Biuletyn Informacji Publicznej  Placówek Oświatowych Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą  www.dobrzyn.pl
Nadzór Szkolnictwa
Jednostki organizacyjne
ZOS
Przedszkole
° status prawny
° Statut Przedszkola
° Informacje bieżące
° Dyrektor
° Struktura organizacyjna
° Kadra
° Regulaminy
° Sposób załatwiania spraw
° Procedura rekrutacji dzieci do przedszkola
° Informacje nieudostępnione
SP w Dyblinie
SP w Chalinie
SP w Dobrzyniu
SP w Krojczynie
Gim. w Krojczynie
Gim. w Chalinie
Gim. w Dobrzyniu
Oferty pracy
Serwis
Sprawdź stan spraw
Redakcja Biuletynu
Skrzynka Podawcza 2
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 Przedszkole > Statut Przedszkola strona główna 

Statut Przedszkola
 
S T A T U T

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO

KUBUSIA PUCHATKA

W DOBRZYNIU NAD WISŁA




ROZDZIAŁ I


Postanowienia ogólne


§ 1



1. Przedszkole jest placówką publiczną.
2. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu:

Przedszkole Samorządowe
Kubusia Puchatka
w Dobrzyniu nad Wisłą
ul. Lipnowska 6
87 – 610 Dobrzyń n. Wisłą

3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Rada Miejska
Dobrzyń n. Wisłą.


§ 2


1. Przedszkolu, na wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców organ prowadzący nadał imię Kubusia Puchatka.
2. Przedszkole posiada hymn, stanowiący załącznik do niniejszego Statutu.
3. Przedszkole posiada logo, które stanowi załącznik do niniejszego Statutu.



Informacje o przedszkolu



§ 3


1. Organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców, z uwzględnieniem przepisów w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustala dzienny czas pracy przedszkola.
2. Organ prowadzący na wniosek dyrektora ustala przerwy w pracy przedszkola.
3. Świadczenia udzielane przez przedszkole są bezpłatne w czasie ustalonym przez organ prowadzący.
4. Wysokość opłat za czas przekraczający wymiar zajęć, o którym mowa w ust. 3 ustala organ prowadzący
5. Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat przez rodziców i pracowników:

a) przedszkole przygotowuje posiłki dla dzieci i personelu,
b) wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola uwzględniając normy żywienia oraz aktualne ceny artykułów spożywczych.
c) koszty posiłków dla dzieci stanowiące 100 % użytych produktów pokrywane są przez rodziców,
d) z wyżywienia mogą korzystać pracownicy przedszkola ponosząc koszty przygotowania posiłków oraz koszt użytych produktów,
e) z opłat za wyżywienie zwolnieni są pracownicy kuchni.

6. Przedszkole prowadzi dokumentację dotyczącą realizacji budżetu wg odrębnych przepisów.




ROZDZIAŁ II

Cele i zadania Przedszkola



§ 4


1. Celem wychowania przedszkolnego jest:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
11) umożliwienie dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej.

Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.

2. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci wprowadza się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:

1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).



§ 5


1. Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, która polega na:

1) zapoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
2) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
3) rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.

2. Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wynikających w szczególności z:

1) wybitnych uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) niedostosowania społecznego;
4) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
5) specyficznych trudności w uczeniu się ;
6) zaburzeń komunikacji językowej;
7) choroby przewlekłej;
8) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) niepowodzeń edukacyjnych;
10) zaniedbań środowiskowych;
11) trudności adaptacyjnych, związanych z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:

1) rodziców;
2) nauczyciela;
3) specjalisty;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
5) pomocy nauczyciela.

4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dzieciom w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy:

1) z rodzicami,;
2) z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) z placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

6. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.

7. W celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym przedszkole, za zgodą organu prowadzącego, może zatrudnić nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor.

9. Pomocy udzielają nauczyciele i specjaliści tworząc zespoły opracowujące indywidualną ścieżkę edukacyjną bądź edukacyjno-terapeutyczną danego dziecka uwzględniając potrzeby zdiagnozowane w przedszkolu, jak i wynikające z orzeczeń i opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną.

10. Do zadań zespołu należy planowanie i koordynowanie udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej w przedszkolu oraz opracowywanie planu działań wspierających dziecko w procesie rozwoju i edukacji.

11. Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy udzielanej dziecku oraz określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.

12. Do zadań dyrektora należy poinformowanie rodziców o ustalonych zasadach udzielania dziecku pomocy.

13. Dyrektor po zapoznaniu się z wnioskami i zaleceniami zespołu dotyczącymi efektów udzielania pomocy, ma prawo podjąć decyzję o wcześniejszym zakończeniu udzielania pomocy.



§ 6


1. Zadania opiekuńcze przedszkola z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny :

1) dziecko może być odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów)
lub upoważnioną przez nich na piśmie osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo,
2) sprawowanie opieki nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem należy do obowiązków nauczycielki,
3) dyrektor przedszkola na wniosek nauczycielki może kierować wnioski do organu prowadzącego z prośbą o stałą bądź doraźną pomoc materialną dla dzieci znajdujących się w trudnych sytuacjach rodzinnych lub losowych.



§ 7



1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:

1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
4) współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.



§ 8



1. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci.
2. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących, a także formy współpracy z rodziną określają odrębne przepisy.


§ 9



1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności nauczyciel prowadzi swój oddział przez cały okres pobytu dzieci w placówce.
3. Przedszkole zapewnia rodzicom możliwość wpływu na wybór nauczyciela, któremu dyrektor powierzył obowiązki wychowawcy.




ROZDZIAŁ III

Organy Przedszkola


§ 10


1. Organami Przedszkola są :

- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.

2. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.



§ 11



1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest przez organ prowadzący
w drodze konkursu.
2. Dyrektor kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Dyrektor odpowiada za całokształt pracy przedszkola w tym szczególnie :

a) prowadzi nadzór gospodarczy i administracyjny,
b) prowadzi nadzór pedagogiczny zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) zapewnia w miarę możliwości odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,
d) zapewnia bezpieczeństwo dzieciom, nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
e) organizuje, w porozumieniu z organem prowadzącym, pomoc specjalistyczną dzieciom z orzeczeniami i opiniami,
f) prowadzi odpowiednie szkolenia, uczestniczy w nich, egzekwuje obecność pracowników,
g) dokonuje okresowych analiz i ocen w kierunku działalności pewnego odcinka pracy na podstawie planów kontroli wewnętrznej poszczególnych stanowisk,
h) stosuje formy motywacji (nagrody, kary) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i) współdziała z radą pedagogiczną, radą rodziców, Kuratorium Oświaty, organem prowadzącym,
j) administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
k) ponadto dyrektor zobowiązany jest wykonywać inne obowiązki wynikające z ustawy art. 39.

4.Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, decydując w sprawach:
a] zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
b] przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
c] występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.



§ 12



1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu, po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, rady rodziców, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

6. Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.

7. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a) zatwierdzenie planów pracy przedszkola,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
d) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy,
e) uchwalenie statutu przedszkola lub jego zmian.

8. Rada Pedagogiczna opiniuje:

a] organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
b] projekt planu finansowego przedszkola,
c] program wychowania przedszkolnego,
d] wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
e] propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
f] pracę dyrektora przedszkola na wniosek organu prowadzącego

9. Rada Pedagogiczna wnioskuje:

a] do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora,
b] do organu prowadzącego o nadanie imienia placówce,
c] do dyrektora przedszkola o określenie ramowego rozkładu dnia.

10.W przypadku określonym w ust. 5 pkt a organ prowadzący przedszkole zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały rady pedagogicznej.

11.Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

12.Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności – zebrania są protokołowane.

13.Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady, mogących naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.



§ 13



1. W przedszkolu działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców dzieci :

a) rada rodziców bierze udział w sprawach przedszkola na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, wydanych na jej podstawie rozporządzeniach oraz statucie przedszkola,
b) kadencja rady rodziców trwa rok,
c) rada rodziców liczy tyle członków, ile jest oddziałów w przedszkolu,
d) w skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach,
e) wewnętrzną strukturę i zasady funkcjonowania rady rodziców określa uchwalany przez radę regulamin,
f) decyzje rady rodziców są jawne.

2. Do kompetencji rady rodziców należy:

a) występowanie do organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola,
b) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego oraz programu profilaktyki,
c) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności
pracy placówki,
d) opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola,



§ 14



1. Organy przedszkola mają swobodę działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji określonych Ustawą o systemie oświaty i swoich regulaminów.
2. W razie zaistnienia sporu między organami przedszkola, strony mają prawo do zwrócenia się o rozstrzygnięcie:

1/ rada pedagogiczna & dyrektor do organu prowadzącego
lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny
2/ rada rodziców & dyrektor do organu prowadzącego
lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
3/rada rodziców & rada pedagogiczna do dyrektora,
4/dyrektor & rada rodziców & rada pedagogiczna do
organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór
pedagogiczny.



§ 15



1. W przedszkolu nie przewiduje się utworzenia stanowiska wicedyrektora.



§ 16



1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

2. Współdziałanie to uwzględnia prawo rodziców do :

1/ znajomości zadań wynikających z planu rocznego
przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale,
2/uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na
temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
3/wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu
nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola.

3. Stałe spotkania z rodzicami organizowane są raz na kwartał.




ROZDZIAŁ IV

Organizacja Przedszkola



§ 17


Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z § 3 pkt 2 niniejszego statutu .


§ 18


1. Szczegółową organizację przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia.

2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności :

- czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk,
- ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

3. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.



§ 19



1. Kryteria przyjęć dzieci do przedszkola są zgodne z rozporządzeniem MENiS z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
2. Przyjmuje się zasadę rekrutacji dziecka do przedszkola na cały etap edukacji przedszkolnej.

3. Do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane są :
- dzieci 5-cio letnie
- dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących,
- matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji,
- dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych,
- dzieci obojga rodziców pracujących,
- dzieci, których rodzeństwo uczęszcza do przedszkola,
- dzieci z rodzin wielodzietnych,
- dzieci nauczycieli mają prawo pierwszeństwa przy równych z innymi dziećmi warunkach.

4. Kwalifikacja do przedszkola odbywa się w miesiącu marcu każdego roku. W przypadku wolnych miejsc oraz wypadków losowych również w ciągu roku.
5. Podstawowym dokumentem warunkującym przyjęcie dziecka do przedszkola jest wypełnienie „ Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola”. Dokładne informacje odnośnie terminu pobrania „Karty zgłoszenia” i jej oddania są umieszczone corocznie na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
6. Przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje dyrektor. W przypadku zgłoszeń przekraczających ilość miejsc w przedszkolu dyrektor powołuje Społeczną Komisję Kwalifikacyjną.
W skład Komisji wchodzą :
- dyrektor przedszkola jako przewodniczący,
- przedstawiciel rady pedagogicznej,
- przedstawiciel rady rodziców,
- przedstawiciel organu prowadzącego.
7. Rodzice dzieci nie przyjętych mają prawo do złożenia odwołania do organu prowadzącego.
8. W sytuacji, gdy przedszkole nie ma możliwości przyjęcia wszystkich chętnych dzieci 5-letnich, dyrektor przedszkola powiadamia o tym organ prowadzący.



§ 20



1. Podstawową organizacyjną jednostką przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku.
2. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone np. wg potrzeb, zainteresowań, uzdolnień itp.



§ 21


1. Liczba dzieci w grupie zgodnie z normą powierzchni nie może przekroczyć 21.
2. W oddziałach do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba nie powinna przekroczyć 16, w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych.
3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia.


§ 22


1. Praca wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczyciela. Program, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku dyrektor przedszkola.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi :
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.


§ 23


1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.


§ 24


1. W przedszkolu organizuje się w ramach zajęć dodatkowych naukę religii na życzenie rodziców (prawnych opiekunów), wyrażone w formie pisemnego oświadczenia.
2. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych.
3. Naukę religii prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
4. W przedszkolu organizuje się w ramach zajęć dodatkowych zajęcia z rytmiki. Zajęcia prowadzi nauczyciel z odpowiednimi kwalifikacjami.
5. W przedszkolu organizuje się w ramach zajęć dodatkowych naukę j. angielskiego. Zajęcia prowadzi nauczyciel z odpowiednimi kwalifikacjami.
6. Udział dzieci w zajęciach jest dobrowolny i wymaga zgody rodziców.




ROZDZIAŁ V

Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola



§ 25



1. Pracownikami przedszkola są :
- dyrektor przedszkola,
- nauczyciele,
- pomoc nauczyciela
- intendent,
- kucharka,
- pomoc kucharki /sprzątaczka.
- woźne oddziałowe

2. Liczbę pracowników ustala organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z dyrektorem przedszkola, stosownie do potrzeb placówki w tym liczby i czasu pracy oddziałów i ilości dzieci specjalnej troski.
3. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.



§ 26



Do zadań nauczycieli należy:

1. Prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, ponoszenie odpowiedzialności za jakość i wyniki tej pracy.
2. Przestrzeganie zasad higieny w procesie wychowania.
3. Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań.
4. Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną i zdrowotną.
5. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka, utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu :

a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
c) włączenie ich w działalność przedszkola.

7. Prowadzenie obserwacji pedagogicznej wychowanków i dokumentowanie jej wyników.
8. W czasie zajęć organizowanych przez przedszkole nauczyciel zobowiązany jest do:


a) upewnienia się czy miejsce, w którym zajęcia mają być prowadzone – sala zajęć, ogród, nie zagraża bezpieczeństwu dzieci;
b) w przypadku, gdy stan pomieszczeń lub urządzeń znajdujących się w pomieszczeniu lub ogrodzie, gdzie mają być prowadzone zajęcia, może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci – nauczyciel prowadzący obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub je przerwać, wyprowadzić dzieci z pomieszczenia lub ogrodu i powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola;
c) nauczycielowi zabrania się pozostawienia dzieci bez nadzoru w czasie ich pobytu w przedszkolu;
d) w przypadku uzasadnionej konieczności wyjścia z sali, nauczyciel zobowiązany jest zapewnić dzieciom opiekę innego nauczyciela;
e) planowania i organizowania zajęć tak, aby były one zgodne z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewniały dzieciom maksymalne warunki bezpieczeństwa;
f) przestrzegania ramowego rozkładu dnia, właściwych proporcji pomiędzy wysiłkiem psychicznym i fizycznym a wypoczynkiem; dbać o higienę układu nerwowego dzieci;
g) w czasie zabaw ruchowych lub gimnastyki korekcyjnej, nauczyciel prowadzący zajęcia powinien zwrócić uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dzieci, dobierając ćwiczenia o odpowiednim stopniu intensywności.
h) podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest prosić o pomoc innego pracownika przedszkola.
i) w trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola nauczyciel powinien zapewnić dodatkową opiekę – na każde dziesięcioro dzieci powinien przypadać przynajmniej jeden opiekun.
9. Nauczycielowi zabrania się pozostawienia dzieci bez nadzoru w czasie ich pobytu w przedszkolu.
10. Nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci powierzonych jego opiece.

11. Nauczyciel grupy 5-latków, zobowiązany jest przeprowadzić diagnozę przedszkolną dzieci.

12.Nauczyciel ma prawo do pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

13.Nauczyciel ma prawo do rozwoju, kształcenia się oraz doskonalenia zawodowego.



§ 27



Obowiązki innych pracowników przedszkola :

1. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
- pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi.
- zapewnienie pomocy dziecku podczas zabaw, posiłków, zabiegów higienicznych, – pomoc nauczycielce przy organizacji zajęć,
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ich pobytu w placówce,
- zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola,
– dbanie o czystość zabawek i sprzętu,
- opiekowanie się roślinami,
-pomaganie w pracach porządkowych.

2. Do obowiązków intendenta w przedszkolu należy w szczególności :

- sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
- załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola (remonty, konserwacja),
- zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt zgodny z Polskimi Normami
- nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,
- sporządzanie jadłospisów,
- uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych i w razie potrzeby posiedzeniach rady pedagogicznej,
- prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie dokumentacji finansowej zgodnie z przepisami,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji pracy w placówce.

3. Do obowiązków kucharki w przedszkolu należy :

- przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,
- przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie
- prowadzić magazyn podręczny,
- utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,
- brać udział w ustalaniu jadłospisów,
- przygotowywać i przechowywać próbki żywnościowe zgodnie z przepisami,
- nie podawać dzieciom produktów i potraw mogących zagrażać ich bezpieczeństwu – gorących, ostrych, przeterminowanych itp.,
- wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora przedszkola, wynikające z organizacji pracy.

4. Do obowiązków woźnej oddziałowej w przedszkolu należy :

- spełniać czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków polecone przez nauczyciela oraz inne, wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia,
- utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach,
- pomagać przy ogólnym utrzymywaniu czystości przedszkola,
- wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora, wynikające z organizacji pracy w przedszkolu (pomoc wychowawczyni podczas spacerów i wycieczek z dziećmi, pomoc przy podawaniu posiłków, przy zakupie sprzętu itd).

5. Do obowiązków sprzątaczki należy:

- utrzymywać we wzorowej czystości wszystkie pomieszczenia przedszkola, plac zabaw, teren wokół budynku,
- opróżniać kosze na śmieci, segregować odpady,
- odśnieżać ścieżki i chodniki wokół budynku,
- zgłaszać dyrektorowi przedszkola zauważone usterki, uszkodzenia i nieprawidłowości zagrażające bezpieczeństwu dzieci i pracowników,
- zabezpieczać przed dziećmi chemiczne środki czystości
- wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora przedszkola, wynikające z organizacji pracy.

6. Obowiązki pracowników dotyczące bhp zawarte są w Instrukcji podstawowej bezpieczeństwa pracy w przedszkolu (pkt 2.3).

7. Szczegółowy zakres obowiązków przydziela dyrektor przedszkola.

8. Obowiązkiem każdego pracownika jest zapoznaniem się z Konwencją Praw Dziecka i przestrzeganiem jej postanowień.





ROZDZIAŁ VI

Wychowankowie Przedszkola




§ 28


1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2. W uzasadnionych przypadkach, na prośbę rodziców, do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku – matki pracującej.
3. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do 8 roku życia.



§ 29


1. Na dziecku nie mogą być dokonywane żadne zabiegi bez zgody rodziców,
poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.



§ 30


1.Dziecko w przedszkolu ma prawo do :

a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
c) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym,
d) swobody wyrażania myśli w szczególności dotyczących organizacji życia przedszkolnego,
e) bezpiecznych warunków przebywania w przedszkolu,
f) ubezpieczenia za zgodą rodziców.

2. Dziecko w przedszkolu obowiązane jest do:

a) przestrzegania kodeksu postępowania zgodnego z normami i wartościami współżycia społecznego,
b) stosowania się do przyjętych wewnątrz oddziałowych umów dotyczących współdziałania i współżycia w grupie.



§ 31


1. Dziecko decyzją dyrektora przedszkola może być skreślone z listy uczęszczających do przedszkola na podstawie uchwały rady pedagogicznej w następujących przypadkach:

a) nieregularnego wpłacania opłat za pobyt i wyżywienie dziecka,
b) nieobecności dziecka trwającej ponad 1 miesiąc bez usprawiedliwienia (po uprzednim, pisemnym zawiadomieniu rodziców/ opiekunów),
c) braku porozumienia między rodzicami, a przedszkolem w sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych kiedy rodzice nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a dziecko (jego zachowanie agresywne, nieadekwatne do istniejącej sytuacji) zagraża bezpieczeństwu innych dzieci i sobie.






ROZDZIAŁ VII

Postanowienia końcowe




§ 32


1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Zmiany w statucie są dokonywane uchwałą rady pedagogicznej.



§ 33



1. Ujednolicony statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2009 r.

2. Przestaje obowiązywać statut z dnia 23 czerwca 2000r.

3. Zmiany w statucie: Uchwała rady pedagogicznej z dnia 14 września 2010 r.
Uchwała rady pedagogicznej z dnia 21 lutego 2011 r.
Uchwała rady pedagogicznej z dnia 24 stycznia 2012 r.



Przewodniczący Rady Pedagogicznej

Dyrektor przedszkola
Ewa Statkiewicz






PODSTAWA PRAWNA

Statut przedszkola to wewnętrzny akt prawny, który zapewnia realizację celów i zadań nałożonych na przedszkole przez:

- Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku
(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), oraz aktów wykonawczych do tej ustawy;
- Ustawę Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r.
(Dz. U. z 2006r.Nr 97, poz.674 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U 2001/61/624, ze zm. );
- Uchwały Rady Miasta i Gminy Dobrzyń n/Wisłą.




ZAŁĄCZNIK NR 1 LOGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
ZAŁĄCZNIK NR 2 Hymn Przedszkola Samorządowego Kubusia Puchatka


 
Data wprowadzenia informacji 2012-10-24 19:01:03 Informację zaktualizowano 2012-10-24 19:05:32, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 Statut Przedszkola.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-24 19:07:15, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 ZAŁĄCZNIK NR 1 LOGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-24 19:08:23, wprowadzający: Jarosław Nowiński
 
 ZAŁĄCZNIK NR 2 Hymn Przedszkola Samorządowego Kubusia Puchatka.pdf
Data wprowadzenia informacji 2012-10-24 19:09:25, wprowadzający: Jarosław Nowiński
wersja do druku