Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
° Obwód szkoły
° Statut szkoły
° Organy szkoły
° Władze
° Struktura organizacyjna
° Rejestry i ewidencje szkoły
° Sposoby załatwiania spraw w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie
° Regulaminy
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 SP w Krojczynie > Statut szkoły strona główna 

Statut szkoły
 
S T A T U T


S Z K O Ł Y P O D S T A W O W E J
im. TADEUSZA KOŚCIUSZKI

w
K R O J CZ Y N I E



PODSTAWA PRAWNA


1. Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 20.11.1989 r. ( Dz. U. 1991/ 120/526, 2000/2/11) o prawach dziecka.
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. ( Dz. U. 2004/256/2572, 273/2703, 281/2781, 2005/17/141, 94/788, 122/1020, 131/1091, 167/1400, 294/2104, 2006/144/1043, 208/1532, 227/1658, 2007/42/273, 80/542, 115/791, 120/818, 180/1280, 181/1292, 2008/70/416, 145/917, 216/1370, 2009/6/33, 31/206, 56/458, 219/1705, 2010/44/250, 54/320, 148/991, 127/857, 2009/157/1241) o systemie oświaty.
3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. ( Dz. U. 2006/97/674, 170/1218, 220/1600, 2007/17/95, 80/542, 102/689, 158/1103, 176/1238, 191/1369, 247/1821, 2008/145/917, 227/1505, 2009/1/1, 56/458, 67/572, 97/800, 231/1650, 219/1706) Karta Nauczyciela .
4. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. ( Dz. U. 1998/21/94, 106/668, 113/717, 1999/99/1152, 2000/19/239, 43/489, 107/1127, 120/1268, 2001/11/84, 28/301, 52/538, 99/1075, 111/1194, 123/1354, 128/1405, 154/1805, 2002/74/676, 123/1354, 135/1146, 199/1673, 200/1679, 2003/166/1608, 213/2081, 2004/96/959, 99/1001, 120/1252, 240/2407, 2005/10/71, 68/610, 86/732, 167/1398, 2006/104/708, 711, 133/935, 217/1587, 221/1615, 2007/64/426, 89/589, 176/1239, 181/1288, 2008/93/586, 223/1460, 237/1654, 2009/6/33, 98/817, 99/825, 115/958, 219/1704, 2010/105/655, 135/912) Kodeks Pracy.
5. Rozporządzenie MEN z dnia 18.IX.2008 r. ( Dz. U. 2008/175/1086 ) w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
6. Rozporządzenie MEN i S z dnia 12 lutego 2002 r. (Dz. U. 2002/15/142 , 137/ 1155, 2003/39/337, 116/1093, 2004/43/393, 2005/30/252, 2008/72/420, 2009/54/442) w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
7. Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2007 r. (Dz. U. 2007/83/562, 130/906, 2008/3/9, 178/1097, 2009/58/475, 83/694, 141/1150, 2010/156/1046) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
8. Rozporządzenie MEN i S z dnia 18 kwietnia 2002 r. ( Dz.U. 2002/46/432, 2003/104/965, 141/1362, 2004/164/1716, 2005/142/1191, 2006/36/250, 86/595, 141/999, 2010/2/4, 186/1245) w sprawie organizacji roku szkolnego.
9. Rozporządzenie MEN i S z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz. U. 2004/26/232, 2009/31/208) w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. ( Dz. U. 2003/11/114) w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
11. Rozporządzenie MEN z dnia 7 III 2005 r. (Dz. U. 2005/52/466) w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
12. Rozporządzenie MENiS z dnia 3 II 2009 r w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U. 2009/23/133).
13. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 XII 2002 r. ( Dz. U. 2003/6/69, 2009/139/1130) w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
14. Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. ( Dz. U. 2002/56/506 ) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2009/4/17) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
16. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10. 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324)
17. Rozporządzenie MENiS z dnia 1 XII 2004 r ( Dz. U. 2004/260/2593, 2007/214/1580) w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.


ROZDZIAŁ I


POSTANOWIENIA OGÓLNE
NAZWA SZKOŁY.


§ 1

1. Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie jest szkołą publiczną. Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie. Ustalona przez szkołę nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
2. Adres szkoły: Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie,87 – 610 Dobrzyń n.Wisłą.
3. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto i Gmina w Dobrzyniu n.Wisłą.
4. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Delegatura we Włocławku ul. Okrzei 64, 87 – 800 Włocławek.
5. Cykl kształcenia trwa 6 lat.
6. Nauka w szkole jest obowiązkowa i bezpłatna.
7. Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z ustalonym planem lekcyjnym.
8. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
9. Uczniami szkoły są w zasadzie dzieci zamieszkałe w obwodzie określonym Uchwałą Nr 4/35/99 Rady Miejskiej Dobrzyń n.Wisłą z dnia 12 marca 1999 r. Obwód szkoły obejmuje miejscowości:

Krojczyn,
Glewo,
Grochowalsk,
Kisielewo,
Krępa,
Szpiegowo,
Tulibowo.

10. Uczniami szkoły mogą być również dzieci niezamieszkałe w obwodzie szkoły, w miarę posiadania przez szkołę wolnych miejsc.



ROZDZIAŁ II


CELE I ZADANIA SZKOŁY.


§ 2


1.Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w odpowiednich przepisach wykonawczych opracowanych na jej podstawie, w szczególności:

• zapewnia możliwości pobierania nauki zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi ucznia,
• umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
• umożliwia absolwentom dalsza naukę w gimnazjum,
• kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
• sprawuje opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb i możliwości szkoły,
• umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej religijnej poprzez: realizowanie zagadnień programowych związanych z wymienioną wyżej tematyką oraz udział w uroczystościach szkolnych, środowiskowych i państwowych,
• udziela uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez: poradnie pedagogiczno - psychologiczne, indywidualne rozmowy z rodzicami, pedagogizację rodziców na spotkaniach z rodzicami, powierzenie pedagogowi szkolnemu zadań dotyczących pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
• organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły. W przypadku konieczności zorganizowania w/w opieki zobowiązuje się udzielić porady informacyjnej rodzicom o wyborze odpowiedniej placówki dydaktyczno- wychowawczej dla określonego przypadku kalectwa. W przypadku niskiego stopnia kalectwa szkoła zapewnia pomoc poprzez: umożliwienie pobierania nauki razem z rówieśnikami w danym oddziale tutejszej szkoły lub indywidualnie w miejscu zamieszkania ucznia,
• umożliwia realizację indywidualnych programów nauki oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie dla uczniów wybitnie uzdolnionych. Odbywa się to na podstawie orzeczeń poradni pedagogiczno – psychologicznej,
• umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez : zajęcia pozalekcyjne, organizacje uczniowskie, koła zainteresowań itp.,
• umożliwia uczniom atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania.


1.1 Nauczanie i wychowanie ma na celu:

• rozwijanie u uczniów miłości do Ojczyzny, poszanowania godła i symboli narodowych, budzenie szacunku do polskiego dziedzictwa kulturowego, tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych,
• zgłębianie wiadomości oraz krzewienie tradycji związanych z patronem szkoły,
• przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków obywatelskich, rodzinnych i współuczestnictwa w życiu kraju w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości oraz pomocy osobom niepełnosprawnym i chorym,
• kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony przyrody przez upowszechnianie wiedzy ekologicznej,
• przygotowanie uczniów do rozumienia wartości własnego życia i zdrowia oraz przeciwdziałania wszelkim przejawom demoralizacji i patologii społecznej,
• rozwijanie kultury i sprawności fizycznej, kształtowanie nawyków sportu, turystyki i aktywnego wypoczynku.


2. W celu bezpiecznego pobytu ucznia w szkole należy:

2.1 Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych sprawują nauczyciele, podczas zajęć nadobowiązkowych nauczyciele, którym te zajęcia powierzono. W wyjątkowych przypadkach, gdy nauczyciel musi przerwać zajęcia może powierzyć sprawowanie opieki nad uczniami ( nie dłużej niż 5 min ) woźnej lub sprzątaczce szkolnej lub innemu pracownikowi obsługi. Jeżeli nauczyciel musi przerwać zajęcia na czas dłuższy niż 5 min o fakcie tym musi powiadomić dyrektora szkoły.

2.2 Uczniowie pozostający na terenie szkoły po zajęciach obowiązkowych i nadobowiązkowych oczekujący na dowóz przebywają pod opieką nauczyciela świetlicy szkolnej w świetlicy lub wyznaczonym przez tego nauczyciela miejscu.

2.3 Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa zarządzenie dyrektora szkoły, czas pełnienia dyżurów określa harmonogram dyżurów nauczycielskich opracowany na dany rok szkolny.

2.4 Sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę podejmują nauczyciele, wychowawcy wraz z przedstawicielami trójek klasowych.

2.5 Nauczyciel sprawuje opiekę indywidualną przez ciągły kontakt z uczniami oddziału przedszkolnego, klas I - III, podczas lekcji i przerw międzylekcyjnych. Sprawuje opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu, wzroku poprzez właściwy dobór miejsca w klasie, utrzymanie kontaktu z lekarzem i pielęgniarką szkolną, w miarę potrzeby kierowanie do specjalistycznych przychodni lekarskich, zapobieganie pogłębianiu się schorzeń narządów ruchu, poprzez organizowanie gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.

2.6 Opieka nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy tej opieki sprawowana jest poprzez:

• uzupełnienie przez szkołę brakujących podręczników,
• zapewnienie bezpłatnego śniadania,
• zwolnienie z opłat oraz składek,
• zwolnienie z opłat w ramach limitu zwolnień określonych przez placówkę ubezpieczeniową,
• współpracę z placówką opieki społecznej w celu uzyskania doraźnej pomocy finansowej.

2.7 Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, uczących w danym oddziale zwanemu dalej „wychowawcą”.

2.8 Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały etap edukacyjny, szczególnie w klasach I – III.

2.9 . W celu bezpiecznego pobytu ucznia w szkole należy również:

• uzgadniać z dyrekcją szkoły każde wyjście klasy- grupy uczniów poza teren szkoły i wpisać do zeszytu wyjść znajdującego się w dyżurce szkolnej,
• za zapewnienie ładu i porządku w obiektach szkolnych odpowiedzialni są pracownicy pedagogiczni i pracownicy obsługi, a wszelkie zagrożenia, awarie i nieprawidłowości należy zgłaszać dyrektorowi szkoły,
• organizować obowiązkowe szkolenia bhp i p.poż. dla wszystkich pracowników,
• przeprowadzać po każdej przerwie w zajęciach szkolnych trwającej ponad dwa tygodnie przeglądy stanu bezpieczeństwa obiektu szkolnego oraz przeglądy wynikające z obowiązujących przepisów prawa budowlanego.


§ 3


1. Szkoła realizuje cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami społecznymi i kulturalnymi oraz stowarzyszeniami wspierającymi działalność lekcyjną, pozalekcyjną i pozaszkolną.
2. Całokształt zadań wychowawczych realizowanych przez szkołę ujęty jest w szkolnych programach wychowawczym i profilaktyki opiniowanych Samorząd Uczniowski, a uchwalonych przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców. Program wychowawczy i profilaktyki stanowią załączniki do statutu szkoły.


§ 4


Dla zapewnienia realizacji celów i zadań wynikających z ustawy oraz zabezpieczenia potrzeb edukacyjnych utworzone są zespoły nauczycielskie.

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w nauczaniu zintegrowanym oraz nauczyciele pracujący w klasach IV-VI tworzą zespoły, których zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania oraz modyfikowania ich, planowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz ukierunkowanie potrzeb procesu dydaktyczno-wychowawczego i badań osiągnięć uczniów.

2. W celu ukierunkowania realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji tworzy się następujące zespoły problemowe do spraw:

• wewnątrzszkolnego systemu oceniania i jego ewaluacji,
• programu wychowawczego,
• programu profilaktyki,
• przyznawania uczniom wszelkich form pomocy świadczonej przez szkołę.

3. Powołuje się następujące zespoły przedmiotowe:

• edukacji przedszkolnej i I etap nauczania klasy I – III,
• II etap edukacji klasy IV – VI. .

4. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.

5. Przewodniczący składa sprawozdanie z działalności zespołu dwa razy w roku szkolnym na posiedzeniu rady pedagogicznej.



ROZDZIAŁ III


SYSTEM OCENIANIA W SZKOLE


§ 5


Szkoła działając zgodnie z aktualnym na daną chwilę rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzenia egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, posiada własne szczegółowe Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania (WZO).
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie w szkole musi być zgodne z przyjętymi poniżej ogólnymi zasadami.

1. Oceny bieżące i klasyfikacyjne tj. semestralne i roczne wystawiane będą w klasach IV-VI w skali od l do 6 przy czym:

l - oznacza stopień niedostateczny;
2- oznacza stopień dopuszczający;
3- oznacza stopień dostateczny;
4- oznacza stopień dobry;
5- oznacza stopień bardzo dobry;
6- oznacza stopień celujący;

1.1 Wyżej wymienione określenia ocen w postaci stopni wyrażonych cyfrą stosowane będą w zapisach w dziennikach lekcyjnych poszczególnych oddziałów jako cząstkowe oceny bieżące oraz w dzienniczkach i zeszytach ucznia.

1. 2 Wyżej wymienione określenia ocen w postaci stopni wyrażonych nazwą w skrócie stosowane będą w:

a) ocenie sprawdzianów.

1.3 Wyżej wymienione określenia ocen w postaci stopni wyrażonych pełną nazwą będą stosowane w:

a) dziennikach lekcyjnych jako ocena klasyfikacyjna na I semestr i koniec roku szkolnego,
b) w arkuszach ocen.


2. W klasach I-III oceny klasyfikacyjne, semestralne i roczne są ocenami opisowymi.

2.1 Oceny semestralne stosować należy w dziennikach lekcyjnych i informacji dla
rodziców.

2.2 Oceny roczne stosować należy w dziennikach lekcyjnych, arkuszach ocen i świadectwach szkolnych.


3. Oceny semestralne i roczne zachowania dla uczniów klas IV-VI wystawiane będą w/g skali:

• zachowanie wzorowe,
• zachowanie bardzo dobre,
• zachowanie dobre,
• zachowanie poprawne,
• zachowanie nieodpowiednie,
• zachowanie naganne.

Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów). Na prośbę ucznia, jak i jego rodziców( prawnych opiekunów ), nauczyciel ocenę uzasadnia. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom ( prawnym opiekunom ) .

3.1 Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

• wywiązywanie się systematyczność obowiązków szkolnych,
• postępowanie zgodne systematyczność dobrem społeczności szkolnej,
• dbałość systematyczność honor systematyczność tradycje szkoły,
• dbałość systematyczność piękno mowy ojczystej,
• dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
• godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią,
• okazywanie szacunku innym osobom.

3.2 Szczegółowe zasady wystawiania ocen z zachowania określa WSO.

3.3 Oceny z zachowania wpisywane są do:

• dzienników lekcyjnych za I semestr i koniec roku szkolnego,
• arkuszy ocen i świadectw na koniec roku szkolnego wyrażonych pełną nazwą.

3.4 Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:

• ocenę z zajęć edukacyjnych,
• promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły podstawowej.

4. W klasach I-III ocena zachowania ucznia ma charakter opisowy.

5. Ocena ścieżek edukacyjnych w klasach IV – VI jest oceną słowną tj. pochwałą, wyróżnieniem itp.



§ 6


Klasyfikowanie

1. Szkoła będzie dokonywała klasyfikacji śródrocznej ( semestralnej ) w terminie określonym nie później niż 5 dni przed ustalonym okresem ferii zimowych, jednak nie później niż do 31 stycznia danego roku oraz klasyfikacji rocznej nie później niż 5 dni przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
2. Klasyfikowanie śródroczne ( semestralne) polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć, ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w ustalonym dla klasy planie nauczania i określeniu ocen klasyfikacyjnych w skali od l do 6 (od niedostatecznej do celującej) oraz oceny zachowania w klasach IV-VI w skali określonej w punkcie 3, a także w klasach I-III polegającej na ustaleniu jednej opisowej oceny klasyfikacyjnej z osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz również opisowej oceny zachowania.
3. Klasyfikowanie roczne wszystkich etapów edukacyjnych w szkole dotyczy podsumowania osiągnięć uczniów w danym roku szkolnym wg zasad wymienionych w punkcie 2.
4. Na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej zarówno śródrocznym jak i rocznym wychowawcy klas zobowiązani są powiadomić rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przypuszczalnych ocenach niedostatecznych. Powiadomienie to ma miejsce poprzez pisemne powiadomienie rodziców ucznia (prawnych opiekunów) i potwierdzenie przez podpis rodzica przyjęcia propozycji oceny do wiadomości. Podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów) powiadomienie przekazywane są dyrektorowi szkoły i przechowywane przez jeden rok w dokumentacji szkolnej.
5. Na tydzień przed semestralnym lub rocznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani określić przypuszczalne oceny klasyfikacyjne z prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych oraz zachowania i powiadomić o nich uczniów i rodziców. Podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów) powiadomienie przekazywane są dyrektorowi szkoły i przechowywane przez jeden rok w dokumentacji szkolnej.
6. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania wychowawcy klas .
7. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia:

• z zajęć wychowania fizycznego i informatyki na podstawie opinii wydanej przez lekarza na określony czas,
• w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się adnotację „zwolniony".
8. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez:
• włączenie ucznia do zajęć dydaktyczno wyrównawczych w II semestrze bieżącego roku szkolnego,
• otoczenie ucznia pomocą indywidualną ,
• szkoła stwarza uczniowi możliwość uzupełnienia braków poprzez udział w programie naprawczym. O formach i terminach dotyczących realizacji tego programu nauczyciel lub wychowawca klasy powiadamia ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).


§ 7


Egzaminy klasyfikacyjne

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (opiekunów prawnych) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel zajęć edukacyjnych w obecności wychowawcy klasy w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
5. Egzamin klasyfikacyjny należy przeprowadzić najpóźniej na l tydzień przed posiedzeniem rocznym ( semestralnym ) Rady Pedagogicznej.
6. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego należy sporządzić stosowną adnotację w dokumentacji przebiegu nauczania.


§ 8


Promowanie


1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, po spełnieniu następujących wymogów:

• posiada uzasadnioną opinię wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną publiczną poradnię specjalistyczną orzekającą konieczność powtórzenia klasy,
• nauczyciel zasięgnął opinii rodziców (prawnymi opiekunowie) ucznia.
3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, a w klasie VI kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego oraz w klasie VI szkoły podstawowej przystąpił do sprawdzianu. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych ocenę semestralną ( roczną ) celującą. Uczniowie, którzy posiadają orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym nie przystępują do sprawdzianu w klasie VI.
4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4.75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne z wyróżnieniem.
5. Świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który spełnił warunki, o których mowa w punkcie 4 oraz przystąpił do sprawdzianu.
6. Uczeń, który nie spełnił warunków wymienionych w punkcie 1 i 3 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę z zastrzeżeniem punkt 2.
7. Uczeń , który nie przystąpił do sprawdzianu w klasie VI w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku , powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku szkolnym.
8. W przypadkach szczególnych, losowych, bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
9. Sprawdzian jest powszechny i obowiązkowy.
10. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71 b ust. 3b ustawy dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian oraz nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.


§ 9


Egzaminy poprawkowe.


1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej ( semestralnej ) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin poprawkowy wyznacza się tylko do ocen rocznych w danym roku szkolnym. W przypadku gdy uczeń kwestionuje ocenę klasyfikacyjną śródroczną nie wyznacza się egzaminu poprawkowego.
4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, sztuki, oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich i powiadamia o powyższym ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) oraz komisję egzaminacyjną.
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w skład której wchodzą:

• dyrektor szkoły,
• członkowie komisji:

- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne jako egzaminator,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę. Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu komisja sporządza protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Wynik egzaminu wychowawca klasy odnotowuje w dokumentacji przebiegu nauczania.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych nic przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić da niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego, promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne, są zgodne ze szkolnym planem nauczania i realizowane w klasie programowo wyższej.
11. Osobami odpowiedzialnymi za dopilnowanie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania zgodnie ze statutem szkoły, wewnątrzszkolnym systemem oceniania oraz prawem oświatowym są nauczyciele zajęć edukacyjnych i wychowawcy klas.
12. Nadzór pedagogiczny nad prawidłowym ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem oraz odpowiednią dokumentacją przebiegu nauczania pełni dyrektor szkoły.
13. Wyniki klasyfikacji i promocji zatwierdza Rada Pedagogiczna, a dyrektor jako przewodniczący odpowiada za podejmowanie przez radę uchwał zgodnych z przepisami w tym zakresie.
14. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania z zachowania.
15. Nauczyciele i wychowawcy klas na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania z zajęć edukacyjnych, zasady te wywiesza się w salach lekcyjnych do wglądu uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom).
16. Dyrektor szkoły na zebraniu ogólnym z rodzicami we wrześniu informuje rodziców (prawnych opiekunów) o ogólnych zasadach oceniania ujętych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
17. Wewnątrzszkolny system oceniania umieszcza się w bibliotece szkolnej do wglądu rodzicom (prawnym opiekunom) i uczniom.
18. W szkole funkcjonuje przedmiotowy system oceniania w klasach IV – VI opracowany przez nauczycieli poszczególnych zajęć edukacyjnych.
19. W szkole funkcjonuje szkolny program wspierania kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz szkolny program pracy z uczniami dyslektycznymi.



ROZDZIAŁ IV


§ 10


ORGANY SZKOŁY


Organami szkoły są: Dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski, Rada Szkoły.

I. Dyrektora szkoły, powołuje Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń n.Wisłą w trybie i na warunkach określonych w odpowiednich przepisach.
1.Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności dyrektora szkoły:
• kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
• sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
• sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
• przewodniczy Radzie Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały podjęte w ramach jej kompetencji,
• dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
• jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników szkoły, decyduje w szczególności w sprawach:

1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników,
2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
3. wnioskowania w sprawie odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4. zatwierdzenia odbycia stażu przez nauczycieli ubiegających się o stopnie awansu zawodowego,
• współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców , Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi oraz organem prowadzącym,
• może w drodze decyzji skreślić ucznia będącego poza obowiązkiem szkolnym z listy uczniów, skreślenie takie następuje na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego,
• kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
• na wniosek dyrektora szkoły zaopiniowany pozytywnie przez Radę Pedagogiczną w uzasadnionych przypadkach uczeń objęty obowiązkiem szkolnym może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły,
• opracowuje arkusz organizacyjny szkoły,
• dokonuje oceny pracy nauczycieli,
• stwarza warunki umożliwiające nauczycielom zdobycie stopni awansu zawodowego,
• ma prawo używania pieczęci osobowej z tytułem dyrektora oraz pieczęci nagłówkowej szkoły,
• rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami szkoły.


II. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowywania i opieki. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

1.Rada Pedagogiczna w formie uchwał zaświadcza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością szkoły.

2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
• uchwalanie programów działających w szkole, w tym programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły,
• zatwierdzanie planu pracy szkoły,
• zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji,
• zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,
• ustalanie planu WDN,
• podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
• uchwalanie statutu szkoły i obowiązujących w szkole regulaminów oraz wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
• podejmowanie uchwał dotyczących przeniesienia ucznia do klasy równoległej, skreślenia ucznia z listy uczniów.

3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
• organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych,
• projekt planu finansowego w szkoły,
• szkolny zestaw programów nauczania,
• wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
• kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
• propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

4. Rada Pedagogiczna zgodnie z własnym regulaminem może występować z wnioskami do Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły.

5. Na prośbę Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego opiniuje pracę dyrektora szkoły .

6. Szczegółowy zakres kompetencji Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej.


III. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów. Rada Rodziców i rada pedagogiczna współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

Do kompetencje Rady Rodziców należy:
1. uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
• programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
• programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Wewnętrzną strukturę, tryb pracy, zasady wyborów oraz wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców.


IV. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów.

Samorząd Uczniowski w szczególności ma prawo do:
• zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
• organizacji życia szkolnego,
• redagowania i wydawania gazety szkolnej,
• organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
• wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu,
• prawidłowej organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwościami rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.

Samorząd Uczniowski opiniuje:
• program wychowawczy szkoły i program profilaktyki szkoły,
• może opiniować pracę ocenianych nauczycieli.

Samorząd Uczniowski reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
• oceniania, klasyfikowania i promowania,
• form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów,
• przedstawiania radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wniosków i opinii w zakresie praw uczniów z uwzględnieniem prawa odwołania się od nałożonych na uczniów kar regulaminowych.

Samorząd Uczniowski opracowuje regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej. Szczegółowy zakres kompetencji zawiera Regulamin Samorządu Uczniowskiego.


V. Rada Szkoły.

1. Powstanie rady szkoły organizuje Dyrektor Szkoły z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Rodziców.

W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
• nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
• rodzice wybrani przez ogół rodziców.
Rada powinna liczyć co najmniej sześć osób. W skład Rady Szkoły mogą wchodzić inne osoby niż reprezentujące nauczycieli, rodziców i uczniów.
Kadencja rady trwa trzy lata. Można corocznie dokonać zmiany jednej trzeciej składu rady. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział dyrektor, ale jedynie z głosem doradczym. Rada Szkoły bierze czynny udział w rozwiązywaniu problemów funkcjonowania szkoły. Może podejmować działania o charakterze opiniodawczo-doradczym. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek lub innych źródeł.

2.Rady Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
• uchwalanie statut szkoły,
• przedstawia wnioski doraźnych opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
• może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub każdego nauczyciela zatrudnionego w szkole,
• opiniuje plan pracy szkoły, projekt innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
• z własnej inicjatywy ocenia sytuację szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego lub do wojewódzkiej rady oświatowej np.: w sprawie organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Szkoły.


§11


ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW


1. Działające w szkole organy w ramach swoich szczegółowych regulaminów określają konieczność współpracy z pozostałymi organami szkoły.
2. Funkcję nadrzędną w zakresie rozwiązywania ewentualnych sporów wynikłych pomiędzy poszczególnymi organami pełni dyrektor szkoły.
3. Podstawowymi formami rozwiązywania ewentualnych sporów stanowią działania:
• Rozmowy i konsultacje zwaśnionych stron.
• Negocjacje z udziałem dyrektora szkoły i przedstawiciela wskazanego przez zwaśnione strony organu szkoły.

Negocjacje prowadzone przez grupę mediacyjną powołaną na wniosek dwóch podmiotów spośród następujących organów szkoły:
• Dyrektor szkoły,
• Rada Pedagogiczna,
• Rada Rodziców,
• Samorząd Uczniowski,
• Rada Szkoły.

W skład grupy mediacyjnej wchodzą:
• Po 1 przedstawicielu zwaśnionych stron ( w przypadkach dotyczących samorządu uczniowskiego opiekun samorządu i jego przedstawiciel),
• po 1 przedstawicielu pozostałych organów szkoły,
• po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych.
Członkowie grupy mediacyjnej wybierają ze swego składu przewodniczącego grupy, którego zadaniem jest prowadzenie obrad grupy mediacyjnej oraz protokolanta, którego zadaniem jest protokołowanie posiedzeń grupy mediacyjnej. Przewodniczącym i protokolantem grupy mediacyjnej, nie może być przedstawiciel zwaśnionej strony.

Z posiedzeń grupy mediacyjnej sporządza się protokół podpisany przez wszystkich członków grupy. W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu przez grupę mediacyjną dalsze działania mające na celu rozstrzygnięcie sporu przejmuje organ prowadzący szkołę. Wówczas przewodniczący grupy mediacyjnej zwraca się z prośbą do organu prowadzącego o podjęcie działań mających na celu rozstrzygnięcie sporu.
4.Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym wykonuje uchwały, o ile są zgodne z prawem oświatowym. Wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący.
5.Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet.
6. Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami szkoły tj. Radą Rodziców.
7. Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
8. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielami i rodzicami.
9. Dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły, kierując się zasadami partnerstwa i obiektywizmu.
10. Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, publicznego w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły.
11. Jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor szkoły zawiesza jej wykonanie w terminie określonym w Regulaminie Rady Rodziców, następnie uzgadnia z Rada Rodziców sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W przypadku barku uzgodnień dyrektor przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi nadzorującemu pracę szkoły.


§12


WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANÓW SZKOŁY


1. W/w organom zapewnia się:
• możliwość swobodnego działania w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w ich regulaminach,
• możliwość rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
• możliwość bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych bądź planowanych decyzjach.
2. Dyrektor szkoły może zapraszać przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego na posiedzenia Rady Pedagogicznej.
3. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci przez rozmowy i spotkania indywidualne z rodzicami, zebrania Rady Rodziców, uwzględniając prawo rodziców do:

• znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
• znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
• uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w nauce,
• uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
• wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
• organizowanie stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji i dyskusji wychowawczych w ilości czterech do pięciu w ciągu roku.
4. Sprawy, które wymagają współdziałania dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego powinny być rozpatrywane przy udziale wszystkich zainteresowanych stron.


§13


W szkole może być utworzone stanowisko wicedyrektora szkoły zgodnie z podanymi zasadami:

• stanowisko wicedyrektora powinno przypadać na nie mniej niż dwanaście oddziałów,
• dyrektor szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym, biorąc pod uwagę warunki organizacyjne, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innym przypadku niż wskazany powyżej.

Zakres kompetencji wicedyrektora:
• zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności,
• przygotowuje projekt dokumentów zgodnie z przydziałem zadań w zakresie czynności,
• sprawuje nadzór pedagogiczny nad przedmiotami zgodnie z zakresem czynności,
• przygotowuje projekt oceny pracy nauczycieli nad pracą, których sprawuje nadzór pedagogiczny,
• wnioskuje do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla tych nauczycieli, których bezpośredni nadzoruje,
• opracowuje materiały analityczne oraz ocenę dotyczącą efektów kształcenia i wychowania,
• wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez dyrektora szkoły zawarte w zakresie czynności.
Jeżeli w szkole nie utworzono stanowiska wicedyrektora, dyrektor szkoły wyznacza z pośród członków Rady Pedagogicznej nauczyciela, który zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności.



ROZDZIAŁ V


ORGANIZACJA SZKOŁY


§ 14


Termin rozpoczynania i zakończenia zajęć szkolnych, przerw świątecznych oraz ferii określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

Szkoła pracuje w cyklu dwusemestralnym. Pierwszy semestr trwa od początku roku do ferii zimowych, jednak nie później niż do 31 stycznia danego roku, drugi semestr od końca semestru I do zakończenia zajęć szkolnych.
1.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły i arkusz organizacyjny wychowania przedszkolnego, opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, uwzględniający szkolny plan nauczania ustalony na podstawie ramowego planu nauczania. Uczniowie niepełnosprawni realizują szkolny plan nauczania ustalony na podstawie ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej. Arkusze organizacyjne zatwierdza organ prowadzący szkołę do 25 maja danego roku. Zmiany w arkuszach organizacyjnych wprowadza dyrektor szkoły za pomocą aneksów zatwierdzonych przez organ prowadzący.
2.W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych dla poszczególnych etapów edukacyjnych oraz liczbę zajęć rewalidacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę obowiązkowych zajęć edukacyjnych najwyżej o trzy godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym.
3. W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
4. Uczestnictwo uczniów w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie” i religii nie jest obowiązkowe. Decyzję dotyczącą uczestnictwa w wymienionych zajęciach podejmują rodzice uczniów. Uczniowie, których rodzice nie wyrazili zgody na uczestnictwo w wymienionych zajęciach uczniów czasie tych zajęć przebywają w świetlicy szkolnej.
5. Dla uczniów niepełnosprawnych każdy etap edukacyjny może ulec wydłużeniu przynajmniej o jeden rok.
6. Szkoła może wprowadzać innowacje i eksperymenty pedagogiczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły lub podniesienie skuteczności kształcenia. Innowacje lub eksperymenty mogą obejmować całą szkołę, oddział lub grupę. Szczegółowe zasady organizacji działalności innowacyjnej i eksperymentalnej określają odrębne przepisy.
7. W uzasadnionych przypadkach, ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, dyrektor szkoły, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego, może zatrudnić pomoc nauczyciela. Dyrektor szkoły ustala zajęcia, w których uczestniczy pomoc nauczyciela.
8. W uzasadnionych przypadkach i z uwzględnieniem potrzeb rodziców szkoła organizuje zajęcia wychowawczo – opiekuńcze dla uczniów klas I – III w czasie ferii letnich i zimowych. Sposób organizacji zajęć ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.


§ 15


1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego realizują zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno - wychowawczym w toku, których odbywa się nauczanie w ramach zajęć edukacyjnych, bloków zajęć edukacyjnych, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych zgodnych z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy. Uczniowie niepełnosprawni realizują program nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej.
2. Godziny do dyspozycji dyrektora mogą być przeznaczone na:

• okresowe lub roczne zwiększenie liczby obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych,
• realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych,
• realizację ścieżek edukacyjnych,
• zorganizowanie zajęć edukacyjnych dla grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.
Dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
3. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć religii ( etyki ) nie może przekroczyć:

• w klasach I – III - 23 godziny łącznie,
• w klasach IV - VI - 28 godzin łącznie.

4. W szkole podstawowej jest prowadzony oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego. Liczba uczniów w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25.



§ 16



1.Organizację zajęć edukacyjnych dla poszczególnych etapów edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2.Tygodniowy rozkład zajęć klasy I - III szkoły określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, a szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel.


§ 17


1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym oraz zajęcia zintegrowane w klasach I - III. Jednostkami organizacyjnymi w szkole są: oddziały, grupy oddziałowe, grupy międzyoddziałowe i grupy międzyklasowe. W oddziale przedszkolnym dopuszcza się prowadzenie zajęć w grupach międzyoddziałowych.
2. Liczba uczniów w klasach I – III nie powinna być większa niż 26.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, w uzasadnionych przypadkach może trwać od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
4. Niektóre zajęcia obowiązkowe np.: dydaktyczno - wyrównawcze, elementy informatyki, koła zainteresowań, gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna i inne mogą być prowadzone w grupach międzyklasowych.
5. Czas trwania w/w zajęć ustala się zgodnie z punktem 2.
6. Oddział powinien być dzielony na grupy na zajęciach z języków obcych, wychowania fizycznego, informatyki oraz na zajęciach na, których konieczne jest prowadzenie ćwiczeń. Zasady podziału na grupy są następujące:
• na zajęciach z informatyki podział następuje dla oddziałów liczących powyżej 24 uczniów. Liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk w pracowni komputerowej (od 01.09.2012),
• obowiązkowe zajęcia z języka obcego prowadzone są w grupach liczących od 10 do 24 uczniów.
• prowadzenia ćwiczeń dla oddziałów liczących powyżej 30 uczniów,
• na zajęciach z wychowania fizycznego w klasach IV -VI grupy powinny liczyć od 12 do 26 uczniów,
• na zajęciach z gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej od 2 do 5 uczniów,
• na zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych od 4 do 8 uczniów,
• na zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych od 2 do 5 uczniów.

7. Szkoła organizuje kwalifikowaną pomoc psychologiczno - pedagogiczną w ramach funkcjonujących w szkole zespołów dydaktyczno - wyrównawczych do czasu umieszczenia dziecka niepełnosprawnego we właściwej dla niego placówce.
8. Decyzję o umieszczeniu ucznia w szkole, o której mowa w ust. 6 podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacja i możliwościami ucznia uwzględniając opinię lekarską, opinie poradni psychologiczno - pedagogicznej, po uzyskaniu zgody rodziców ucznia.
9. W szkole i w oddziale przedszkolnym świadczona jest pomoc psychologiczno– pedagogiczna wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz możliwościami psychofizycznymi, wynikającymi ze szczególnych uzdolnień, niepełnosprawności czy innego rodzaju specjalnych potrzeb edukacyjnych. Potrzeby te szkoła zaspokaja z uwzględnieniem indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, zarówno podczas zajęć obowiązkowych, jak i dodatkowych.
10. W szkole działa zespół nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem. Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie szkoły, w szczególności: rozpoznawanie problemów ucznia, a także określanie form, sposobów i okresu udzielania mu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu czy opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.


§ 18


Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, a poszczególnymi nauczycielami z zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą.


§ 19


1.Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia ciepłego posiłku.
2.Szkoła ustala indywidualną odpłatność za w/w posiłek w porozumieniu z organem prowadzącym z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
3. Urząd Miasta i Gminy w Dobrzyniu n.Wisłą pokrywa koszt tego posiłku uczniom zakwalifikowanym przez Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrzyniu n.Wisłą do korzystania z bezpłatnego „ dożywiania” w szkole.


§ 20


1.W szkole funkcjonuje biblioteka służąca realizacji: potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzę o regionie.
2.Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły wg regulaminu biblioteki.
3.Biblioteka funkcjonuje według ustalonego tygodniowego rozkładu zajęć.
4.Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać:

• gromadzenie zbiorów,
• korzystanie ze zbiorów.
Godziny pracy biblioteki powinny być tak dostosowane, aby udostępniać swoje zbiory podczas trwania zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. Pewne zadania związane z działalnością biblioteki szkolnej odbywają się w salach lekcyjnych.
Za całokształt pracy biblioteki odpowiada nauczyciel bibliotekarz, do którego podstawowych obowiązków należy:
• prowadzenie, ewidencja, klasyfikowanie, katalogowanie, selekcja i konserwacja zbiorów zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie,
• zapewnienie właściwej organizacji udostępniania zbiorów,
• udzielanie informacji oraz powiadomienie nauczycieli i uczniów o nowych pozycjach w księgozbiorze,
• prowadzenie przysposobienia czytelniczego i inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego,
• analizowanie stanu czytelnictwa i przekazywania informacji i wniosków na zebraniach rady pedagogicznej,
• prowadzenie różnych form propagandy i informacji wizualnej o książkach,
• odpowiadanie za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki,
• koordynowanie prenumeraty dla potrzeb szkoły, a w szczególności nauczycieli i uczniów,
• prowadzenie współpracy z wydawcami w zakresie dystrybucji podręczników dla uczniów.


Organizację biblioteki szkolnej i zadania bibliotekarza określa regulamin biblioteki szkolnej .


§ 21


1.Świetlica szkolna prowadzi zajęcia opiekuńczo - dydaktyczno - wychowawcze. Jednostką pracy jest 60 minut. Grupa na zajęciach nie powinna liczyć więcej niż 26 uczniów.
2. Świetlica szkolna jest pracownią, która zapewnia opiekę uczniom pozostającym dłużej w szkole, zgodnie z odrębnym harmonogramem pracy opiekuna świetlicy.
3. Zakres czynności nauczyciela świetlicy jest następujący:
• planowanie i organizowanie pracy wychowawczo - opiekuńczej,
• opracowania planu pracy świetlicy,
• czuwanie nad zdrowiem i troska o bezpieczeństwo uczniów,
• przyjmowanie opłat za herbatę,
• utrzymywanie ścisłego kontaktu z dyrekcją i wychowawcami klas w celu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych,
• czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie wydawania herbaty i spożywania II śniadania ,
• czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci oczekujących na odwóz w miejscach wyznaczonych przez nauczyciela świetlicy,
• prowadzenie zajęć dydaktycznych w świetlicy szkolnej,
• udzielanie pomocy w nauce uczniom mającym trudności w uczeniu się,
• wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora szkoły.
Organizację pracy świetlicy szkolnej określa jej regulamin.


§ 22


Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

• izby lekcyjne,
• salę gimnastyczną,
• szatnię,
• kuchnię,
• pokój nauczycielski,
• sekretariat,
• boisko szkolne,
• świetlicę,
• bibliotekę.



WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ŚWIADCZĄCYMI
POMOC SPECJALISTYCZNĄ UCZNIOM


§ 23


Szkoła celem zapewnienia prawidłowego rozwoju ucznia udziela mu wszechstronnej pomocy. Uczeń korzysta z różnych form: porad, opinii i orzecznictwa następujących osób i instytucji: pedagoga szkolnego, poradni pedagogiczno – psychologicznej, innych placówek specjalistycznych.
1. Współpraca szkoły z poradnią – pedagogiczno – psychologiczną polega na:

• opiniowaniu, orzekaniu i klasyfikowaniu uczniów do takich form pomocy jak:
• nauczanie indywidualne,
• wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
• dostosowanie wymagań edukacyjnych do predyspozycji uczniów,
• zespoły wyrównawcze,
• dostosowanie warunków sprawdzianu do predyspozycji uczniów,
• nauczanie programem szkoły specjalnej.
• bieżącym przeprowadzaniu, na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) badań pedagogiczno – psychologicznych celem określenia przyczyn trudności ucznia w uczeniu się i uzyskiwaniu zaleceń co do form pracy indywidualnej z uczniem,
• bieżącym orzekaniu przez logopedę wad wymowy u uczniów oraz prowadzeniu ćwiczeń logopedycznych z uczniami w poradni,
• wskazywaniu przez logopedę ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci prowadzonych w domu pod kierunkiem rodziców,
• zapraszaniu pracowników poradni na organizowane przez szkołę spotkania.

2. Do zadań pedagoga szkolnego należy:

• rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
• określanie form i sposobów udzielania uczniom ( w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami) pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
• organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
• podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu działań profi-laktycznych w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
• wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczy¬cieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu działań profilaktycznych,
• planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
• działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy material¬nej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
• udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego w szkole oraz przez instytucje wspomagające szkołę,
• prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej.


3. Organizacja pomocy uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym i z rodzin zaniedbanych wychowawczo wynika ze współpracy szkoły z takimi instytucjami jak:

• Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrzyniu n. Wisłą,
• Rewir Dzielnicowy w Dobrzyniu n. Wisłą,
• Sąd Rejonowy w Lipnie - Sąd Rodzinny i Kuratorzy Sądowi,
• Parafia Rzymsko-Katolicka pod wezwaniem Podniesienia Krzyża w Grochowalsku. 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-21 19:54:55 Informację zaktualizowano 2012-10-21 20:06:28, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
PROGRAMY WSPIERAJĄCE DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZĄ


§ 24


1..Całokształt działalności wychowawczej szkoły określa „Program Wychowawczy" uchwalany przez Radę Pedagogiczna w porozumieniu Radą Rodziców.
2. Celem wsparcia oddziaływań wychowawczych, szkoła współpracuje z następującymi instytucjami:

2.1 W zakresie edukacji ekologicznej z:
• Włocławskim Centrum Edukacji Ekologicznej,
• Urzędem Miasta i Gminy w Dobrzyniu n. Wisłą,
• Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Zarzeczewie.
2.2 W zakresie pomocy społecznej z:
• Urząd Miasta i Gminy w Dobrzyniu n. Wisłą. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
2.3 W zakresie opieki zdrowotnej i profilaktyki:
• Wiejskim Ośrodkiem Zdrowia w Grochowalsku,
• Gminnym Ośrodkiem Zdrowia w Dobrzyniu n. Wisłą,
• Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Lipnie, filia w Dobrzyniu n.Wisłą.
2.4 W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz profilaktyki uzależnień i przeciwdziałaniu przestępczości nieletnich:
• Komendą Powiatową Policji w Lipnie,
• Rewirem Dzielnicowym w Dobrzyniu n. Wisłą.
2.5 W zakresie uczestnictwa dzieci w edukacji kulturowej:
• Teatrem Impresaryjnym we Włocławku,
• Multikino we Włocławku,
• Muzeum Etnograficznym we Włocławku,
• Klubem Miłośników Ziemi Dobrzyńskiej w Dobrzyniu n. Wisłą,
• Klubem „Żak” - sala historyczna w Dobrzyniu n. Wisłą,
• Teatrem Dramatycznym w Płocku,
• i innymi placówkami kulturalnymi miasta Włocławka, Płocka,
Torunia.
2.6 W zakresie rozwijania umiejętności czytania:
- z Gminną Biblioteką w Dobrzyniu nad Wisłą,
- z Biblioteką Pedagogiczną we Włocławku,
- z Kujawsko- Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku.
2.7 W zakresie realizacji kalendarza imprez sportowych i działalności Uczniowskiego Klubu Sportowego „ Atut"
• z Włocławskim Związkiem Lekkoatletycznym,
• z Urzędem Miasta i Gminy w Dobrzyniu n. Wisłą,
• ze Starostwem Powiatowym w Lipnie.



ROZDZIAŁ VI


NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY


§ 25


1.W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi.
2.Zasady zatrudniania, wynagradzania oraz organizację pracy nauczycieli i innych pracowników, o których mowa określają,
• Regulamin Pracy,
• Regulamin Wynagradzania,
• Regulamin Wewnętrzny,
• Uchwały Rady Miejskiej w Dobrzyniu n.Wisłą
3.Obsługę finansowo – kadrową prowadzi organ prowadzący – Zespół Obsługi Szkół w Dobrzyniu n.Wisłą.
4. Do nauczania religii dyrektor zatrudnia nauczyciela skierowanego do pracy przez biskupa diecezjalnego.



§ 26


1. Nauczyciel prowadzący pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy czuwa nad bezpieczeństwem powierzonych mu uczniów.
2. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela określają:
• zakres czynności nauczyciela,
• zakres czynności wychowawcy,
• formalny przydział zajęć, wychowawstw, opiekuństw nad kołami, zespołami, organizacjami i izbami lekcyjnymi wyznaczony na początku roku szkolnego poprzez arkusz organizacyjny szkoły oraz wykaz zadań dodatkowych.
3.Zakres zadań nauczycieli realizowany jest przez:
• osiąganie w optymalnym stopniu celów szkoły określonych w planach, poprzez realizację programów kształcenia, wychowawstw i opieki w powierzonych zajęciach edukacyjnych, klasach i zespołach,
• bezstronne i obiektywne ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie egzaminów,
• organizację opieki i kształcenia ucznia niepełnosprawnego, o ile zachodzi taka potrzeba,
• udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
• działanie zgodne z regulaminem Rady Pedagogicznej oraz Statutem Szkoły,
• prowadzenie terminowo i prawidłowo dokumentacji pedagogicznej,
• aktywne uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym i samokształceniowym,
• współpracę z rodzicami oraz organizacjami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą,
• przestrzeganie zasad etyki zawodu nauczycielskiego,
• prowadzenie prawidłowego procesu dydaktycznego uczniów,
• wzbogacanie własnego warsztatu pracy, dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
• wspieranie swoją postawą rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
• bezstronność i obiektywność w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
• informowanie rodziców ( prawnych opiekunów) oraz wychowawcę, dyrektora szkoły i Radę Pedagogiczną o warunkach i postępach dydaktyczno – wychowawczych uczniów,
• systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzonych zajęć pod względem bhp i p.poż, zgłaszanie dyrektorowi wszystkie nieprawidłowości,
• kontrolowanie obecności uczniów na zajęciach,
• pełnienie dyżurów zgodnie z harmonogramem, obowiązkami i zadaniami nauczyciela dyżurnego,
• opracowanie planów wynikowych, przedmiotowego systemu oceniania, kryteriów oceniania, wymagań edukacyjnych,
• uczestnictwo w pracy zespołów powołanych przez dyrektora szkoły.
4. Uprawnienia nauczyciela:
• decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych (zatwierdzonych przez MEN i S) w nauczaniu swojego przedmiotu,
• decyduje o programie nauczania i treści prowadzonego przez siebie zespołu lub koła,
• decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej swoich uczniów, respektując przy tym zasady określone Wewnątrzszkolnym i Przedmiotowym Systemie Oceniania,
• ma prawo współdecydowania przy wystawianiu oceny zachowania uczniów,
• ma prawo wnioskowania w sprawach :
- nagród i wyróżnień dla swoich uczniów,
- form pomocy materialnej i świadczeń dla swoich uczniów,
- form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla swoich uczniów,
- kar regulaminowych swoich uczniów.
- ma prawo do awansu zawodowego na poszczególne jego stopnie:
- nauczyciel kontraktowy,
- nauczyciel mianowany,
- nauczyciel dyplomowany.
5. Praca nauczyciela podlega ocenie z wyjątkiem nauczyciela stażysty.
6. Nauczyciel odpowiada:
• służbowo przed dyrektorem, kuratorem oświaty i organem prowadzącym za:
• poziom wyników dydaktyczno- wychowawczych prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych w klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu, możliwości uczniów oraz wymagań egzaminacyjnych,
• stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych jemu powierzonych,
• służbowo, cywilnie lub prawnie przed władzami szkoły za:
• tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem
• uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych w czasie przydzielonych jemu dyżurów,
• nieprzestrzeganie procedur postępowania po zaistnieniu wypadku ucznia lub w czasie działań na wypadek pożaru,
• zniszczenie lub utratę elementów majątku i wyposażenia szkoły
• przydzielonych mu przez dyrektora szkoły, wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
• służbowo i karnie za:
• naruszenie tajemnicy służbowej,
• naruszenie tajności obrad Rady Pedagogiczne i jej zespołów,
• brak książeczki zdrowia z aktualnym orzeczeniem lekarskim,
• szkalowanie dobrego wizerunku szkoły.
7. Do zadań nauczycieli należy poprawa zeszytów przedmiotowych oraz prac pisemnych uczniów.
8. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły jego funkcję pełni powołany przez dyrektora wicedyrektor szkoły lub inny nauczyciel w przypadku nieobecności wicedyrektora szkoły. Jest on wtedy przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły. Odpowiada za bezpieczeństwo osób i wyposażenia materialnego szkoły podczas nieobecności dyrektora szkoły.
9. Dyrektor spośród pracowników powołuje społecznego inspektora pracy, który:
• bierze udział w okresowych kontrolach stanu bhp i p.poż w szkole,
• przedstawia wnioski w zakresie poprawy warunków pracy,
• kontroluje przestrzeganie w szkole prawa pracy,
• bierze udział w pracach zespołów powypadkowych,
• bierze udział w społecznych przeglądach warunków pracy.
10. Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy w okresie odbywania stażu ma przydzielonego przez dyrektora szkoły opiekuna stażu, który ma obowiązek:
• udzielić pomocy w przygotowaniu planu rozwoju zawodowego,
• zapoznać młodego nauczyciela z podstawową dokumentacją szkolną, organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły, prawem szkolnym,
• zachęcać do studiowania literatury pedagogicznej i nowości wydawniczych,
• udzielać (lub organizować) instruktażu w zakresie pisania planów wynikowych, kryteriów oceniania, konspektów i innych dokumentów dotyczących pracy pedagogicznej,
• w praktyczny sposób dzielić się doświadczeniami w zakresie działań wychowawczych i opiekuńczych,
• uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż,
• prowadzić zajęcia z uczniami obserwowane przez nauczyciela odbywającego staż,
• sporządzić pisemną ocenę dorobku zawodowego nauczyciela odbywającego staż za okres stażu.


§ 27


Podstawową pracę wychowawczą w szkole prowadzą nauczyciele wychowawcy poszczególnych oddziałów wyznaczeni do ich prowadzenia poprzez ustalenia zawarte w przydziale wychowawstw uzgodnionych na początku każdego roku szkolnego.
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
• tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się,
• otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka,
• przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie z uwzględnieniem indywidualnego środowiska wychowawczego ucznia,
• inspirowanie i wspomaganie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,
• kształtowanie u uczniów postaw samorządności i odpowiedzialności za własne postępowanie.
2. Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie koordynując ich działania wychowawcze w zakresie:
• organizowania indywidualnej opieki wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
• realizacji założeń szkolnego i klasowego programu wychowawczego i profilaktycznego,
• realizacji wszelkiego typu działań i programów naprawczych realizowanych przez poszczególnych uczniów.
3. Utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów w celu:
• poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
• współdziałania z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
• włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły poprzez różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki, integrujące zespół uczniowski oraz ustalanie treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą.
4. Prawidłowo i terminowo prowadzi dokumentację pedagogiczną klasy i każdego ucznia, w szczególności:
• adnotacje w dzienniczkach ucznia,
• dziennik lekcyjny,
• arkusze ocen,
• odpowiednio wypełnione świadectwa szkolne,
• dokumenty dotyczące wyróżnień, nagród i kar dla uczniów,
• dokumenty potwierdzające kontakty z rodzicami uczniów.
5. Wychowawca:
• współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpatrywaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
• współpracuje z kuratorem sądowym,
• współpracuje z instytucjami wspierającymi statutową działalność szkoły w zakresie realizacji zadań opiekuńczych oraz programów profilaktycznych,
• współpracuje z gimnazjum w zakresie przygotowania ucznia do kontynuacji dalszej nauki,
• współpracuje i decyduje z samorządem klasowym uczniów i „ trójką klasową „ o programie i planie działań wychowawczych na dany rok szkolny i cały etap edukacyjny.
6. Wychowawca klasy posiada następujące uprawnienia:
• ma prawo do pełnienia funkcji wychowawcy danej klasy przez cały etap edukacyjny tj. trzech lat,
• ma prawo do uzyskiwania pomocy merytorycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły, a także instytucji i organizacji wspomagających funkcjonowanie szkoły,
• ma prawo wnioskowania o rozwiązanie problemów opiekuńczo-materialnych, zdrowotnych oraz psycho - społecznych swoich wychowanków do dyrektora szkoły,
• ma prawo do ustalania oceny zachowania swoich wychowanków na koniec semestru oraz na koniec roku szkolnego zgodnie z wytycznymi Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
• ma prawo do organizowania i pozyskiwania form, sponsoringu oraz darowizn na rzecz klasy bądź imprez klasowych,
• ma prawo do pedagogizacji rodziców w aspekcie przyczyn trudności wychowawczych i dydaktycznych,
• ma prawo organizowania działań z zakresu profilaktyki.
7. Wychowawca klasy odpowiada służbowo przed dyrektorami szkoły za:
• osiąganie celów wychowawczych w swojej klasie,
• integrowanie wysiłków nauczycieli oraz rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły,
• poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno- wychowawczej,
• realizacje obowiązku szkolnego przez swoich wychowanków,
• respektowanie przez swoich wychowanków praw i obowiązków ucznia,
• prawidłowość i terminowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.
8. Wychowawca klasy może być odwołany ze swojej funkcji przez dyrektora szkoły na łączny wniosek rodziców i uczniów ( w obydwu przypadkach musi zgłosić go co najmniej 2/3 stanu klasy) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego oraz zbadania zasadności zarzutów.

Odwołanie wychowawcy może nastąpić gdy wychowawca :

• łamie statutowe prawa ucznia, co zostało udowodnione w postępowaniu wyjaśniającym,
• nadużywa swoich praw realizując cele niezgodne z założeniami ustawy o systemie oświaty,
• stosuje niezgodny ze statutem szkoły system kar i nagród,
• został ukarany w postępowaniu dyscyplinarnym,
• zrzeka się funkcji przyznając się do utraty zaufania wychowanków,
• przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim lub urlopie uniemożliwiającym zapewnienie ciągłości oddziaływań wychowawczych.
Dyrektor w czasie 2 tygodni ma obowiązek zbadać słuszność zarzutu rodziców, zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego oraz wydać decyzję, którą przekazuje trójce klasowej. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
9. Praca wychowawcza prowadzona jest poprzez organizację imprez o charakterze klasowym, szkolnym i środowiskowym, wycieczki, biwaki, konkursy i inne.
10. Zadania wychowawcy mogą być realizowane poprzez rozmowy indywidualne, dyskusje, lub inne w zależności od wieku uczniów i ich propozycji.Spotkania indywidualne (w miarę potrzeb) z rodzicami uczniów mających trudności dydaktyczno wychowawcze, zebrania z rodzicami 2-3 razy w ciągu semestru.



ROZDZIAŁ VII

UCZNIOWIE SZKOŁY


§ 28

1.Dzieci w wieku 5 lat podlegają obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu w oddziale przedszkolnym. Obowiązkiem szkolnym są objęte dzieci, które:
• do dnia 31 sierpnia 2012 r. ukończyły 7 lat,
• od dnia 1 września 2012 ukończyły 6 lat.
2.Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie:
• do dnia 31 sierpnia 2012 r. do trzynastego roku życia, jednak nie później niż do osiemnastego roku życia,
• od dnia 1 września 2012 do dwunastego roku życia, jednak nie później niż do osiemnastego roku życia.
3.Dla uczniów niepełnosprawnych okres nauki na każdym etapie edukacyjnym można wydłużyć co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę zajęć edukacyjnych.


§ 29


1. Szkoła przeprowadza rekrutację dzieci zgodnie z zasadą powszechnej dostępności. Do klas I i oddziału przedszkolnego przy szkole przyjmowane są z mocy prawa w pierwszej kolejności dzieci zameldowane w obwodzie szkoły. Liczbę miejsc w oddziale przedszkolny i klasie I ustala dyrektor szkoły w arkuszu organizacji szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.
2. Jeżeli szkoła posiada wolne miejsca, na pisemną, umotywowaną prośbę rodziców, do klas I i oddziału przedszkolnego przy szkole mogą być przyjęte dzieci spoza obwodu szkoły, przy czym, w pierwszej kolejności przyjmowane są:

1) dzieci faktycznie zamieszkałe w obwodzie szkoły,
2) dzieci, których rodzeństwo uczęszcza do szkoły.
3. Nauczyciel oddziału przedszkolnego dwukrotnie przeprowadza diagnozę przedszkolną w celu dokonania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole: w październiku przeprowadzana jest diagnoza wstępna, zaś na przełomie kwietnia i maja – diagnoza końcowa. Wyniki diagnozy nauczyciel przedstawia rodzicom. W razie potrzeb opracowuje program pracy wyrównawczej z dzieckiem.



PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA


§ 30


1. Uczeń ma prawo do:

• właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
• korzystania z pomocy doraźnej nauczyciela i wychowawcy,
• życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
• swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły,
• poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich, nietykalności osobistej,
• rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
• sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce ( zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania ),
• pomocy w przypadku trudności w nauce,
• korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
• informacji z zakresu wymagań oraz metod nauczania, posiadania wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów (bloków przedmiotowych i zachowania),
• reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami,
• korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
• wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
• zwolnienia, w uzasadnionych przypadkach, z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych na podstawie informacji rodzica (prawnego opiekuna) pisemnej, telefonicznej lub osobistej, przy czym zwolnienie pisemne jest dostarczane do wychowawcy, który sprawdza zgodność podpisu.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły,
a zwłaszcza dotyczących:
• zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka,
• uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych zgodnie z ramowym planem nauczania dla danej klasy oraz szkolnym planem nauczania,
• wykorzystywania w pełni czasu przeznaczonego na naukę, rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych,
• uczestniczenia, za zgodą rodziców, w wybranych przez siebie zajęciach dodatkowych ujętych w szkolnym planie nauczania oraz wyrównawczych lub indywidualnych przyznanych na podstawie opinii lub orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lipnie,
• przebywania podczas pobytu w szkole w wyznaczonych przez nauczycieli, wychowawców i dyrektora miejscach i pomieszczeniach,
• usprawiedliwiania, w ciągu siedmiu dni, nieobecności krótszej niż dwa tygodnie na zajęciach edukacyjnych, usprawiedliwienie powinno mieć formę pisemną i być podpisane przez rodzica ( opiekuna prawnego). Dopuszcza się również usprawiedliwienie nieobecności ucznia telefonicznie bądź osobiście przez rodzica ( opiekuna prawnego),
• usprawiedliwiania nieobecności dłuższych niż dwa tygodnie następuje przez lekarza prowadzącego,
• postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenia jej autorytetu,
• godnego i kulturalnego zachowania się w szkole, w czasie zajęć edukacyjnych i dodatkowych oraz podczas przerw między zajęciami,a także poza szkołą, między innymi uczeń powinien:
• w czasie zajęć zajmuje wyznaczone miejsce, nie wstaje, nie chodzi po klasie bez uzasadnionej przyczyny,
• opuszcza salę lekcyjną jedynie w wyjątkowych sytuacjach, zawsze za zgodą nauczyciela,
• nie przeszkadza nauczycielowi i kolegom w prowadzeniu zajęć,
• wykonuje wszystkie polecenia nauczyciela,
• odzywa się w sposób kulturalny, zabierając głos jedynie na polecenie nauczyciela,
• w czasie przerw nie biega, nie popycha kolegów i koleżanek, nie opuszcza wyznaczonego miejsca,
• przestrzega obowiązku spacerowania.
• dbania o piękno mowy ojczystej,
• okazywania szacunku nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, podporządkowania się poleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom Prezydium Samorządu Klasowego lub Szkolnego,
• dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów. Uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających. Jest czysty i schludny,
• troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły. Uczeń nie może kraść i niszczyć mienie innych osób lub mienie szkoły.
• posiadania od klasy I legitymacji szkolnej,
• uczeń przychodzi na zajęcia szkolne codziennego schludnie ubrany,
• przestrzegania zakazu noszenia ekstrawaganckiej biżuterii, zagrażającej bezpieczeństwu własnemu i innych oraz farbowania włosów i stosowania makijażu,
• nosi strój galowy podczas apeli i uroczystości,
• przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, a w szczególności:
• okazywania szacunku dorosłym i kolegom,
• przeciwstawiania się przejawom brutalności, agresji i wulgarności,
• szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
• poszanowania wolności i godności osobistej drugiego człowieka,
• zachowania w tajemnicy korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych mu w zaufaniu, chyba że szkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego,
• naprawienia wyrządzonej przez siebie szkody.
3. Uczniowi nie wolno fałszować dokumentacji przebiegu nauczania, a w szczególności:
• dokonywać poprawek i wpisów do dzienników lekcyjnych oraz innych dokumentów ( zeszyty uczniowskie, ćwiczenia, prace klasowe, sprawdziany, inne ),
• przedstawiać fałszywe zwolnienia lekarskie i usprawiedliwienia rodziców,
• podkładać prace innych jako własne.
4.W szkole obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych.
5. Społeczność szkolna nagradza za:
• rzetelną naukę i pracę społeczną,
• wzorową postawę,
• wybitne osiągnięcia artystyczne, dydaktyczne aktywność sportową,
• szczególną aktywność na terenie klasy i szkoły,
• pomoc kolegom w rozwiązywaniu konfliktów,
• udzielenie pomocy osobie potrzebującej,
• reprezentowanie szkoły.
6. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienie i nagrody:
• średnia ocen ze wszystkich przedmiotów powyżej 4.75 i co najmniej bardzo dobre zachowanie jest podstawą do uzyskania świadectwa z wyróżnieniem w klasach starszych tj. od kl. IV do kl.VI,
• we wszystkich klasach młodszych nagrody książkowe oraz odznaka wzorowego ucznia za uzyskanie najlepszych wyników w nauce i wzorowe zachowanie,
• pochwała ustna, lub pisemna dyrektora szkoły na forum szkoły (listy gratulacyjne) wobec uczniów z ocenami dobrymi i bardzo dobrymi.
7. Za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych, wynikających ze Statutu Szkolnego, a także za naruszenie porządku szkolnego uczeń może być ukarany:
• upomnieniem wychowawcy klasy na forum klasy,
• wpisem do zeszytu uwag,
• upomnieniem lub naganą wychowawcy klasy wobec rodziców,
• upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły,
• upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec uczniów,
• upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec rodziców,
• zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz, do korzystania z niektórych form opieki socjalnej,
• za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów uczeń może być przeniesiony do równoległej klasy.
8.Uczeń ma prawo odwołać się na piśmie od nałożonej kary wymienionej w punkcie 5 poprzez rodziców ( prawnych opiekunów ) lub Samorząd Uczniowski do dyrektora szkoły w terminie 14 dni od daty nałożenia kary przez wychowawcę klasy. Od kary nałożonej przez dyrektora szkoły odwołanie następuje do rady pedagogicznej w tym samym terminie, wnioskodawcą może być również wychowawca klasy.
9. Tryb odwołania:
• odwołanie następuje na piśmie w terminie 14 dni od daty nałożenia kary,
• wnioskodawca zwraca się odpowiedniego organu szkoły z prośbą o ponowne rozpatrzenie nałożonej na ucznia kary,
• dyrektor szkoły lub Rada Pedagogiczna podejmuje w ciągu 7 dni decyzję o utrzymaniu lub zawieszeniu kary,
• decyzja dyrektora lub Rady Pedagogicznej jest ostateczna,
• dyrektor informuje wnioskodawcę o decyzji na piśmie.
10. Uczeń może być skreślony z listy uczniów za szczególnie drastyczne naruszenie norm przyjętych w szkole jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej szkoły podstawowej na wniosek dyrektora szkoły przez kuratora oświaty. Od decyzji skreślenia przysługuje prawo odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Decyzję o skreśleniu ucznia podejmuje Rada Pedagogiczna. W protokole Rady Pedagogicznej należy umieścić : treść uchwały, uzasadnienie oraz wyniki głosowania rady .
11. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ( prawnych opiekunów ) ucznia o przyznanej mu naganie lub zastosowaniu wobec niego kary.
12.Rada Pedagogiczna może przyznać odznakę „wzorowy uczeń” dla wyróżniających się uczniów klas I - III oraz dyplom dla uczniów klas IV - VI jeśli osiągną bardzo dobre wyniki w nauczaniu i wzorowe zachowanie. Wyróżnienia te wręczane są podczas uroczystości „ Święta szkoły „. Klasa która osiągnęła najlepsze wyniki w nauczaniu w klasach IV - VI otrzymuje puchar przechodni ufundowany przez dyrektora szkoły.
13. Szczegółowe formy i zasady motywowania zachowania uczniów określone są w programie wychowawczym szkoły będącym załącznikiem nr 1 statutu szkoły.
14. Wewnątrzszkolny system oceniania określa szczegółowe zasady wpływu zachowania uczniów na ich ocenę.
15. W przypadku rażącego lub uporczywego naruszania praw ucznia albo powstania innego sporu, który nie został rozstrzygnięto w obrębie szkoły, uczeń może zwrócić się do władz oświatowych odpowiedniego szczebla w celu jego rozstrzygnięcia.


ROZDZIAŁ VIII


POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 31

1. Szkoła zgodnie z odrębnymi przepisami używa następujących pieczęci urzędowych:
• okrągłej dużej i małej,
• podłużnej z nazwą i adresem szkoły,
• imiennej dyrektora szkoły,
• Rady Rodziców,
• Uczniowskiego Klubu Sportowego „ Atut „
• biblioteki szkolnej.

2. Ceremoniał szkolny przewiduje:

• inaugurację roku szkolnego,
• ślubowania pierwszoklasistów wraz z pasowaniem na ucznia,
• kultywowanie tradycji szkolnych związanych z patronem szkoły ( 21.02 ),
• pożegnanie absolwentów,
• zakończenie roku szkolnego,
• obchody świąt państwowych.

3. Tradycje szkoły przewidują:

• choinkę szkolną,
• Dzień Dziecka,
• uroczystości Andrzejkowe,
• jasełkę szkolną,
• Dzień Babci i Dziadka,
• Dzień Matki,
• Święto Szkoły,
• wycieczki, biwaki.

4. Poczet sztandarowy jest wybierany na okres jednego roku, składa się z trzech osób: dwóch uczennic i jednego ucznia, którzy swoją postawą stanowią wzór dla innych.


§ 32


1.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Dokumentacja wypełniania obowiązku szkolnego przez ucznia zawiera:

• księgę uczniów,
• księgę dzieci z własnego obwodu,
• dzienniki lekcyjne,
• arkusze ocen i ich zbiory.
3.Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.


§ 33


1.Statut szkoły uchwala Rada Pedagogiczna szkoły.
2.Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym do jego uchwalenia.
Po dokonaniu poprawek statut szkoły zastał zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 21.03.2011 r.
 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-21 20:04:41 Informację zaktualizowano 2012-10-21 20:05:28, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Statut Szkoły SP Krojczyn.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-21 19:56:07 Informację zaktualizowano 2012-10-21 19:59:02, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku