, kontrolowanie obecności uczniów na lekcji, systematyczne wpisywanie ocen cząstkowych, wpisywanie ocen śródrocznych i rocznych na jeden tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, sporządzanie informacji dotyczących działań związanych z powierzonymi przez Dyrektora dodatkowymi obowiązkami,
o. dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny przez: zabezpieczenie pomocy naukowych będących zagrożeniem dla życia i zdrowia ucznia, systematyczne kontrolowanie sprzętu, urządzeń sportowych, egzekwowanie przestrzegania regulaminów pracowni przez uczniów, używanie tylko sprawnego sprzętu,
p. współpraca z rodzicami przez udział w zebraniach, konsultacjach, udzielanie im rad i wskazówek pedagogicznych.
3. Do szczególnych zadań nauczyciela związanych z opieką nad uczniami należy:
a. zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły, programem wychowawczym, profilaktycznym i WSO oraz odnotowanie tego faktu w dzienniku lekcyjnym,
b. wpajanie uczniom zasad bezpiecznego zachowania się na terenie Szkoły i poza nią,
c. punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć,
d. aktywne pełnienie dyżurów przed lekcjami i podczas przerw śródlekcyjnych zgodnie z regulaminem dyżurów, który ściśle określa obowiązki nauczyciela dyżurnego,
e. reagowanie na niewłaściwe zachowanie ucznia,
f. nie dopuszczanie do samowolnego opuszczania terenu Szkoły przez uczniów. Uczeń przebywający w Szkole zgodnie z planem zajęć może być zwolniony z lekcji tylko na ustną prośbę rodziców. Jeśli Szkoła nie ma możliwości zorganizowania zastępstwa za nieobecnego nauczyciela, dopuszcza się możliwość zwolnienia uczniów.
g. nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów.
h. nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie Szkoły, a w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie Szkoły, zawiadomić Dyrektora Szkoły o fakcie przebywania osób postronnych lub skierować tę osobę do Dyrektora Szkoły.
i. nauczyciel lub inny pracownik Szkoły powinien niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
4. Inne obowiązki nauczyciela:
a. uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej,
b. realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej.
5. Nauczyciel ma obowiązek wykonywać inne prace zlecone przez Dyrektora Szkoły dotyczące bezpośrednio działalności dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawczej Szkoły.
6. Nauczyciel ma prawo do:
a. decydowania w sprawie doboru programów nauczania, podręczników, metod, form organizacyjnych lekcji i środków dydaktycznych,
b. decydowania o śródrocznej i rocznej ocenie ucznia, w oparciu o WSO,
c. zgodnego z higieną pracy tygodniowego rozkładu zajęć i dyżurów,
d. poszanowania własnej godności osobistej, wolności religijnej i światopoglądowej.

§ 26

1. Nauczyciele tworzą zespoły:
a. zespół nauczycieli uczących w danym oddziale,
b. zespół wychowawczy,
c. zespoły przedmiotowe,
d. zespoły problemowo- zadaniowe (powoływane w miarę potrzeb).
2. Nauczyciele danego zespołu określają jego cele, zadania i plan rozwoju.
3. Do szczególnych zadań zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale
należy:
a. ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb, uwzględniając wnioski wynikające z przeprowadzonych egzaminów gimnazjalnych,
b. opracowanie indywidualnych programów dostosowujących metody i formy pracy z uczniem zgodnie z zaleceniami opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lipnie lub innej poradni specjalistycznej,
c. koordynowanie wszelkich działań wychowawczych w danym oddziale.
4. Do szczególnych zadań zespołu wychowawczego należy:
a. tworzenie i modyfikowanie programu wychowawczego Szkoły,
b. tworzenie rocznych planów wychowawczych Szkoły,
c. współtworzenie rocznych planów wychowawczych dla poszczególnych oddziałów,
d. opracowanie, rozprowadzanie i analizowanie wyników ankiet skierowanych do uczniów i rodziców.
5. Do szczególnych zadań zespołów przedmiotowych należy:
a. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
b. opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów,
c. organizowanie koleżeńskiej pomocy młodym nauczycielom,
d. organizowanie tzw. lekcji otwartych,
e. organizowanie imprez, konkursów przedmiotowych, wystaw osiągnięć uczniowskich,
f. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
g. analizowanie wyników egzaminów gimnazjalnych i innych form pomiaru jakości pracy Szkoły, uwzględnianie wniosków do dalszej pracy oraz systematyczne powiadamianie rodziców o efektach pracy placówki.
6. Pracą zespołów kierują przewodniczący powołani przez Dyrektora.
7. Pracą zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale kieruje wychowawca klasy.



VI Uczniowie Gimnazjum

§ 27

1. Do Gimnazjum uczęszczają uczniowie podlegający obowiązkowi szkolnemu, który trwa do ukończenia Gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
2. Dyrektor Gimnazjum przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla Szkoły obwód. Warunkiem przyjęcia jest przedstawienie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz potwierdzone zamieszkanie ucznia na danym terenie.
3. Dyrektor Gimnazjum może przyjąć ucznia z innego obwodu (na prośbę rodziców ucznia lub prawnego opiekuna), jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.
4. Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka przekracza odległość 4 km, Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym zapewnia bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej do wysokości kwoty ustalonej w danym roku szkolnym.
5. W przypadku uczniów niepełnosprawnych dojazd ucznia do szkoły regulują odrębne przepisy.
6. Na wniosek rodziców ucznia lub opiekunów prawnych oraz na podstawie orzeczenia poradni, o której mowa w § 26 ust. 3, dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego w porozumieniu z organem prowadzącym.



Prawa i obowiązki ucznia:

§ 28

1. Uczeń ma prawo do:
a. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
b. opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami fizycznej bądź psychicznej przemocy oraz ochronę i poszanowanie godności,
c. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym,
d. swobodnego wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych- jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
e. zgłaszania wychowawcy, Dyrektorowi i innym nauczycielom swoich problemów i wątpliwości, jawnego wyrażania opinii dotyczących treści nauczania i wychowania, życia Szkoły oraz uzyskiwania od nich wyjaśnień, odpowiedzi i wszelkiej możliwej pomocy,
f. własnej aktywności w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy, rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
h. pomocy w przypadku trudności w nauce i korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego,
i. informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
j. posiadania pełnej wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,
k. korzystania z pomocy stypendialnej, bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
l. korzystania ze wszystkich pomieszczeń, urządzeń, księgozbioru biblioteki, zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
m. wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w Szkole,
n. reprezentowanie Szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, a zwłaszcza:
a. zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego obywatela i ucznia Szkoły,
b. uczeń zobowiązany jest uczęszczać na zajęcia szkolne wynikające z planu zajęć, przybywać na nie punktualnie. Mimo spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowiązany jest do przybycia do sali, w której odbywają się zajęcia. Jeżeli spóźnienie jest znaczne, uczeń powinien udać się do świetlicy szkolnej (biblioteki, innego pomieszczenia na terenie szkoły, w którym przebywać będzie pod nadzorem nauczyciela albo innego pracownika szkoły) a następnie w czasie przerwy dołączyć do swojej klasy,
c. uczeń zobowiązany jest systematycznie przygotowywać się do zajęć, odrabiać prace polecone przez nauczyciela do wykonania w domu,
d. w czasie zajęć lekcyjnych uczeń powinien zachować należytą uwagę, nie rozmawiać z innymi uczniami w czasie prowadzenia zajęć przez nauczyciela. Nauczyciel powinien umożliwić uczniowi zabranie głosu w czasie zajęć w każdym przypadku, gdy uczeń zgłosi taki zamiar,
e. przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły ze szczególnym uwzględnieniem kultury językowej,
f. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, bezpieczeństwo, higienę oraz rozwój,
g. wystrzegania się szkodliwych nałogów,
h. unikania agresywnych zachowań i nie prowokowania sytuacji konfliktowych,
i. na terenie Szkoły zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby. Zabrania się używania wulgarnych słów zwrotów i gestów,
j. dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole,
k. naprawienia wyrządzonej szkody,
l. wykazywania postaw szacunku dla symboli narodowych,
m. dbania o honor i tradycję Gimnazjum,
n. podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Gimnazjum i nauczycieli, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
o. okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy,
p. dostosowania pozostałych elementów stroju do ogólnie przyjętego wizerunku gimnazjalisty, tj. unikania:
- wyzywającego makijażu (dotyczy także paznokci), biżuterii, kolczykowania i tatuowania ciała,
- krótkich bluzek i spódnic, ubiorów posiadających zbyt głęboki dekolt, nakryć głowy noszonych wewnątrz budynku (kaptury, czapki, chustki),
- butów na wysokim obcasie,
- wulgarnych i prowokacyjnych napisów na odzieży, ciele, torbach, plecakach,
- emblematów propagujących treści antywychowawcze i znieważających symbole państwowe – sprzecznych z ogólnie przyjętym systemem wartości i norm społecznych,
r. zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń
elektronicznych przez uczniów na terenie Szkoły określa zarządzenie Dyrektora Szkoły. Zarządzenie to powinno uwzględniać następujące zasady: bezwzględny zakaz używania tych urządzeń przez uczniów w czasie zajęć edukacyjnych, nauczyciel może odebrać uczniowi telefon lub inne urządzenie elektroniczne i przekazać go rodzicowi lub opiekunowi.
s. rygorystycznego przestrzegania zakazu samowolnego filmowania, robienia zdjęć, nagrywania dźwięku podczas całego pobytu w Szkole,
t. rygorystycznego przestrzegania zakazu wnoszenia na teren Szkoły jak i
posiadania w trakcie wycieczek przedmiotów stanowiących zagrożenie dla
innych osób i mienia Szkoły,
u. przestrzegania regulaminów obowiązujących w Szkole, w tym regulaminów poszczególnych pomieszczeń szkolnych.
w. uczeń zobowiązany jest usprawiedliwić nieobecność na zajęciach szkolnych. Usprawiedliwienie zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęcia. Usprawiedliwienia nieobecności ucznia dokonują rodzice w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecności ich dziecka na zajęciach. Oświadczenie może być podpisane przez jednego z rodziców. Dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie (oryginał albo kopia).Uczeń niepełnoletni nie może sam usprawiedliwiać swojej nieobecności na zajęciach.

§ 29

Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu Szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę z zachowania.

Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy wyższej lub nie kończy Szkoły.


§ 30

Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

Do wystawienia oceny śródrocznej lub rocznej ustala się minimalną ilość stopni na trzy.


§ 31

Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych sytuacjach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych przedmiotów.

Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy wyższej.


§ 32

Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu nauki w Szkole promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie wyższej.

Uczeń kończący Gimnazjum nie może być promowany warunkowo.


§ 33

Uczniowie Gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.

Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu. Zakres tematyczny projektu może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
- wybranie tematu projektu edukacyjnego;
- określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji;
- wykonanie zaplanowanych działań;
- publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa Dyrektor Gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

Kryteria oceniania zachowania ucznia Gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. Informacje o udziale ucznia w projekcie oraz temat wpisuje się na świadectwie ucznia.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, Dyrektor Gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu i wówczas na świadectwie wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.


§ 34

1. Uczeń Gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
a. rzetelną naukę i pracę społeczną,
b. wzorową i koleżeńską postawę,
c. dzielność i odwagę,
d. szczególne osiągnięcia,
e. osiąganie bardzo dobrych wyników w konkursach, olimpiadach, zawodach,
f. aktywny udział w życiu Szkoły i zajęciach pozalekcyjnych,


§ 35

1. Nagrody przyznaje Dyrektor Gimnazjum na wniosek wychowawcy klasowego, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.


§ 36

Uczeń kończy Gimnazjum z wyróżnieniem, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania i brak ocen dostatecznych.

Do świadectwa z wyróżnieniem dołączona jest nagroda książkowa z następującym tekstem: „Nagroda dla……………………………………………..
ucz. kl. ……. za bardzo dobre wyniki w nauce i ……………. zachowanie.”




§ 37

Nagrodę Burmistrza Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą otrzymuje absolwent, który otrzymał najwyższą średnią ocen na świadectwie.

W przypadku takiej samej średniej ocen u kilku osób, brane są pod uwagę kolejno wcześniejsze semestry.
§ 38

1. Za naganne zachowanie, nieprzestrzeganie Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego uczeń może zostać ukarany.
2. Ustala się następujące rodzaje kar:
a. upomnienie ucznia przez nauczyciela, wychowawcę z wpisaniem do klasowego zeszytu spostrzeżeń,
b. upomnienie ucznia przez Dyrektora z wpisaniem do klasowego zeszytu spostrzeżeń,
c. nagana udzielona uczniowi przez wychowawcę z wręczeniem jej treści wraz z uzasadnieniem na piśmie,
d. nagana udzielona przez Dyrektora Szkoły z wręczeniem jej treści wraz z uzasadnieniem na piśmie,
e. czasowy zakaz uczestniczenia w uroczystościach i imprezach szkolnych a także reprezentowania Szkoły na zewnątrz (wycieczki, konkursy, zawody sportowe),
f. karne przeniesienie do innej klasy,
g. karne przeniesienie do innej szkoły (zgodnie z przepisami prawa).
Zakazy wymienione w punkcie „e” obowiązują:
- jeden miesiąc od dnia udzielenia nagany przez wychowawcę klasy,
- trzy miesiące od dnia udzielenia nagany przez Dyrektora Szkoły.
3. Wyżej wymienione kary należy stopniować, jednakże w wyjątkowych okolicznościach (wnoszenie alkoholu, narkotyków, brutalne pobicie, wandalizm, stwarzanie sytuacji uniemożliwiających normalną pracę Szkoły, demoralizacja i dręczenie innych uczniów, itp.) pomija się kolejność stosowania kar. W zakresie wymienionych okoliczności Dyrektor Szkoły współpracuje z odpowiednimi służbami w zależności od rodzaju zdarzenia.
4. O nałożonej karze informuje się rodziców w formie pisemnej.
5. Od każdej wymierzonej kary uczniowi przysługuje odwołanie za pośrednictwem wychowawcy do Dyrektora Szkoły w terminie 7 dni.
6. Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.




§ 39

Etapy narastających konsekwencji za nieprzestrzeganie norm i reguł zachowania w Szkole.

1. Wygląd zewnętrzny. Przez niestosowny wygląd zewnętrzny rozumie się:
• wyzywający ubiór: głęboki dekolt, odsłonięty brzuch, ekstrawagancki strój, nadmierna ilość biżuterii,
• farbowane włosy,
• kolorowy makijaż,
• kolczyki w nosie, brzuchu i na wargach,
• noszenie szalików i czapek klubowych oraz wszelkich emblematów i symboli znamionujących identyfikację z subkulturami lub poglądami uznawanymi powszechnie za negatywne.
- pierwszy przypadek – upomnienie wychowawcy,
- kolejny niestosowny wygląd skutkuje pisemną naganą wychowawcy,
- nie zastosowanie się do wcześniejszych uwag powoduje udzielenie nagany przez Dyrektora na forum Szkoły,
- nagminne łamanie obowiązującego regulaminu skutkuje naganną oceną z zachowania.

2. Niewłaściwa postawa ucznia w stosunku do nauczycieli i pozostałych pracowników Szkoły.

- wobec przypadku pierwszego zajścia uczeń otrzymuje upomnienie ustne od wychowawcy,
- ponowne lekceważące zachowanie skutkuje pisemną naganą od wychowawcy,
- jeśli do niewłaściwego zachowania dochodzi nadal, uczeń jest zobowiązany do odbycia rozmowy w gabinecie pedagoga szkolnego w obecności rodziców i wychowawcy,
- kolejny przypadek to nagana Dyrektora na forum Szkoły,
- jeśli dotychczasowe rozmowy, upomnienia i nagany nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, uczeń zostaje przeniesiony do innej placówki za zgodą Kuratora Oświaty.

3. Niszczenie mienia szkolnego.

W przypadku zniszczeń, poza sankcjami wynikającymi z kroków dyscyplinujących, uczeń zobowiązany jest naprawić szkody z pomocą rodziców (za szkody spowodowane przez dzieci odpowiadają materialnie ich rodzice).
Rodzaj kary dla ucznia zależy od rodzaju zniszczeń.
- uczeń przyłapany na niszczeniu mienia szkolnego po raz pierwszy, otrzymuje naganę wychowawcy na forum klasy,
- drugi przypadek to nagana Dyrektora na forum Szkoły oraz utrata przywilejów ucznia,
- jeśli zdarzy się to po raz trzeci, uczeń zawiera kontrakt, kiedy złamie jego warunki, zostanie przeniesiony do innej klasy.

4. Kradzieże.

O fakcie kradzieży zawsze są powiadamiani rodzice. W uzasadnionych przypadkach fakt ten jest zgłoszony na policję. W stosunku do ucznia dopuszczającego się takiego czynu stosowane są kary zgodne z zapisem w Statucie. Uczeń zobowiązany jest do zwrotu kradzionego przedmiotu lub naprawienia szkody.

5. Wyłudzanie pieniędzy.

- w przypadku pierwszego zajścia uczeń otrzymuje ustną naganę wychowawcy na forum klasy,
- przy ponownym zajściu rodzice zostają wezwani do Szkoły, uczeń otrzymuje pisemną naganę Dyrektora i ocenę naganną za dany okres, a także traci przywileje uczniowskie na okres przynajmniej jednego miesiąca, o zaistniałej sytuacji powiadamiana jest policja.

6. Pobicia i dręczenia psychiczne.

Uczeń, który słowem bądź czynem obraża lub krzywdzi innych, ma obowiązek przeprosić oraz zadośćuczynić osobie pokrzywdzonej.
- w przypadku pierwszego zajścia uczeń otrzymuje naganę wychowawcy, wezwanie rodziców do Szkoły jest równoznaczne z nieodpowiednią oceną z zachowania za dany miesiąc,
- ponowne zajście skutkuje naganą Dyrektora na forum Szkoły i utratą przywilejów na okres co najmniej 2 miesięcy,
- trzeci raz, powoduje przeniesienie do innej klasy,
- kolejny przypadek pobicia powoduje wniosek do innej placówki, powiadomienie policji i skierowanie do spraw nieletnich w sądzie.
O skali pobicia decyduje higienistka szkolna, ewentualnie lekarz. W przypadku ciężki pobić nie stosuje się gradacji kar.

7. Palenie tytoniu na terenie Szkoły i poza nią.

- uczeń złapany na paleniu papierosów po raz pierwszy otrzymuje naganę wychowawcy klasy,
- ponowne złapanie na paleniu skutkuje naganą Dyrektora na forum Szkoły oraz zawieszeniem w prawach ucznia na okres co najmniej jednego miesiąca.
- trzeci przypadek skutkuje przeniesieniem do innej klasy.

8. Stosowanie środków odurzających lub alkoholu.

Niebezpieczne przedmioty lub substancje (alkohol, środki odurzające) posiadane przez ucznia w Szkole są zabierane i zwracane rodzicom bądź opiekunom ucznia. Rzeczy szczególnie niebezpieczne (narkotyki, ostre narzędzia) mogą zostać przekazane policji. Uczeń, wobec którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pił alkohol lub zażył inny środek odurzający może zostać zabrany ze Szkoły przez pogotowie lub służby porządkowe po poinformowaniu jego rodziców lub opiekunów.
- uczeń przyłapany na takim przewinieniu jest zgłaszany na policję i zawieszany w prawach ucznia do odwołania,
- kolejne kary wymierza się w porozumieniu z Radą Pedagogiczna, rodzicami i policją; nie obowiązuje żadna gradacja kar; każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie,
- w przypadkach szczególnie drastycznych, chuligańskich zachowań zawiadamia się sąd dla nieletnich.


Tryb odwołania się od wymierzonej kary.
1. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.
2. Dyrektor może w uzasadnionych przypadkach zmienić wykonanie kary na czas próby (nie dłużej niż pół roku).
3. Uczeń, jego rodzice (opiekunowie) mają prawo pisemnego odwołania się do Dyrektora Szkoły w terminie 7 dni od daty nałożenia kary.
4. Dyrektor i zespół wychowawczy mają obowiązek rozpatrzenia wniosku rodziców lub opiekunów w terminie 7 dni od daty wpłynięcia prośby.
5. Po upływie tego czasu Dyrektor pisemnie powiadamia rodziców lub opiekunów o podjętej decyzji.
6. Nie wniesienie sprzeciwu jest równoznaczne z akceptacją decyzji.


§ 40

Rozstrzyganie spraw spornych, w których stroną jest uczeń.

1. W sprawach spornych dotyczących uczniów ustala się, co następuje:
a. uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do wychowawcy klasy,
b. wychowawca przedstawia sprawę uczniowi lub pracownikowi szkoły będącym stroną w konflikcie i wspólnie rozstrzygają sporną kwestię,
c. spory nie rozstrzygnięte na tym etapie kierowane są do pedagoga, który po wysłuchaniu obu stron organizuje w porozumieniu z Dyrektorem spotkanie z udziałem rodziców uczniów, a w razie konieczności powołują zespół wychowawczy,
d. spory nierozstrzygnięte kierowane są do Dyrektora, którego decyzje są ostateczne.
2. W przypadku, gdy uczeń jest niezadowolony z rozstrzygnięcia sporu przez Dyrektora Szkoły, jego rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość odwołania się zgodnie z właściwością sprawy.



§ 41

Ukaranie ucznia, którąkolwiek z kar przewidzianych w § 32, skutkować będzie przyznaniem punktów ujemnych zgodnie z kryteriami oceny zachowania zawartymi w WSO, stosownie do zawinienia będącego podstawą ukarania.



§ 42

1. Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może wystąpić z umotywowanym wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum, gdy ten:
a. dopuszcza się stosowania przemocy fizycznej i psychicznej wobec uczniów, nauczycieli, pracowników Szkoły,
b. dopuszcza się demoralizacji innych poprzez systematyczne wchodzenie w konflikt z prawem.
2. Uczeń Gimnazjum może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem go do innego gimnazjum decyzją Kuratora Oświaty.


§ 43

Niespełnianie obowiązku szkolnego przez ucznia.

Po zgłoszeniu przez wychowawcę niespełniania obowiązku szkolnego przez ucznia, Dyrektor Szkoły po wyczerpaniu wszystkich możliwych działań (interwencje, wezwania pisemne) kieruje do rodziców lub opiekunów dziecka pisemne upomnienie (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). W razie dalszego nieposyłania dziecka do szkoły, po upływie 7 dni od doręczenia upomnienia, występuje z wnioskiem do Burmistrza MiG Dobrzyń n/Wisłą o wszczęcie egzekucji administracyjnej.
§ 44

Uczeń klasy III ma obowiązek przystąpić do egzaminu gimnazjalnego, którego termin ustalany jest przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku.

Egzamin składa się z trzech części, z których każda jest przeprowadzana innego dnia:
- pierwsza część – humanistyczna – czas trwania 150 minut;
- druga część – matematyczno-przyrodniczej – czas trwania 150 minut;
- trzecia część – języka obcego nowożytnego (angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, ukraiński, włoski) – czas trwania: część podstawowa 60 minut, część rozszerzona 60 minut.

Rodzice (opiekunowie) ucznia składają Dyrektorowi Szkoły pisemną deklarację wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń będzie zdawał trzecią część egzaminu gimnazjalnego.

Część trzecia egzaminu na poziomie podstawowym jest obowiązkowa dla wszystkich uczniów. Uczniowie, którzy w Gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na podbudowie wymagań dla II etapu egzaminacyjnego, są obowiązani przystąpić dodatkowo do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym.

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy w Gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do trzeciej części egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, chyba że ich rodzice (opiekunowie) w pisemnej deklaracji postanowili inaczej.


VII Ceremoniał szkolny

§ 45

1. Stałe uroczystości szkolne:
a. Rozpoczęcie Roku Szkolnego,
b. Ślubowanie Uczniów,
c. Dzień Edukacji Narodowej,
d. Rocznica Odzyskania Niepodległości,
e. Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
f. Święto Szkoły – Dzień Patrona,
g. Pożegnanie Absolwentów Gimnazjum,
h. Zakończenie Roku Szkolnego.
2. Uroczystościom szkolnym przewodniczy Dyrektor Szkoły lub osoba wyznaczona.
3. W czasie uroczystości szkolnych młodzież obowiązuje strój galowy.
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-16 14:39:25 Informację zaktualizowano 2012-10-16 16:57:14, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
VIII Ceremoniał Pocztu Sztandarowego


§ 46

Skład i wygląd Pocztu Sztandarowego

1. Sztandarem Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie jest Sztandar nadany Szkole w dniu 18 maja 2007r., z wizerunkiem papieża Jana Pawła II po jednej stronie i godłem Rzeczpospolitej Polskiej po drugiej.
2. Sztandar jest symbolem oraz najwyższym dobrem Szkoły i należny mu jest taki sam szacunek jak symbolom narodowym.
3. W przypadku żałoby narodowej lub w trakcie udziału w uroczystościach pogrzebowych lub żałobnych należy ozdobić czarnym kirem.
4. Poczet Sztandarowy składa się z trzech osób. Jedna osoba trzyma Sztandar, dwie pozostałe stoją po prawej i po lewej stronie.
5. Wszystkich członków Pocztu Sztandarowego obowiązuje strój galowy: dziewczęta – białe bluzki, czarne lub granatowe spódnice lub spodnie, chłopcy – czarny lub granatowy garnitur, biała koszula z krawatem (dopuszcza się możliwość zdjęcia marynarki). Wszyscy członkowie Pocztu są przepasani przez prawe ramię biało-czerwonymi szarfami, a na rękach mają białe rękawiczki.
6. Bycie członkiem Pocztu Sztandarowego jest najwyższym zaszczytem, jakiego może dostąpić uczeń Szkoły. Są oni wybierani przez Radę Pedagogiczną spośród uczniów z najlepszymi wynikami w nauce i wzorowym zachowaniem.

Uroczystości szkolne

1. Sztandar Szkolny powinien być obecny na najważniejszych uroczystościach szkolnych, a w szczególności na: rozpoczęciu i zakończeniu roku szkolnego, uroczystym pożegnaniu absolwentów, akademiach z okazji świąt państwowych oraz na zaproszenie innych szkół i instytucji.
2. Przed rozpoczęciem uroczystości Poczet Sztandarowy czeka przed wejściem do sali lub na plac, na którym odbywają się uroczystości. Dyrektor Szkoły lub osoba prowadząca uroczystość prosi zebranych o powstanie, a następnie wygłasza formułę: „Poczet Sztandarowy Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie wprowadzić!” lub „Poczet Sztandarowy wprowadzić!”. Poczet Sztandarowy wchodzi na miejsce uroczystości. Jeśli droga przemarszu jest wąska, Poczet może iść „gęsiego”, przy czym osoba trzymająca Sztandar idzie w środku. W trakcie przemarszu wszyscy stoją, a Sztandar należy pochylić pod katem 45° do przodu. Poczet zajmuje miejsce po lewej lub prawej stronie sali, przodem do zgromadzonych i podnosi Sztandar do pionu. Zebrani mogą usiąść.
3. Jeśli śpiewany jest Hymn Państwowy, Dyrektor lub osoba prowadząca wygłasza fomułę: „Do Hymnu!” lub „Do Hymnu Państwowego!”. Wszyscy wstają. Członkowie Pocztu stają na „Baczność”, a Sztandar należy pochylić do przodu pod kątem 45°. Po odśpiewaniu bądź odegraniu Hymnu następuje komenda: „Po Hymnie!”. Zebrani mogą usiąść, Poczet podnosi Sztandar do pionu i może stanąć w pozycji „Spocznij”.
4. Sztandar należy również pochylić podczas wciągania flagi państwowej lub papieskiej na maszt oraz w przypadku ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci.
5. Po zakończeniu uroczystości Dyrektor lub prowadzący prosi zebranych o powstanie i wydaje komendę: „Poczet Sztandarowy (Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krojczynie) wyprowadzić!”. Poczet Sztandarowy wychodzi w ten sam sposób w jaki wchodził – trzymając Sztandar pod kątem 45°. Osoby zebrane na miejscu uroczystości mogą je opuścić dopiero po wyjściu Pocztu.
6. Podczas dłuższych przemarszów dopuszcza się trzymanie Sztandaru na ramieniu. Jednak przy wchodzeniu na salę lub plac uroczystości zawsze należy pochylić go do przodu.


Uroczystości kościelne

1. W czasie uroczystości kościelnych Sztandar jest wprowadzany i wyprowadzany bez podawania komend.
2. W czasie wprowadzania Sztandaru wszyscy wstają. Poczet przechodzi przez kościół trzymając Sztandar po kątem 45° i staje po prawej lub po lewej stronie, bokiem do ołtarza i do zgromadzonych ludzi, podnosząc Sztandar do pionu. Zebrani mogą usiąść. Jeśli droga przemarszu jest wąska, Poczet może iść „gęsiego”, przy czym osoba trzymająca Sztandar idzie w środku.
3. W trakcie Mszy Świętej lub innej uroczystości członkowie Pocztu Sztandarowego nie klękają, nie przekazują znaku pokoju i nie wykonują żadnych innych gestów stojąc cały czas w pozycji „Baczność” lub „Spocznij”.
4. Pochylenie Sztandaru pod kątem 45° do przodu w pozycji „Baczność” następuje w sytuacjach:
- podczas każdego podniesienia Hostii: w czasie Przemienienia, przed Komunią Świętą oraz w trakcie trzykrotnego podniesienia Monstrancji przy Wystawieniu Najświętszego Sakramentu;
- podczas śpiewania Hymnu Państwowego i hymnów kościelnych;
- podczas opuszczania trumny do grobu;
- podczas ogłaszania minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci;
- podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez wyznaczone delegacje;
- na każde polecenie opuszczenia Sztandaru przez księdza lub inną przemawiającą osobę.
5. Po zakończonej uroczystości Poczet Sztandarowy wychodzi w taki sam sposób w jaki wchodził. Wszyscy zebrani stoją.



IX Postanowienia końcowe

§ 47

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Regulaminy określające działalność organów, jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.
3. Szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania organów Gimnazjum, o których mowa w § 5 określają regulaminy tych organów.


§ 48

Gimnazjum posiada własny Sztandar i Godło.


§ 49

1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
§ 50

Organem właściwym do uchwalania zmian w Statucie Gimnazjum jest Rada Szkoły, w przypadku gdy nie została powołana - Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.






































Statut opracowany został w oparciu o następujące akty prawne:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r Nr 67, póz. 329 i Nr 106, póz. 496, z 1997 r Nr 28, póz. 153 i Nr 141, póz. 943 oraz z 1998 r Nr 117, póz. 759 i Nr 162, póz. 1126 oraz z 2000 r Nr 12, póz. 136, Nr 19, póz. 239, Nr 48, póz. 550, Nr 104, póz. 1104, Nr 120, póz. 1268 i Nr 122, póz. 1320 z późniejszymi zmianami)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r Nr 61 póz. 624 z późniejszymi zmianami)
3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. nr 56, poz.357, z 1998 r Nr 106, poz.668, nr 162, póz. 1118 oraz z 2000 r. nr 12, póz. 136 i nr 19, póz. 239 z późniejszymi zmianami)
4. Konwencja Praw Dziecka - ratyfikowana przez Polskę 30.04.1991r (Dz. U. Nr 120 póz. 526 i 527 z 1991 r)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. Nr 29 , póz. 323 z 2001r z późniejszymi zmianami)
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r w sprawie
ramowych planów nauczania w szkołach publicznych(Dz.U. Nr 61, póz. 626 z 2001r. z późniejszymi zmianami)
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz kształcenia w profilach w liceach profilowanych (Dz. U. Nr 61, póz. 625 z 2001 r z późniejszymi zmianami)
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001r w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 97, póz. 1054 z 2002r z późniejszymi zmianami)
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002r. (Dz.U. Nr 6, póz. 69 z 2003r.z późniejszymi zmianami) w sprawie higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
10. Rozporządzenie MEN z dnia 14 kwietnia 1992 r w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 36, póz. 155 i Dz. U. Nr 83, póz. 390 z 1993 r z późniejszymi zmianami)
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 226)
12. Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późn. zm.)
13. Ustawa z dnia 26 października 1982r. postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 1982r. Nr 35, poz. 228 z późn. zm. – tekst jednolity Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz. 109 oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą)
14. Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2003r. Nr 24, poz. 198)
15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 lutego 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. 2007r. Nr 35, poz. 222)
16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 lipca 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. 2007r. Nr 83, poz. 562)
17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 sierpnia 2010r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. 2007r. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.)















ANEKS NR 1 DO STATUTU
Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II
w Krojczynie

1) § 41 dotyczący zmian oceniania zachowania uczniów otrzymuje brzmienie:

2) § 37 o przyznaniu absolwentowi kl. III Nagrody Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń n/W otrzymuje brzmienie:

3) Na podstawie Rozp. MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w § 26 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

Aneks wchodzi w życie od dnia zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną uchwałą nr 9/11, 10/11, 11/11 z dnia 29.09.2011r.
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-16 16:59:05, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Statut Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawla II w Krojczynie.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-16 14:41:32 Informację zaktualizowano 2012-10-16 16:57:56, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku