|
|
|
Szkolny Program Profilaktyki
|
|
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W DYBLINIE
Szkoła miejscem bezpiecznym
2012 – 2015
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2002r. Nr 51, poz. 458)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4 poz. 17)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
(Dz. U. z 2002r. Nr 10, poz. 96)
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz. U. Nr.111, poz.535)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia20 sierpnia 1996 w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznych
(Dz. U. Nr 112, poz. 537 )
Ustawa z dnia 26 pażdziernika1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 tekst: ost. zm. 2002.06.25 Dz.U.02.84.763)
Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 75, poz. 468)
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 1,. poz. 55)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz.U. z 2002r. Nr 51, poz. 458)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni (Dz. U. Nr 13, poz. 09)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 13, poz. 109)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie odrębnych form działalności profilaktyczno-wychowawczej dla młodzieży zagrożonej uzależnieniem (Dz. U. Nr 19, poz. 100)
WSTĘP
Szkolny Program Profilaktyki stanowi integralna część statutu szkoły, jest ściśle powiązany z działaniami wychowawczymi i edukacyjnymi szkoły. Powstał na podstawie raportu z ewaluacji SPP (od lutego 2009r. do lutego 2012 r.).
Opracowany program przychodzi z pomocą środowisku szkolnemu, jest przyjazny uczniowi. Uczy radzenia sobie z problemami, przed którymi staje młody człowiek. Kształci wiele cennych umiejętności takich jak asertywność, poczucie własnej wartości, uczy dokonywania właściwych wyborów, uświadamia zasady zdrowego stylu życia.
Dbałość o zdrowie każdego ucznia, ochrona przed zagrożeniami rozwoju to jedno z zasadniczych zadań szkoły. Profilaktyka to przede wszystkim promocja zdrowia psychicznego, fizycznego, społecznego, duchowego dzieci i młodzieży. Przez działanie profilaktyczne szkoły należy rozumieć powstrzymywaniem przed niewłaściwym wyborem, szkodliwym dla zdrowia.
DIAGNOZA
Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego skupia dzieci klas 0 – VI. Nasi uczniowie żyją w rodzinach o różnym statusie rodzinnym. W większości pochodzą z chłopskich rodzin. Niepokojącym zjawiskiem są symptomy zaburzeń emocjonalnych wywoływanych współczesnym stylem życia (przetworzone napoje i żywność powodujące u dzieci nadpobudliwość psychoruchową , cyberprzestrzeń, która w przyszłości może spowodować trudności w odróżnieniu świata realnego od świata wirtualnego. Diagnoza sytuacji wychowawczej dokonywana w ciągu ostatnich kilku lat, a także wyniki ewaluacji poprzedniego programu, były podstawą do skonstruowania obecnego programu profilaktyki.
IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Na podstawie obserwacji środowiska szkolnego a także wyników ewaluacji zauważa się, że występują następujące problemy:
1. ADRESACI PROGRAMU
Adresatami Szkolnego Programu Profilaktyki Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Dyblinie są:
- Uczniowie;
- Rodzice;
- Nauczyciele.
2. TERMIN REALIZACJI PROGRAMU
Program będzie realizowany od lutego II semestru 2012 r. do lutego I semestru 2015 r.
3. CEL GŁÓWNY
1. Kształtowanie umiejętności kontrolowania i wyrażania emocji.
2. Uczenie właściwych reakcji na agresję innych.
3. Uczenie zachowań asertywnych zapobiegających uzależnieniom.
4. Kształtowanie prawidłowej hierarchii wartości.
5. Uczenie radzenia sobie z poczuciem skrzywdzenia.
6. Ukazywanie wzorów do naśladowania w przezwyciężaniu zła.
4. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Wdrażanie uczniów do podejmowania właściwych działań w sytuacji zagrożenia ( zasady udzielanie pierwszej pomocy).
- Uwrażliwianie uczniów na niebezpieczeństwa wynikające z uzależnień ( Poznanie szkodliwości środków uzależniających: alkohol, nikotyna, leki, narkotyki).
- Znajomość zasad zachowania się w kontakcie z niebezpiecznym zwierzęciem.
- Wyrównywanie szans – wspieranie dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.
- Bezpieczne zawieranie znajomości i poruszanie się w cyberprzestrzeni.
5. FORMY REALIZACJI
- Indywidualna rozmowa z uczniem;
- Spotkania z rodzicami;
- Zajęcia warsztatowe;
- Konkursy;
- Spektakle profilaktyczne;
- Gazetki;
- Prezentacje multimedialne;
- Gry i zabawy integracyjne;
- Pogadanki prowadzone przez między innymi : policję; lekarza weterynarii, służbę zdrowia.
- Aktywne formy działań wewnątrzszkolnych : Samorząd Uczniowski.
6. PLANOWANE EFEKTY
Oczekiwane efekty działań profilaktycznych:
- Wyrażanie pozytywnych emocji.
- Uczestniczenie uczniów w promocji zdrowego stylu życia;
- Korzystanie przez rodziców ze wsparcia instytucji profesjonalnej (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, GOPS, Policja, parafia…);
- Posiadanie wiedzy o współczesnych zagrożeniach cywilizacyjnych.
7. EWALUACJA
Ewaluacja to działanie zmierzające do stwierdzenia w jakim stopniu założone w programie cele są osiągane oraz czy proponowane metody i formy aktywności są skuteczne. Ewaluacja będzie dokonywana po roku czasu poprzez następujące narzędzia badawcze:
- Obserwacje,
- Rozmowy indywidualne i grupowe,
- Wywiady ,
- Dzienniki lekcyjne,
- Kronika Szkoły.
W załączniku znajduje się tabela do Szkolnego Programu Profilaktyki
|
Data wprowadzenia informacji 2012-10-23 09:47:17, wprowadzający: Jarosław Nowiński
|
|